شناسهٔ خبر: 80276 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه با معاون اول رییس‌جمهور خبر داد

پرداخت ۹۷۰۰ میلیاردتومان وام و بلاعوض به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله/ تکمیل و تحویل ۱۱۴ هزار واحد مسکونی بازسازی‌شده از مخاطرات در سال ۹۸/پرداخت ۲۰ هزار میلیاردتومان وام و کمک بلاعوض به واحدهای روستایی

دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن درخواست تخصیص بودجه از سوی دولت برای تکمیل تمامی طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای کوچک و روستاها از پرداخت ۹۷۰۰ میلیاردتومان وام و بلاعوض در سال گذشته به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست معاون اول رییس‌جمهور با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان، ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه دولت، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، بخشی از اقدامات آن بنیاد در بازسازی مناطق ناشی از مخاطرات را تشریح کرد و در عین حال به بیان درخواست‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دولت پرداخت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: بنیاد مسکن سال گذشته سال پرماجرا و پرکاری را پشت سر گذاشت. ابتدای سال ۹۸ با سیل در ۲۱ استان شروع شد و بسیاری تصور می‌کردند که این سیل همه‌چیز را در کشور به هم می‌ریزد ولی خوشبختانه با تدبیر دولت و مدیریتی که اعمال شد، مصوبات لازم گرفته و کارهای بازسازی با حمایت دولت و مشارکت مردم آغاز شد.

تابش ضمن تاکید بر بسیج عمومی برای انجام بازسازی‌های در مناطق پرمخاطره، اعلام کرد: در سیل ابتدای سال ۹۸، حدود ۸۶ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر و ۶۲ هزار واحد مسکونی نیازمند احداث شناخته شدند که کار تعمیرات و بازسازی واحدهای تخریب شده آغاز شد.

به گفته وی، تعمیرات واحدهای سیل‌زده به شکل ۱۰۰ درصدی انجام شده است و تعمیرات نیز که قرار بود تا پایان امسال به اتمام برسد، متاسفانه با وقوع بحران کرونا، اندکی به تاخیر افتاد. در حال حاضر واحدهای احداثی سیل زده ۷۵ درصد پیشرفت دارند که امید می رود تا پایان خردادماه امسال تمامی واحدهای سیل زده احداثی تکمیل و تحویل مردم سیل زده شود.

تابش از تحویل ۴۶ هزار واحد احداثی به سیل‌زدگان استان‌های مختلف در سراسر کشور خبر داد.  

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از فعالیت پروژه‌های واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: کار بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی، هم‌اکنون شروع شده و در تمامی استان‌های سیل‌زده از چند روز گذشته فعالیت ادامه دارد. پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر تا سه ماه آینده تمامی واحدهای سیل‌زده کارشان به اتمام برسد.

تابش همچنین در خصوص زلزله بهمن ۹۸ آذربایجان شرقی و تخریب ۱۰۰ درصدی ۳۰۰۰ واحد و آسیب به ۱۵۰۰ واحد دیگر، اعلام کرد: کار بازسازی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف یکسال بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده استان به اتمام برسد.

وی زلزله مسجد سلیمان را از دیگر مخاطرات سال ۹۸ برشمرد و گفت: زلزله مسجدسلیمان سال گذشته به حدود ۱۵۰۰ واحد شهری و ۱۰۰ واحد روستایی آسیب زد که کار عملیاتی آنها شروع شده است. همچنین بنیاد مسکن در سال ۹۸ باقیمانده تکمیل واحدهای مسکونی زلزله کرمانشاه را نیز در دستور کار داست که ابتدای سال گذشته به وقوع پیوست و ظرف ۴ ماه تمامی واحدها توسط بنیاد مسکن بازسازی و تحویل زلزله‌زدگان کرمانشاه شد.

تابش همچنین در خصوص آبگرفتگی و سیلاب آذرماه ۹۸ خوزستان نیز اعلام کرد: در سیلاب آذرماه ۹۸، ۷۰۰ واحد شهری و ۳۰۰ واحد روستایی آسیب دیدند  که مصوبه بازسازی این واحدها نیز از هیات دولت اخذ شد و کار برای آن واحدها نیز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیل سال گذشته سیستان و بلوچستان را از سیلاب های مهیب عنوان کرده و در خصوص اقدامات بنیاد در آن باره، اعلام کرد: در سیل سیستان و بلوچستان حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی تخریب شدند که باید احداث شوند و ۸۰۰۰ واحد نیز آسیب دیدند و تعمیراتی شناسایی شدند. در این باره، پرونده ها برای تمامی واحدها تشکیل و ستاد معین نیز تشکیل شده است و کارهای بازسازی در حال پیگیری است.

تابش زلزله قطور آذربایجان‌غربی را در اواخر سال ۹۸ از دیگر مخاطرات برشمرد و افزود: در زلزله قطور، ۴۵۰۰ واحد احداثی و ۱۵۰۰ واحد تعمیری شناخته شدند که مصوبه آن اخیرا اخذ شد و کارها برای بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده آغاز می شود.

تکمیل و بهره ‌برداری از ۱۱۴ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از مخاطرات

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع ۹۷۰۰ میلیاردتومان وام و بلاعوض از سوی بنیاد مسکن به اسیب دیدگان از مخاطرات سیل و زلزله تخصیص یافت که در مجموع ۱۱۴ هزار واحد مسکونی نیز در سال گذشته تکمیل و تحویل واجدان شرایط شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص مسکن روستایی نیز توضیح داد: از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که سالانه جزو وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، سال گذشته ۸۴ هزار واحد تحویل شد و ۹۴ هزار واحد در دست احداث است. در مجموع برای بازسازی مسکن روستایی ۲۰ هزار میلیاردتومان وام و بلاعوض به مردم پرداخت شد.

تابش با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی روستایی در مجموعه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد است از بازسازی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد این تعداد توسط بنیاد مسکن خبر داد و گفت: باقیمانده کارهای در دست انجام و همچنین برنامه ریزی شده منوط به دریافت مصوبه هیات دولت است که همه اینها تهیه شده و امید است تا مصوبات با حمایت های بیشتر از سوی معاون اول و دولت تصویب شود و در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد.

احداث ۴۵ هزار واحد مسکونی روستایی در سال گذشته

وی ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه، گفت: بنیاد در سال گذشته ۴۵ واحد مسکونی روستایی احداث کرد که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در ۹ استان بهره برداری شد. این واحدها با بلاعوض ۲۵ میلیون تومانی احداث شدند. در احداث این واحدهای روستایی در مجموع ۱۶۰۰ میلیاردتومان وام و ۱۰۰۰ میلیاردتومان بلاعوض پرداخت شد.

تابش ادامه داد: ۳۵ هزار واحد از ۴۵ هزار واحد روستایی در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، بوده است.

وی توضیح داد: بقیه واحدهای روستایی در سال جاری باید تمام شود که امید است تا با تخصیص بودجه به اینکار، سرعت لازم به انجام پروژه ها داده شود.

اتمام ۸۰۰۰ واحد مسکونی خانوارهای دومعلول

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص احداث مسکن برای خانوارهای دومعلول نیز اعلام کرد: تمامی خانوارهای دو معلول در روستاها شناسایی شده اند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمک سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان کمیته ای تشکیل و صندوقی را دایر کرده است که با کمک نهادهای فوق سرمایه به این صندوق می آید و  بنیاد مسکن مجری آن است. تاکنون ۸۰۰۰ واحدمسکونی برای خانوارهای دومعلول به اتمام رسیده است.