شناسهٔ خبر: 79492 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تصمیم جدید برای کاهش مراجعه به شعب در پی شیوع کرونا

امکان درخواست تسهیلات از طریق پرتال بانک مسکن فراهم شد

بانک مسکن بانک مسکن اعلام کرد: برای مقابله با بیماری کرونا و مصون بودن کارکنان بانک و مشتریان،سامانه الکترونیکی اخــذ درخواست تسهیلات و تشکیل پرونده در سامانه پرتال بانک برای مشتریان فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، با توجه به اهداف بانکداری الکترونیک و گسترش شیوع و ابتلای بیماری کرونا و لزوم رعایت همه جانبه بهداشت عمومی جهت مقابله با بیماری مزبور و مصون بودن کارکنان و مشتریان و ضرورت الکترونیکی کردن فرآیندهای اخذ تسهیلاتی، توسعه و پیاده سازی یک سامانه اطلاعاتی موثر، کارا، پویا و انعطاف پذیر و منطبق بر استانداردهای خاص در جهت مواجهه با نیازهای جدید و کاهش هزینه ها در مکانیزه کردن فرآیند ثبت درخواست تسهیلات در دستور کار  بانک مسکن قرار گرفت .

بر اساس این گزارش طراحی و پیاده سازی سامانه الکترونیکی اخــذ درخواست تسهیلات و تشکیل پرونده الکترونیکی در سامانه پرتال  بانک مسکن به آدرس bank-maskan.ir (از طریق وارد شدن به لینکhttp://www.bank-maskan.ir/loan )برای مشتریان فراهم شد.

فرآیندهای ثبت درخواست تسهیلات، یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده ها و اطلاعات هویتی، اطلاعات ملک، اطلاعات وثیقه و ... بوده که فرآیند بررسی ثبت درخواست تسهیلات ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند.

بدین منظور مشتریان ابتدا به سایت اینترنتی بانک مسکن به آدرس bank-maskan.ir ، بخش خدمات الکترونیکی - سامانه ثبت درخواست تسهیلات مراجعه می نمایند، سپس با انتخاب نوع خدمات توسط متقاضی ،کد ملی و شماره موبایل وی به منظور احراز هویت ثبت می گردد. درج مشخصات اعم از اطلاعات هویتی تسهیلات گیرنده و اطلاعات ملک و همچنین بارگذاری مدارک و مستندات (اطلاعات وثیقه – اطلاعات تسهیلات – تایید اطلاعات و پرداخت هزینه های مربوط – نهایی سازی ثبت درخواست) در شش مرحله توسط مشتریان انجام می پذیرد.

پس از ثبت درخواست تسهیلات به طرفیت شعبه مورد نظر مشتری، ابتدا سامانه نسبت به تطبیق آن با ضوابط و مقررات اقدام می نماید ، به طور مثال پرداخت تسهیلات از محل حساب تعهدی مشتریان صرفاً در شعبه افتتاح کننده حساب انجام می شود. پس از تایید درخواست و کنترل صحـت اطلاعات ارسالی مشـتری توسط شعبه ، فرآیند تشکیل پرونده و ارجاع آن به مرحله ارزیابی در شعبه بدون نیاز به حضور مشتری آغاز می‌شود .

درصورت وجود مغایرت در پرونده و یا نواقص اطلاعاتی در پرونده تسهیلاتی مشتری ، شعبه بانک ، نسبت به اعلام نواقص از طریق سامانه پیامکی به مشتری اقدام خواهد کرد و متقاضی می تواند از طریق پرتال بانک ( و بدون مراجعه حضوری به شعبه) نواقص اطلاعاتی را تکمیل کند .

در ادامه این فرآیند سامانه اقدام به دریافت هزینه‌ علی الحساب تشکیل پرونده از مشتری می نماید . پس از پرداخت هزینه علی الحساب تشکیل پرونده توسط مشتری ، شعبه وارد فرآیند ارزیابی ملک می شود و نتیجه آن از طریق پیامک به مشتری اعلام شده و از مشتری برای حضور در شعبه دعوت می شود ، سپس مشتری می تواند با حضور در شعبه نسبت به تکمیل فرآیند احراز هویت و امضای قرارداد تسهیلاتی اقدام کند.

با این روش مراجعات حضوری مشتریان به شعب به حداقل ممکن خواهد رسید. لازم بذکر است بعد از اعطای تسهیلات ، مشتری می تواند از طریق درگاه های مجازی نسبت به رویت وضعیت حساب تسهیلاتی خود و همچنین پرداخت اقساط تسهیلات خود اقدام کند.