شناسهٔ خبر: 79347 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرگذشت یکی از مهندسان زن تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور

این آشیانه جای "زن" است

نرجس مرتضوی ظاهر آرام، مهربان و محجوب نرجس این فکر را بیشتر در همکلاسی هایش تقویت می کرد که جایش در آشیانه هواپیما نیست اما نرجس خاتون نشان داد با همان ظاهر مهربان، محجوب و خانمانه‌اش می تواند از پس کارهایی که به تصور آنان مردانه است بر آید.

وقتی که نرجس چادر بر سر با آن قیافه آرام و محجوبش در خیابان قدم می زند هیچ کس به مخیله اش هم خطور نمی کند که یک مهندس تعمیر و نگهداری هواپیماست که از کنارش عبور می کند. اما زیر ظاهر آرامش دریایی از شوق، ذوق و شعف نهفته است. تنها بانوی مهندس تعمیر و نگهداری در کشور که برای رسیدن به این جایگاه دو برابر مردان تلاش کرده، تحقیر شده اما دست از کوشش بر نداشت. نرجس جزو معدود افرادی است که به رویاهای کودکی اش جامه عمل پوشاند.

در کودکی همانند پسران کوچک هم سن و سالش عاشق هواپیما بود، وقتی صدای هواپیما را در آسمان می شنید سرشار از شعف می شد، نرجس دلش می خواست سر از راز این پرنده غول آسا در بیاورد، چطور می توانست پرواز کند !؟ زمانی که دبیرستان را تمام کرد، هنگام انتخاب رشته برای دانشگاه مهندسی هواپیما را انتخاب کرد و قبول شد. با ورود به دانشگاه متوجه شد که در اقلیت کامل قرار دارد. همه مهندسی هواپیما را شغلی کاملا مردانه به حساب می آوردند و خیلی روی این دختر پرکار و سمج حساب باز نمی کردند، اکثر همکلاسی‌های پسرش به او تنها به چشم دختری نگاه می کردند که آمده صرفا مدرکی بگیرد و سپس راهی خانه همسر شود. اما نرجس به این زودی‌ها از میدان به در نشد.

 

برای نرجس تحقق رویاهایش انگیزه ای قوی برای عبور از مرز بایدها و نبایدها بود. او موفق به اخذ مدرک کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما از دانشگاه تهران شد و اولین و تنها بانوی دارنده گواهینامه CAT C تعمیرات روی هواپیمای MD سری ۸۰ است. اختیارنامه CAT C به شخصی اعطا می‌شود که به عنوان بالاترین شخص در تعمیرات سنگین این هواپیما اجازه صدور «گواهی ترخیص هواپیما از سنگین‌ترین چک‌های هواپیما» یا اصطلاحا اجازه صدور CRS پس از اتمام چک‌های سنگین را دارد و این در حالی است که تعداد افرادی که در ایران این اختیار به آن‌ها اعطا شده به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. او همچنین جزو معدود کسانی است که مدرک A&P دارد.

درسش که تمام شد مصمم بود تا وارد دنیای کار شود اما آشیانه هواپیما مگر جای زنان است! این جوابی بود که از اکثر جاهایی که برای پیدا کردن کار به آن‌ها سر می زد، می شنید اما نرجس دست بردار نبود،۴ سال دنبال کار گشت تا اینکه بالاخره مدیر عامل هواپیمایی تابان این کلیشه را شکست، او تصمیم گرفت به نرجس اعتماد کند و از این اعتماد نیز جواب گرفت. نرجس از خوشحالی در پوستش نمی گنجید، آنقدر انرژی داشت که می توانست بعد از ساعت کاری هم با شور و اشتیاق به کارش ادامه دهد.

نرجس کارش را بلد بود و از آن مهمتر به کاری که می کرد ایمان داشت و عشق می ورزید. این دو عنصر یعنی عشق و ایمان معجزه می کند و نرجس خاتون این کار را کرد. او توانست با وجود بی اعتمادی‌ها که در محیط مردانه کاری‌اش وجود داشت خود را به همه ثابت کند و از همه مهتر توانست جوابگو و قدردان مدیرعامل شرکت ماهان شود.

خانواده نرجس در تمام این شرایط کنارش بوده و مشوقش بوده اند: «همیشه این صحبت مادرم در ذهنم است که می گفت موفقیت ربطی به جنسیت ندارد اگر به کاری علاقه داری آن را دنبال کن و مطمئن باش که موفق می شوی پس به خودت و بقیه ثابت کن که از پس کار برمی آیی و خدا رو شکر موفق هم شدم. علاوه بر خانواده ام که همیشه در کنارم بودند، برخی همکارانم هستند که به من نیرو و انگیزه می دهند از جمله مدیرعامل شرکت تابان. خودم می دانستم اگر نا امید شوم تمام آن چه را به دست آورده ام از دست خواهم داد، بنابراین هیچ گاه دلسرد نشدم.»

او علاقه زیادی به تدریس دارد و حدود ۳ سال در هنرستان هوانوردی به علاقه مندان خانم آموزش می داده است تا زنان و دختران جوان را با این رشته آشنا کند. خیلی دختران از وجود چنین رشته ای اطلاع نداشتند. نرجس در ساعاتی که وقت اضافی دارد درباره شیرینی‌های کار و خاطرات خوب با هنرجویان صحبت می کند. به آن ها یاد می هد که از سختی های راه نهراسند و اگر به کاری علاقه دارند آن را دنبال کنند.برخی از آن‌ها نیز بعد از آشنایی با این رشته تصمیم گرفتند این راه را ادامه دهند و به این باور رسیدند که می توانند کار را انجام دهند.

ا

او به همجنسان خودش توصیه می کند هیچ گاه اجازه ندهند، ناملایمات و مخالفت ها، آن‌ها را از هدفشان دور کند و به آن‌ها توصیه می کند:« اجازه ندهید نشدن‌ها مانع ادامه مسیرتان شوند آنقدر تلاش کنید تا به خواسته تان برسید .»

حالا دیگر همه می دانند که نرجس خاتون مهندسی دقیق و پر کار است، می دانند که جای نرجس از همان ابتدا در آشیانه هواپیما به ثبت رسیده بود و نرجس آمد تا آن را به دنیای مردان نشان دهد. آفرین بر نرجس خاتون و تمام دخترکان پر رویا.

 

* آزاده کاری

* خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی