شناسهٔ خبر: 80113 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سفیر افغانستان در ایران اعلام کرد

چابهار یک مسیر فعال در ترانزیت کشور افغانستان است/ امکان صادرات محموله های تجاری افغانستان به مقاصد مختلف در مسیر برگشت بارهای انتقالی از چابهار

لیوال سفیر افغانستان سفیر افغانستان در ایران گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده قرار است محموله های تجاری انتقالی از چابهار به افغانستان در برگشت کالاهای تجاری این کشور را به مقاصد تجاری مدنظر منتقل کنند.

عبدالغفور لیوال؛ سفیر کشور افغانستان در ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در جریان ورود اولین کشتی از محموله ۷۵ هزار تنی گندم اهدایی هند به این کشور به بندر شهید بهشتی اظهار داشت: در ابتدا جا دارد از مساعدت دو کشور دوست و همسایه یعنی هند و ایران به خاطر گندم و همچنین ایجاد تسهیلات برای این انتقال به افغانستان تشکر داشته باشیم.

وی افزود: همان طور که در خبرها ذکر شد اولین محموله گندم مساعدت شده کشور هندوستان که در مجموع ۷۵ هزار تن است، به چابهار رسید تا بعد از تخلیه و بارگیری روانه افغانستان شود.

وی تصریح کرد: قرار است به زودی محموله های بعدی از این مجموعه ۷۵ هزار تنی گندم مساعدت کشور دوست هندوستان به چابهار ارسال و طی نوبت های مختلف به افغانستان انتقال یابد.

سفیر کشور افغانستان در ایران با اشاره به اینکه بندر چابهار دارای ظرفیت و امکانات بسیار خوبی برای انتقال کالا و مواد تجارتی کشورش به نقاط مختلف جهان است، تصریح کرد: در این خصوص مسئولان بندر چابهار در نظر دارند با انجام تمهیدات لازم کانتینرهایی که از کشور ایران به افغانستان برای انتقال کالاهای تجارتی می رود در مسیر برگشت، محموله های تجاری افغانستان را از طریق چابهار به مقاصد تجاری مدنظر منتقل کنند.   

وی ادامه داد: این شرایطی که در بندر چابهار وجود دارد آن را به یک بندر برای انتقالات دو جانبه تبدیل کرده است. قطعا بخش خصوصی کشور افغانستان بعد از حل مشکلات ناشی از کرونا و قرنطینه دوباره می توانند به شکل عادی به تجارت خود در این بندر ادامه داده و نسبت به ایجاد دفاتر و پایگاه های تجارتی خود اقدام کنند. قطعا این بندر می تواند به عنوان یک مسیر فعال در ترانزیت کشور افغانستان استفاده شود.