شناسهٔ خبر: 8015 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در فروگاه امام مطرح کرد:

زمان بهره برداری ترمینال‌های «سلام» و «ایران شهر» فرودگاه امام/ افزایش ظرفیت فرودگاه امام به ۳۰ میلیون مسافر / ایجاد ۶ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در ۲ سال گذشته/ انتقال فرودگاه اهواز و بوشهر

عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح طر‌ح‌های توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی گفت: کار انتقال فرودگاه اهواز شروع شده وفرودگاه بوشهر نیز منتقل خواهد شد. احداث ترمینال‌های بین المللی فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان و کرمان نیز در دستور کار قرار دارد و ترمینال مهرآباد نیز از نو بازطراحی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی امروز شنبه ۱۶ خرداد در مراسم بازدید از مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این صنعت در زمینه توسعه تجارت بین‌المللی بسیار مورد توجه است چراکه سیاست دولت یازدهم تعامل سازنده با دنیا است و باید در این جهت گام‌های عملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گام نرم افزاری برای توسعه حمل و نقل هوایی برداشته شده است افزود: کشورهای خارجی در حال حاضر از آسمان امن ایران برای پروازهای جهانی خود استفاده می کنند و امروز نسبت به سال ۹۲ در زمینه درآمدهای هوایی رشد ۱۰۰ درصدی داشته ایم.

آخوندی با بیان اینکه رشد درآمدهای هوایی در ایران از نشانه‌هایی حکایت می‌کند گفت: از جمله این علامت‌ها یادآوری موقعیت مهم و استراتژیک ایران در منطقه است که ما باید با رقابتی کردن این موقعیت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم اما متاسفانه ما از مزیت‌های نسبی موجود هم استفاده نکردیم.

وی تاکید کرد: ما نه تنها به دنبال توسعه حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی در تهران هستیم بلکه به دنبال این هستیم کل ایران را به سیستم راداری و شبکه جهانی متصل کنیم و در این راستا پرواز امن را برای سایر کشورها در خاک ایران تامین کنیم.

آخوندی یادآور شد: در دو سال گذشته ۶ هزار کیلومتر راه امن هوایی ایجاد کردیم که سایر کشورها بتوانند با عبور از ایران نزدیکترین مسیر را برای مقصد خود انتخاب کنند که این مسئله برای ما تبدیل به منبع درآمدی شد که بلافاصله دستور دادم که این منبع درآمد خرج بیهوده نشود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه توسعه فرودگاه‌های کشور با اتکاء به همین منبع درآمد شروع شده و شرکت فرودگاهی متعهد شده است این منبع درآمدی، هزینه و چگونگی هزینه کرد آن را گزارش کند.

آخوندی با اشاره به اهمیت فرودگاه امام خمینی این فرودگاه را اولویت اصلی عنوان و اظهار کرد: پروژه ساخت ترمینال سلام که ظرف مدت ۶۳ روز از آغاز کلنگ زنی آن می گذرد هفت درصد پیشرفت دارد و شرکت ملی ساختمان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان پیمانکار این پروژه است.

اخوندی با علام این خبر که امیدواریم پروژه ساخت ترمینال " سلام "  تا ۱۴ ماه آینده یعنی در آستانه عید فطر سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد گفت: برآورد ما صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی در این پروژه است که ۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده و اعتقادمان بر این است که این پروژه نباید به خاطر کمبود منابع مالی متوقف شود.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از مجلس شورای اسلامی در زمینه قانون بودجه امسال افزود: بخش خصوصی با ضمانت وزارت راه و شهرسازی، می تواند برای ساخت پروژه عمرانی به ویژه ترمینال‌های کشور اقدام کند، بنابراین در آینده ای نزدیک شرکت ساختمان به عنوان پیمانکار و با تضمین ما وارد عمل شده و از منابع صندوق توسعه ملی در این زمینه استفاده می شود.

آخوندی درباره ترمینال فرودگاهی «ایران شهر» که در شهر فرودگاهی امام خمینی واقع است گفت: این ترمینال ۲۰۰ هزار متر مربع زیربنا دارد و برای تردد ۲۰ میلیون مسافر ساخته می شود. هفته گذشته با اعلام فراخوان برای سرمایه گذاران در خصوص تعیین تکلیف این پروژه اقداماتی انجام شد و امیدواریم ظرف سه سال این ترمینال نیز ساخته شود.

آخوندی با بیان اینکه با ساخت دو ترمینال سلام و ایران شهر در شهر فرودگاهی امام خمینی ظرفیت ۶ برابری نسبت به حالت موجود ایجاد می شود افزود: امیدواریم وضعیت به گونه ای شود که ۳۰ میلیون مسافر بین المللی در سال در فرودگاه امام پذیرش و اعزام شوند.

وی در خصوص نامگذاری دو ترمینال سلام و ایران شهر گفت: فرودگاه‌های کشور علاوه بر جنبه حمل و نقلی جنبه سمبولیک و هویتی دارند و نامگذاری در فرودگاه‌ها بر معماری، ساخت، تجهیز و تزیین فرودگاه اثر می گذارد. علت نامگذاری ترمینال ایرانشهر به این نام، بدان دلیل است که این ترمینال دروازه ایران خواهد بود، ضمن آنکه نام ترمینال سلام اخذ شده از کلام وحی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه فرودگاههای کشور فقط به فرودگاه امام ختم نمی شود و کار انتقال فرودگاه اهواز در حال حاضر شروع شده و همچنین فرودگاه بوشهر نیز منتقل خواهد شد. احداث ترمینال‌های بین المللی فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان و کرمان نیز در دستور کار قرار دارد و ترمینال مهرآباد نیز از نو بازطراحی می شود.

آخوندی بر توسعه حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل به فرودگاه تاکید کرد و افزود: به همین خاطر بود که برای بازدید امروز از مدیرعامل شرکت راه آهن خواستم همراه ما باشد و برنامه های خود را برای اتصال همزمان ریل به فرودگاه در طول ساخت پروژه فرودگاهی امام ارائه دهد.

آخوندی افزود: همچنین در این بازدید از مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خواستم همراه ما باشد که در خصوص اتصال آزادراهها  و بزرگراههای به فرودگاه امام برنامه های خود را ارائه دهد، علاوه بر این از آقای حناچی معاون معماری و شهرسازی خواستم آثار سکونتگاهی ساخت اطراف شهر فرودگاهی امام را بررسی و در این باره گزارشی ارائه کند. البته بررسی این امور یک سال است که آغاز شده و امروز دور هم جمع شدیم تا در این خصوص تشریک مساعی و هم اندیشی کرده و کل اقدامات را یکپارچه کنیم.

آخوندی از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب پیشنهادات دولت در خصوص ساخت پروژه های عمرانی و واگذاری به بخش خصوصی تشکر و اظهار امیدواری کرد که مجلس در ادامه نیز پیشنهادات دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی را با دید مثبت به تصویب برساند./

نظر شما