شناسهٔ خبر: 78990 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن تشریح کرد

تحقق ۱۳ درصدی اعتبارات بنیاد در بخش عمران روستایی/ ارایه ۱۷۱ هزار و ۵۸۰ فقره خدمات فنی صدور پروانه ساختمان طی سال‌جاری/ تهیه طرح هادی ۳۸ هزار و ۶۰۶ روستا/ صدور ۳ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۳ جلد سند روستایی

مسکن روستایی مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن اقدامات بنیاد را در خصوص تهیه طرح‌های هادی، اجرای آنها، صدور اسناد مالکیت واحدهای روستایی و همچنین شهری تحت مسئولیت بنیاد، تشریح کرد.

غلامرضا مجیدی، مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اقدامات بنیاد برای اجرای طرح‌های هادی در کشور و سایر اقدامات بنیاد را در خصوص عمران روستایی، اعلام کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه وقوع سیل ویرانگر امسال، تمامی امکانات و ظرفیت‌های بنیاد را به خود اختصاص داد، برخی از تاخیرها را در عملکرد معاونت روستایی بنیاد مسکن، پایین بودن تخصیص اعتبارات عمرانی عنوان کرد و گفت: برای امسال مقرر بود ۸۴۳ طرح هادی روستایی تهیه شود که تاکنون ۴۰ طرح هادی در دستورکار تهیه قرار گرفت.

مجیدی خاطرنشان کرد: مجموع عملکرد تهیه طرح‌های هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار تاکنون به ۳۷ هزار و ۸۳۴ طرح رسیده است. ۸۲۲ طرح نیز برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار تاکنون تهیه شده که در مجموع ۳۸ هزار و ۶۰۶ طرح برای مجموع روستاهای کشور چه بالای ۲۰ خانوار و چه زیر ۲۰ خانوار تهیه شده است.

این مدیرکل در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه طرح‌های هادی روستایی دوره‌ای ۱۰ ساله دارد، توضیح داد: بازنگری ۱۷۷۸ طرح هادی برای سال‌جاری پیش‌بینی شده بود که برای امسال ۷۳۰ طرح تامین اعتبار شده و در دست بازنگری است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات در سال‌جاری ۱۳ درصد محقق شد، گفت: در خصوص اجرای طرح های هادی جدید ۱۰۲۵ پروژه پیش‌بینی شده بود که ۳۴ درصد، معادل ۳۵۳ طرح هادی روستایی جدید محقق و عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

مجیدی افزود: اجرای عملیات طرح‌ هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۱۹ هزار و ۴۷۶ رسیده است که با احتساب ۲۰۸ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز که پیش‌تر عملیات اجرایی شان شروع شده در مجموع ۱۹ هزار و ۶۸۴ روستا عملیات اجرایی طرح هادی شان شروع شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تخصیص قیر رایگان امسال پایین بود بخش عمده‌ای از اجرای طرح‌های هادی به تاخیر افتاد.

مجیدی همچنین اعلام کرد: در بحث صدور سند روستایی امسال مقرر بود تا ۷۷ هزار و ۶۰۲ سند روستایی صادر شود که۴۵ هزار و ۸۴۵ جلد معادل ۵۴ درصد محقق شده است. مجموع صدور اسناد ملکی روستایی تاکنون به ۳ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۳ جلد رسیده است.

تحقق ۴۴ درصدی صدور اسناد واحدهای شهری تحت مسئولیت بنیاد مسکن

به گفته وی، صدور اسناد مالکیت اماکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۴۰ هزار و ۲۷۴ جلد سند پیش بینی شده بود که در مجموع ۱۷ هزار و ۸۵۰ جلد معادل ۴۴ درصد سند صادر شد. تاکنون نیز سندهای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر روستایی به ۲۳۷ هزار و ۶۶۴ جلد رسیده است.

مجیدی افزود: در خصوص خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی نیز امسال قرار بوده ۲۰۷ هزار و ۹۲۵ فقره خدمات فنی ارایه شود که تاکنون ۸۳ درصد به میزان ۱۷۱ هزار و ۵۸۰ فقره خدمات فنی صدور پروانه ساختمان توسط همکاران بنیاد مسکن استان‌ها و شهرستان‌ها به متقاضیان ارایه شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد همچنین اعلام کرد: در خصوص بهسازی بافت‌های روستایی و روستاهای هدف گردشگری نیز قرار بوده تا در ۳۷ روستا عملیات اجرایی آغاز شود که در مجموع در ۲۴ روستا عملیات اجرایی شروع شد. در خصوص بافت‌های باارزش روستای نیز قرار بود تا در ۲۲ روستا عملیات اجرایی را آغاز کنیم که عملا با تخصیص پایین اعتبارات، عملیات اجرایی در ۹ روستا آغاز شد.