شناسهٔ خبر: 7919 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

طی ۲ ماهه ابتدای سال ۹۴ ؛

بالغ بر ۲ ميليون و ۲۲۸ هزار تن كالا از مرزهای كشور ترانزيت شد

عطرچیان بيش از ۲ ميليون و ۲۲۸ هزار تن كالا طی ۲ ماهه ابتدای سال ۹۴ از ۳۲ مرز فعال زمينی و آبی كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶ درصد افزايش يافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌ عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، يك ميليون و ۱۴۱ هزار  تن را مواد نفتي و يك ميليون و ۸۶ هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع تركيبات شيميايي، انواع پنبه، لوازم خانگي و مواد غذايي بوده است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويز خان در استان كرمانشاه با ۵۸۲ هزار تن معادل ۲۶ درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندر عباس با  ۲/ ۱۹ درصد، باشماق با ۵ / ۱۸ درصد و بازرگان با ۱۰ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با ۹۱۰ هزار تن معادل  ۴۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس با ۳ / ۱۴ درصد، بازرگان با ۵ / ۶ درصد، لطف‌آباد با  ۳ / ۶  درصد و سرخس با  ۵ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۹۹ هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۵۸ هزار دستگاه معادل ۵۹ درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئو پلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيل‌هاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوه‌هاي گوناگون حمل و نقل مي‌باشد./

نظر شما