شناسهٔ خبر: 8010 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی تشریح کرد:

آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره آزادراه تهران - شمال/ تکمیل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تا ۳ سال آینده

درجمع وزیر راه و شهرسازی ترمینال سلام و ترمینال ایران‌شهر را دو پروژه اولویت‌دار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خواند و گفت: امیدواریم کل پروژه فرودگاه امام خمینی (ره) ظرف ۳ سال آینده به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز شنبه ۱۶ خرداد در حاشیه مراسم بازدید مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: حدود یکسال است که برنامه‌ریزی شهر فرودگاهی امام خمینی آغاز شده که ترمینال سلام و ترمینال ایران‌شهر به عنوان دو پروژه اولویت دار در این شهر فرودگاهی تعریف شده اند.

وی افزود: ترمینال سلام با حدود ۵۳ هزار متر مربع زیربنا تقریبا برابر با فضای موجود فرودگاه امام است و در حدود ۲ ماهی از شروع ساخت این پروژه می گذارد و ۷ درصد پیشرفت عملی داشته است. امیدواریم تا ۱۴ ماه آینده یعنی در آستانه عید فطر سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ترمینال بسیار بزرگ ایران شهر نیز با ظرفیت پیش بینی شده ۲۰ میلیون نفر و مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع ورودی مسافران خارجی به ایران خواهد شد که هم اکنون در دست اقدام است و بعد از بهره‌برداری بخش عمده پروازهای خارجی از این ترمینال انجام می‌شود. برای این پروژه هفته گذشته اولین آگهی‌ها و فراخوان‌ها برای دعوت از سرمایه ‌گذاران و پیمانکاران داده شد که امیدواریم این پروژه نیز ظرف ۳ سال به اجرا و بهره‌برداری برسد.

وی افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی کمک بزرگی در جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی اعمال کرده است بند واو تبصره ۵ قانون بودجه به وزارت راه وشهرسازی اجازه می دهد برای ساخت ترمینال فرودگاه‌ها از خدمات بخش خصوصی و از منابع صندوق توسعه ملی با تضمین وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌ها استفاده شود.

آخوندی اظهار کرد: درآمدهای خوبی در سال ۹۳ نسبت به ۹۴ در بخش هوایی ایجاد شده به طوریکه ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و تمام این درآمدها در جهت توسعه فرودگاه‌های ایران هزینه خواهد شد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم این درآمدها در بخش‌های دیگری مثل مسائل اداری هزینه شود.

وی افزود: افزون بر دو ترمینال ایرانشهر و سلام فرودگاه امام خمینی٬ پروژه انتقال ترمینال فرودگاه اهواز٬ فرودگاه بوشهر و توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی در اصفهان٬ شیراز٬ مشهد٬ کرمان و تبریز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و امیدواریم فرودگاه‌های ما بتوانند پذیرای ۲۰ میلیون مسافر خارجی در سال باشد.

وزیر دولت تدبیر و امید گفت: بحث اتصال حمل و نقل ریلی به حمل و نقل هوایی یکی دیگر از موارد مهم است که این بازدید مورد توجه قرار گرفت و از مدیرعامل شرکت راه‌آهن خواستم همزمان با احداث فرودگاه٬ حمل و نقل ریلی تهران و قم به فرودگاه امام خمینی برسد.

وی با اشاره به اهمیت هویتی و فرهنگی فرودگاه‌های کشور گفت: از رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون هنر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در این بازدید دعوت شده بود٬ هدف وجود نماد ایرانی در ترمینال‌های ساخته شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که زمان ساخت کل فرودگاه امام چه زمانی خواهد بود؟ گفت: امیدواریم ظرف ۳ سال آینده این پروژه به پایان برسد که پایان این پروژه اتفاق بسیار مهمی در حمل و نقل کشور خواهد بود و آرزوی دیرینه ملت ایران با پایان و تکمیل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تحقق می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت آزادراه تهران-شمال که مدت زیادی عملیات ساخت آن به طول انجامیده است گفت: هفته گذشته تمام مسیر آزادراه تهران-شمال را به همراه مقامات مسئول بازدید کردیم و امیدواریم قطعه ۴ این آزادراه در تابستان به بهره برداری برسد. قطعه نخست این آزادراه نیز در پایان سال ۹۵ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین درباره قطعه ۲ نیز هفته گذشته با بنیاد مستضعفان جلسه ای برگزار شد و درباره طراحی آن توافقاتی صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای قطعه‌های آزادراه تهران-شمال برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته است و بهترین پیمانکاران در حال کار هستند./ 

نظر شما