شناسهٔ خبر: 79695 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

جبران خسارات شرکت‌های حمل‌و‌نقلی با تخصیص ۸ هزار میلیاردتومان توسط دولت/ تامین اقلام دارویی توسط شرکت‌های هواپیمایی و تحویل آن به وزارت بهداشت/ کاهش ۷۰ درصدی تردد در کشور/ بارگیری قطارها همزمان با کامیون‌ها برای اولین بار/ برای تامین لاستیک مشکلی نداریم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که غربالگری در فرودگاه ها، پایانه های مسافری و باری از روز نخست اعلام شیوع ویروس کرونا انجام شده است اقدامات وزارت راه و شهرسازی را برای کنترل تردد مسافری در ایام کرونا و همچنین تامین اقلام و کالاهای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل باری جاده ای، ریلی و بنادر تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه رادیو گفتگو به تشریح اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در ایام نوروز با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرروت تامین اقلام ضروری و مایحتاج زندگی مردم که توسط حمل و نقل جاده‌ای کشور، پایانه های باری و همچنین فرودگاه ها تامین شد، پرداخت.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به دستور رییس جمهوری برای ارزیابی وضعیت پایانه های مسافربری و فرودگاه، اعلام کرد: غربالگری در ورودی و خروجی پایانه‌های مسافربری و باری انجام می‌شود که این غربالگری شامل کادر فعال و خدمه‌ شاغل در این مراکز نیز می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: غربالگری از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا به پایانه ها مسافری، باری، فرودگاه ها و سایر زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی اعلام و اجرایی شد. در حال حاضر، گندزدایی، ضدعفونی کردن تجهیزات، کنترل و غربالگری مسافران و خدمه انجام می شود که این از جمله مهمترین کارهایی بوده که به شایستگی نیز انجام شده است.

اسلامی از دیگر اقدامات مجموعه بزرگ راه و شهرسازی را رساندن کالاهای عمومی به دست مردم عنوان کرد که توسط حمل و نقل عمومی بار و ناوگان حمل و نقل جاده ای و بنادر و ریل انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه همواره در ایام نوروز ناوگان حمل و نقل باری به دلیل تردد مسافر متوقف بود، توضیح داد: امسال به دلیل شرایط خاص ایجاد شده، ناوگان حمل و نقل عمومی بار فعالیت گسترده ای داشت و نیروهای شاغل در این بخش، ایثارگرانه در حال خدمات رسانی بودن و این خدمات به شکل شبانه روزی انجام می شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: از همه بنادر کشور بارها و کالاهای اساسی به مراکز توزیع جابه جا شد که این یک بخش از کار بود. همچنین، هواپیماها مسافران جامانده در سایر کشورها و کالاهای فوری و اضطراری به ویژه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را از اروپا و کشورهای آسیای شرقی به ایران منتقل کردند و اقلام دارویی بلافاصله در اختیار وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی قرار گرفت. و توانستند برای استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی از آن استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روزگذشته ۱۵ فروردین برای اولین بار قطارها به شکل همزمان با کامیون ها از کشتی بارگیری را انجام دادند و بلادرنگ بار از روی کشتی مستقیم حمل شد و به خارج از بندرآمد که این اقدام با فرمان رییس جمهور به منظور جلوگیری از گران فروشی در ستاد ملی اتخاذ شد.

اسلامی تاکید کرد: رساندن کالا بلادرنگ از اقداماتی بود که وزارت راه و شهرسازی انجام داد و هم اکنون ناوگان ریلی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، لوکوموتیوها، ناوگان حمل و نقل زمینی از جمله کامیونداران در این کار سهم بسزایی ایفا می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مبالغ مسافرانی که برای ایام نوروز ۹۹ خریداری کرده بودند به آنها بازنگردانده خواهد شد؟، گفت: تاکنون، بیشتر مبالغ به مسافران بازگردانده شده است. تعدادی ممکن است برنگشته باشد که در حال پرداخت است.

