شناسهٔ خبر: 80275 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در ارتباط ویدئو کنفرانسی معاون اول رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی با هرمزگان انجام گرفت؛ مطرح شد:

رشد ۴.۸ درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۹۸/ حمایت از بخش خصوصی در مسیر تخلیه و بارگیری کالاها/ در اولویت قرار گرفتن توسعه حمل و نقل چند وجهی در بندر شهید رجایی

دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی معاون اول رئیس جمهور امروز با حضور در وزارت راه و شهرسازی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با هرمزگان با استاندار و مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان در جریان آخرین شرایط قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار داشت. در بخشی از این حضور ارتباطی ویدئو کنفرانسی با هرمزگان و بندر شهید رجایی برقرار شد. 

در این ارتباط فریدون همتی، استاندار هرمزگان که در بندر شهید رجایی و یکی از ترمینال های این بندر حضور داشت با اشاره به این که  در حال حاضر عملیات فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور با روند خوبی در حال اجراست، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و بابت مقابله با آن از همان ابتدای مطرح شدن شیوع این ویروس در کشور چین و با توجه به تردد کشتی های خارجی در بندر شهید رجایی، جلسات لازم برگزار و کنترل‌های شدید در بندر شهید رجایی برای پیشگیری از این بیماری انجام گرفت.

همتی با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا به ویژه کالاهای اساسی و بهداشتی مورد نیاز به صورت شبانه روزی و در همه ایام در بندر شهید رجایی ادامه دارد، گفت: از ابتدای سال جاری سه کشتی حامل گندم در این بندر تخلیه  شد و هماهنگی بین بنادر و گمرک و استانداری برای تخلیه و بارگیری کالاها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود داشته و حمایت های لازم انجام می گیرد. 

​رشد ۴.۸ درصدی صادرات غیرنفتی 

در بخش دیگر و در ارتباط گرفته شده با هرمزگان و بندر شهید رجایی، اله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان گزارشی را به معاون اول رئیس جمهور ارائه داد و در این زمینه اظهار داشت: در سال گذشته، بیش از ۹۴ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد. در این زمینه حجم کالاهای صادر شده در بخش نفتی  ۱۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۵۵ تن بوده که افزایش ۴.۸ درصدی را نشان می دهد. 

وی ادامه داد: تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان بیش از ۶۱ هزار فروند اعلام شده که از این میزان، ۵ هزار فروند شناور بالای هزار تن و ۵۶ هزار فروند از شناورهای پهلو گرفته، زیر هزار تن وزن داشته اند.

توسعه حمل ونقل چند وجهی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه گزارش خود به توسعه حمل و نقل چند وجهی و افزایش سهم ریلی در بندر شهیدرجایی  اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین برنامه های کاری در سال جهش تولید انجام عملیات تخلیه گندم از کشتی و انتقال مستقیم آن به واگن قطار بود که به عنوان گامی مهم در جهت تقویت حمل و نقل چند وجهی  بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تصریح کرد: براساس هدف گذاری انجام گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بار را از طریق ریل به بندر وارد و یا از بندر خارج کنیم.

عفیفی پور به برنامه های تدوین شده در راستای تحقق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور اشاره  کرد و گفت: توسعه حمل و نقل چند وجهی (افزایش سهم ریل در بنادر کشور) به عنوان یک راهبرد در سال جهش تولید، در دستور کار قرارگرفته است .

واردات ۷۳۳ تن انواع کالاهای بهداشتی

وی در ادامه ارتباط ویدئوکنفرانسی با معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از شیوع ویروس نوپدید کرونا  نیاز به تامین اقلام بهداشتی و ملزومات  پزشکی به طرز چشم‌گیری افزایش یافته خاطر نشان کرد: طی دو ماهه گذشته ۷۳۳ تن انواع کالاهای بهداشتی که مربوط به مقابله با ویروس کرونا بوده از بندر شهید رجایی ترخیص و به دستگاه های ذیربط تحویل داده شد.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش زمان ماندگاری کالاهای بهداشتی در بندر شهید رجایی گفت: از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹  با تدابیر اتخاذ شده با گمرگ ایران مدت زمان ترخیص انواع کالاهای بهداشتی در این بندر به کمتر از سه روز رسید.

عفیفی پور اظهار داشت: اقدامات و تلاش مجدانه دریانوردان و بخش های دولتی  و شرکت های کارگزار بخش خصوصی در بنادر استان هرمزگان به منظور جلوگیری از پیامدهای و آثار منفی اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری کووید ۱۹ بسیار موثر بوده به گونه ایی که خوشبختانه هیچگونه خلل و نگرانی در جهت کمبود كالاها در کشور وجود نداشته است.

افزایش ارتقاء جایگاه کانتینری بندر شهید رجایی

عفیفی پور در ادامه به پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی به عنوان یکی از پروژه های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: این پایانه ۵۰ میلیون تن ظرفیت صادرات و واردات مواد معدنی را به شکل مکانیزه در بندر شهید رجایی را فراهم خواهد کرد.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی، اظهار کرد: این طرح یکی از  پروژه های عظیم بندرسازی در ایران است که هم به لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی های خاص و ویژگی های منحصر بفردی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: فاز ۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست.

وی ادامه داد: با بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی ارتقاء جایگاه این بندر کانتینری از از ۶,۳ میلیون TEU به ۸.۴ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.