شناسهٔ خبر: 80252 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخرین روند پروژه مصلی تهران در گفتگو بامدیرعامل سازمان مجری، تشریح شد

پیشرفت پروژه مصلی تهران ۸۰ درصد است/ پایان پروژه مصلی تهران با تامین ۱۰۰ درصدی اعتبارات در مدت یکسال و نیم/انعقاد قرارداد یکهزار میلیاردتومانی

 مصاحبه محمد جعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۸۰ درصدی مصلی تهران که ساخت آن برعهده سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی است خبر داد و گفت: با انجام مطالعات ارزش در خصوص پروژه مصلی، پیش‌بینی می‌شود بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیاردتومان در اجرای این پروژه صرفه‌جویی شود.

محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین روند بازسازی مصلی تهران را که احداث آن برعهده سازمان مجری است، اعلام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: کارگاه ساختمانی مصلی از روز دوم عید فعال بوده و هم‌اکنون نیز با میانگین ۵۰۰ نیرو عملیات احداث بخش‌های باقیمانده مصلی تهران فعال شده است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مصلی تهران ۸۰ درصد است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اعلام اینکه امکان استفاده از مصلی تهران در تمامی ایام وجود دارد، افزود: شرایط کرونا و ضرورت تمرکز بر روی مهار این بیماری همه گیر، بسیاری از بودجه ها با به سمت مبارزه با این بیماری سوق داد و در عین حال سرعت کارها با کمی با کندی مواجه کرد.

علیزاده یکی از مشکلات موجود بر سر راه تکمیل مصلی تهران را قطع بودجه برای این پروژه به دلیل حل مشکل کرونا عنوان کرد و توضیح داد: در ۶ ماه  دوم سال ۹۸، تخصیص بودجه برای ادامه کار مصلی تهران به دلیل شرایط کرونا قطع شد. این امیدواری وجود دارد که با مساعدت دولت و تخصیص حداقلی بودجه، سازمان مجری بتواند این پروژه را در زمان کوتاهتری به پایان برساند.

وی در خصوص زمان پیش‌بینی شده برای تکمیل پروژه مصلی، اعلام کرد: تکمیل پروژه مصلی تهران، ۱۰۰ درصد وابسته به اعتبارات است. در حال حاضر، توان مهندسی کشور نشان می‌دهد که پروژه مصلی تهران در مدت زمان یکسال تا یکسال و نیم در صورت تامین اعتبار، قابل اجرا، تکمیل و بهره برداری کامل است. زیرا این پروژه، پیچیدگی فنی خاصی در حال حاضر ندارد و تمامی گره‌های آن از نظر طراحی، محاسباتی، و سایر جزئیات، حل شده است. هم اکنون نیاز است تا تجهیزات و مصالح تامین شود که اینکار بسیار هزینه‌بر است.

علیزاده تصریح کرد: چنانچه اعتبارات تامین شود در بهره‌برداری از فضا، جهش خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی دولتی گفت: امسال حدود ۵۰ میلیاردتومان به مصلی تهران اختصاص یافته است و در عین حال با بودجه کمی که تصویب شده است اکیپ‌ها در حال فعالیت هستند و هم‌اکنون، سه برابر بودجه مصوب، کار پیش رفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در تکمیل مصلی تهران، جبهه‌های مختلفی فعال شده است، گفت: با استفاده از توانمندی شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء و شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان، بیش از ۱۰۰۰ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده‌ایم.

علیزاده ادامه داد: هم‌اکنون پروژه مصلی تهران در قسمت ایوان و بخش‌های وابسته به ایوان، ایوان بزرگ مصلی که ترکیبی از گلدسته، ایوان و گنبد است و نماد منحصر به فردی در تمامی پروژه‌های مذهبی ایران و جهان است، فعال بوده و در حال انجام است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، همزمان عملیات تکمیلی شبستان شرق، شبستان غرب، جبهه شمالی و طیف وسیعی از عملیات در پروژه مصلی تهران فعال شده است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی توضیح داد: علاوه بر اعتبارات دولتی با توجه ویژه‌ای که مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی روی این مقوله داشتند به دنبال تامین منابع از محل دیگر هستیم. بدین معنا برای تکمیل پروژه مصلی در زمان نزدیک تر، استفاده از ظرفیت‌های زمین و اوراق مدنظر قرار گرفته است تا بتوان در این پروژه، شاهد جهش باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: بعد از عید تقریبا با بیش از ۵۰۰ نفر در مصلی در بُعد فنی، اجرایی، عملیاتی، مشغول فعالیت هستیم و عملیات متوقف نشده است. انجام کار در مصلی از بازسازی موتورخانه که از سال‌ها قبل اجرا شده بود، ارتقای ظرفیت موتورخانه برای پوشش شبستان شمالی و نمازجمعه که کار بسیار بزرگ و سنگینی است، در حال پیگیری است. در این خصوص مطالعات ارزش انجام شده و حدس ما این است که با این اقدامات حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰ میلیاردتومان صرفه جویی در اجرای پروژه مصلی داشته باشیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: با مهندسی ارزش و استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی کشور در تلاش هستیم که سرمایه عظیمی که سال‌ها پیش انجام شده بود را بازسازی اساسی کنیم.

وی در خصوص نگهداری از سازه های مصلی نیز اعلام کرد: ساخت و تحویل مصلی برعهده سازمان مجری است نگهداری برعهده خود مدیریت مصلی است.