شناسهٔ خبر: 79717 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد

کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور/ هشدار سیل در استان‌های خراسان شمالی و رضوی، مازندران و گلستان

آبگرفتگی معابر کارشناس سازمان هواشناسی ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی ۲۴ ساعت آینده، از کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور خبر داد و نسبت به وقوع سیل در استان‌های خراسان شمالی و رضوی، گلستان و مازندران هشدار داد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وضعیت جوی کشور را برای امروز ۱۷ فروردین و روزهای آتی، اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اعلام اینکه امروز ادامه بارش‌ها در شمال‌شرق، بخش‌هایی از شرق و سواحل شرقی دریای‌خزر، دامنه‌های البرز شرقی، خواهد بود، گفت: این سامانه بارشی اواخر وقت امروز ۱۷ فروردین، کشور را ترک می‌کند.

رفیعی شدت بارش‌ها را امروز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، بخش‌های شرقی مازندران، و گلستان، پیش بینی کرد و ادامه داد: امروز با توجه به شدت بارش‌ها که توام با رعد و برق و وزش باد شدید است، بارش تگرگ را نیز انتظار داریم. همچنین در ارتفاعات بارش برف رخ می‌دهد که این بارش در ارتفاعات خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و لغزندگی محورهای مواصلاتی در استان‌های پربارش هشدار داد.

وی گفت: امروز در برخی از مناطق تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، سمنان، شرق استان یزد و اصفهان، وزش باد به نسبت شدید خواهد بود.

رفیعی از ورود و فعالیت سامانه بارشی بعدی از فردا به کشور خبر داد و اعلام کرد: سامانه بارشی جدید که فردا وارد کشور می‌شود تا پایان هفته فعال است. این سامانه بارشی روز دوشنبه از شمال غرب وارد کشور می‌شود و بخش‌هایی از غرب، استان‌های واقع در البرز مرکزی و زاگرس‌مرکزی و بتدریج شمال شرق را در برمی گیرد. با وورد این سامانه بارشی انتظار بارندگی، وزش باد شدید و موقتی را داریم که در مناطق مستعد نیز  بارش تگرگ پیش‌بینی شده است. ضمن آنکه در ارتفاعات این مناطق، بارش ها به شکل برف خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: روز سه‌شنبه در نیمه شمالی کشور و مناطقی از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور به جز استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، مناطق جنوبی خوزستان، کرمان و فارس ادامه بارش ها را خواهیم داشت.

وی توضیح داد: از روز دوشنبه تا چهارشنبه به طور میانگین کاهش دمای ۵ تا ۱۰ درجه‌ای در نوار شمالی کشور رخ می‌دهد. ضمن آنکه در روزهای دوشنبه و سه شنبه بخش های مرکزی و شرقی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.

رفیعی گفت: تهران نیز امروز نیمه ابری همراه با وزش باد پیش بینی شده که بتدریج کاهش ابر رخ می دهد. گاهی نیز وزش باد در پایتخت، شدید خواهد بود. بیشینه دمای تهران ۱۹ درجه بالای صفر، و حداقل دما به مثبت ۷ درجه رسید.

وی افزود: سردترین مرکز استان امروز شهرکرد با دمای منفی سه درجه، همدان منفی یک و زنجان صفر درجه و گرمترین مرکز استان نیز روز گذشته بندرعباس با دمای مثبت ۳۴ گزارش شد.