اسلامی یادآور شد: شرکت‌ها معمولا هزینه‌های سال خود را در مقطع نوروز جبران می‌کردند و نوروز به شرکت‌ها توان مالی می‌داد تا بتوانند هزینه‌های سال خود را به طور کامل پوشش بدهند. به طور طبیعی بخشی از مبالغ توسط شرکت ها برای بهسازی ناوگان و هزینه‌های مترتب با بلیت هایی که پیش فروش کرده بودند، مصرف شده بود. به همین دلیل دولت برای آن شرکت ها به ویژه شرکت رجا نقدینگی تخصیص داد. به ایرلاین ها نیز تاکید کردیم تا کمک کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بسته ۷۵ هزار میلیاردتومانی که در ستاد پیشنهاد شد، رییس جمهور تاکید کردند که شرط عدم تامین نیروی انسانی می تواند دلیل موجهی برای تخصص باشد به همین دلیل نیز ۸ هزار میلیاردتومان برای شرکت های حمل و نقل تخصصی یافت. امیدوار هستیم به زودی و در روزهای آتی پول مسافرانی که سفر آنها کنسل شده است به آنها بازگردانده شود.

وی تاکید کرد: هیچ آژانس و شرکتی حق ندارد پول مردم را به آنها بازنگرداند. اگر در این بین افرادی وجود دارند که در هفته جاری پول آنها به حساب شان نیامده است، حتما به روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی و یا روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و یا روابط عمومی راه آهن گزارش بدهد.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در هفته اول تعطیلات نوروز این سختگیری ها انجام نشد؟، توضیح داد: طرح فاصله گذاری اجتماعی در چند مرحله تهیه شد و به ستاد ملی مقابله با کرونا آمد و مصوب شد که ادارات با یک سوم به کار خود ادامه دهند و مراکزی که باز بودن آنها ضرورتی ندارد باز نمانند، از سفرهای غیرضروری جلوگیری شود. در هفته اول این ابلاغ توسط دولت، شاهد تاثیر آن بودیم به طوریکه از ۲۵ اسفند تا اول فروردین شاهد کاهش ۵۴ درصدی تردد جاده ای بودیم که پیشرفت خوبی در کنترل به شمار می رود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در بخش ریلی نیز شاهد کاهش ۹۴ درصدی سفر و در بخش هوایی شاهد کاهش ۷۰ درصدی بودیم. در عین حال مشاغل مختلف توسط دولت، شناسایی شد واعلام شد تا مشاغل غیرضرور تا پایان بحران و کنترل تعطیل باشند. در عین حال افرادی که از جاده های کشور به سفر رفته بودند شناسایی شدند، شماره تلفن‌های این افراد استخراج شد، و وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات مکلف شدند تا این عده را با پیامک و راهنمایی با استفاده از طرح غربالگری ترغیب کرده و از سفر مانع شوند، همچنین برای خاطیان، جرایمی نیز توسط ستاد ملی طراحی و اجرایی شد.  

اسلامی گفت: این طرح زمانی پنج روزه به طول انجامید و ما شاهد بودیم که طرح کنترل تردد حدود ۳۰ درصد نسبت به قبل موثر واقع شد و از ۲۱۶ خودرو در ساعت در سطح کشور ابتدا به ۱۹۴ خودرو در ساعت در سطح جاده های کشور رسیدیم که این عدد در روز ۱۳ فروردین به ۱۳۷ خودرو در ساعت  در جاده‌های کشور رسید.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: امروز شاهد معدل کاهش حدود ۷۰ درصدی در سطح کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل هستیم. بنابراین مدت زمان پنج روزه ای که تاخیر در اجرای عدم تردد جاده ای اتفاق افتاد زمانی بود که در حال تدوین دستورالعمل مدون برای آن بودیم که در آن دستورالعمل همه چیز مشخص باشد، جریمه، تنیبه و مواردی از این دست.

اسلامی در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تامین لاستیک و حمل بار در سال ۹۹ اعلام کرد: در سال گذشته مشکلی برای حمل لاستیک وجود نداشت و تامین لاستیک به خوبی انجام شد. امسال نیز ظرفیت تولید داخلی لاستیک افزایش پیدا کرده است و با این شرایط مشکلی تحت عنوان لاستیک نخواهیم داشت.

ادامه دارد...