شناسهٔ خبر: 78968 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:

تهرانسر پیشانی طرح اقدام ملی در استان تهران/ ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی در تهرانسر/ زمین ها را تحویل بنیاد مسکن دادیم/ مذاکرات هفتگی با سرمایه گذاران ایرانی و خارجی/ آورده متقاضیان به موقع نباشد زمان تحویل طولانی می شود / واگذاری پروژه مسکونی تهرانسر از طریق آگهی

رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: پروژه های اقدام ملی در استان تهران در قالب فروش اقساطی زمین (۵ ساله)، مشارکت، واگذاری زمین ۹۹ ساله و برخی دیگر در قالب تفاهمنامه با ارگان ها برای تامین مسکن کارکنان و تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه در استان به دنبال افزایش ظرفیت تولید مسکن در طرح اقدام ملی هستیم، اظهار داشت: بخشی از این اقدام برای بالا بردن میزان تولید مسکن از محل افزایش ظرفیت انجام خواهد شد و بخشی نیز از محل ریزش متقاضیان و کسانی است که از طرح اقدام ملی انصراف داده اند. بنابراین منتظر هستیم تا زمان ثبت نام مرحله دوم مختص استان تهران اعلام شود.

وی با اشاره به پروژه های تهرانسر که آن را پیشانی طرح اقدام ملی مسکن استان تهران دانست، تصریح کرد: این طرح ۲هزار واحدی در قالب ساختمان های ۸ تا ۱۲ طبقه است. از این مجموع ۴ بلوک با حضور رییس جمهور در شهریور ماه جاری کلنگ زنی شد که در مرحله اجرای فونداسیون است.

وی تصریح کرد: یک هزار واحد دیگر نیز به زودی جهت فراخوان و جذب سرمایه گذار در فروردین ماه به روزنامه های کثیر انتشار اعلام و آگهی خواهد شد و در مقیاس گسترده اطلاع رسانی می شود تا شرکت های سرمایه گذار ساختمانی در این بخش وارد شوند.

نگهبان همچنین از مذاکره این اداره کل با بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری ایرانی و خارجی خبر داد و گفت : به صورت هفتگی جلسات اقدام ملی را با حضور مدیران برگزار می کنیم و مورد به مورد مسایل مطروحه مورد تدقیق قرار گرفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با اشاره به پرسش های متداول طرح اقدام ملی مسکن گفت: متداول ترین پرسش ها در طرح اقدام ملی مسکن مربوط به نحوه واگذاری پروژه های تهرانسر است. برخی واحدهایی که از پروژه های مشارکتی تهرانسر سهم دولت می شود ( براساس قرارداد ها) بعد از ۵۰ درصد پیشرفت ساختمانی، در بازار عرضه می کنیم و قیمت و نحوه عرضه نیز در همان زمان مشخص خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برخی می پرسند ما چگونه می توانیم برای خرید پروژه های تهرانسر ثبت نام کنیم که در این زمینه باید گفت واحدهای تهرانسر در این مرحله از ثبت نام قرار ندارند و آن بخش از اقدام ملی است که در قالب مشارکت تعریف شده است و شرایط و نحوه واگذاری آنها (واحدهای سهم دولت ) در زمان تکمیل پروژه ها مشخص و از طریق آگهی روزنامه عرضه خواهد شد.

نگهبان تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه عظیم است و زمین های تخصیص داده شده به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای دماوند، صفا دشت، شریف آباد و فیروزکوه، کیلان و پیشوا به بنیاد مسکن تحویل داده شده و مدیران بنیاد مسکن استان تهران در مراحل طراحی و اخذ پروانه هستند.

وی ادامه داد: از نظر پیشرفت فیزیکی، ۱۱هزار واحد قرار است توسط بنیاد مسکن اجرایی شود و ۲هزار واحد نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی خواهد شد. به همین منظور زمینی متعلق به ستاد اجرایی در فرون آباد پاکدشت به وسعت ۳۸ هکتار برای این طرح فراهم شده است که طراحی آن انجام شده و مراحل تصویب قانونی و تعیین کاربری آن در حال انجام است و پیمانکار ساخت آن انتخاب شده و به محض صدور پروانه شروع به کار خواهد شد.

نگهبان با بیان این که برنامه ریزی ما برای تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۲ ساله است، گفت:امیدواریم که باقیمانده پروژه های طرح اقدام ملی مسکن تهران نیز در اوایل سال ۹۹ شروع شود و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ با کمک سازنده ها به متقاضیان تحویل داده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تقاضا دارم این طرح را جدی بگیرند. بخش مهم طرح ملی مسکن بر عهده متقاضیان است و بانک مسکن به مرور در مراحل ساخت مسکن، وام و تسهیلات بانکی را تزریق خواهد کرد. بخشی از هزینه ساخت مسکن را خود متقاضیان تعهد می کنند. متقاضی باید در نظر داشته باشد این مبالغ را به موقع پرداخت کند. اگر آورده های مالی متقاضیان به موقع به پروژه ها تزریق نشود، باعث طولانی شدن پروژه می شود و خستگی دست اندرکاران و متقاضیان را در پی دارد.