شناسهٔ خبر: 79382 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین‌ جلسه قرارگاه مرکزی مدیریت بحران تاکید کرد

آماده باش وزارت راه و شهرسازی برای مواجهه با خطر سیل احتمالی/ فعالیت شبانه روزی قرارگاه مرکزی مدیریت بحران/ مقامات محلی برای حمل و نقل تصمیم نگیرند/ اعلام نیازهای استانی به وزارت کشور

حضور وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه قرارگاه مرکزی مدیریت بحران در سال نودونه وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تمام تجهیزات و در قرارگاه های ثابت و سیار آماده ایفای نقش در خصوص سیل احتمالی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی صبح امروز در نخستین جلسه قرارگاه مرکزی مدیریت بحران در سال ۹۹ در سازمان راهداری که با حضور رئیس این سازمان و معاونان این مجموعه برگزار شد، در حاشیه بازدید از مرکز مدیریت جاده های کشور در جمع خبرنگاران درخصوص آماده باش وزارتخانه درخصوص سیل با توجه به اخطارهای هواشناسی اظهار داشت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی قرارگاه مرکزی مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای امداد در شرایط بحران به صورت شبانه روزی برای ایفای نقش در استان هایی که پیش بینی بارش سنگین و احتمال وقوع سیلاب در آن ها شده، فعال است.

وی ادامه داد: در این خصوص ماشین آلات و تجهیزات لازم فراهم شده و به غیر از راهدارخانه ها، اکیپ هایی نیز به صورت سیار در نقاط بحرانی قرار گرفته اند که در صورت بروز حادثه زودتر بتوانند اقدامات امدادی را انجام و از تخریب های احتمالی جلوگیری کنند.

وی افزود: در همین زمینه سازمان راهداری در اسفندماه سال گذشته تعدادی ماشین آلات نو خریداری کرد که در کنار استفاده از تجهیزات بخش خصوصی و پیمانکاران در اختیار قرارگاه های ثابت و سیار قرار گرفتند تا بتوانیم بدون تلفات از این سیل احتمالی پیش بینی شده عبور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت سفرها در ایام نوروز و توصیه بابت عدم ترددهای غیرضروری گفت: براساس اطلاعات و آماری که توسط ترددشمارها و با پایش جاده ها به دست آمده، آمار نشان می دهد که در این مدت نسبت به سال گذشته یعنی سال ۹۷ حدود ۵۱ درصد کاهش تردد داشته ایم که جا دارد از مردمی که رعایت کردند تشکر کنیم و امیدوار باشیم بقیه هموطنان نیز به این مساله توجه کنند.  

وی افزود: این مساله یعنی اجتناب از سفرهای غیرضرور نیاز مبرم کشور و مورد تاکید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بوده که امیدواریم مردم عزیزمان با رعایت این موضوع به سفر نروند. این موضوع کمک می کند که نه خودشان آسیب ببینند و نه اینکه آسیب را به دیگران منتقل کنند.

محمد اسلامی در ادامه با تشکر و خسته نباشی به جامعه حمل و نقل و راهدارها در این ایام تصریح کرد: برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی بحث حمل بار از بنادر و انتقال آن به نقاط مصرف در این ایام اهمیت بسزایی دارد تا همچنان پشتیبانی از زندگی مردم برقرار و حمل و نقل با سرعت انجام گیرد.

وی افزود: به همین خاطر برای عزیزانی که در بنادر و جاده ها زحمت می کشند تا حجم قابل ملاحظه ای بار را به مبادی مصرف و انبارها انتقال دهند یکسری تسهیلات قائل شده ایم تا حمل یکسره بار و کالاهای اساسی که مصوب شده انجام گیرد. به این شکل که ایستگاه های کمتری برای کنترل بار کالاهای اساسی وجود داشته باشد تا شاهد یک راندمان بیشتر در جا به جایی در ایام نوروز باشیم و بارها هرچه زودتر به مقصد برسند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم  تاکید کرد: در این شرایط نکته مهم این است که حمل و نقل عمومی برای جابه جای های ضروری پایدار بماند. به همین خاطر خواهش داریم مقامات محلی روی حمل و نقل عمومی تصمیم نگرفته و اجازه دهند تصمیمات تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه هر مقام محلی که فکر می کند در شهر خودشان نیاز به یک تصمیم در حوزه حمل و نقل دارند، این موضوع را همان طور که رئیس جمهور محترم در ستاد ملی امروز تصویب کردند از طریق سلسله مراتب به وزیر کشور اعلام تا در این زمینه تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: یکسری اقلام ضروری و مهم است که مردم به طرق مختلف از جمله اینترنتی خرید کردند که باید جابه جا شوند. وقتی هواپیما، قطار و دیگر وسایل نباشد، این موارد باقی جابه جا نمی شوند. کسی که با حمل و نقل عمومی جابه جا می شود، هویت آن شناخته شده است و غربالگری های لازم انجام می گیرد. با تعطیلی این مساله فرصت در اختیار افراد ناشناخته ای قرار می گیرد که هویت شان مشخص نیست که باعث می شود یک بازار سیاه در حوزه حمل و نقل به راه بیفتد. این مساله می تواند یک آفت باشد و به نفع مردم نخواهد بود.