شناسهٔ خبر: 80390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با ارسال نامه‌ای به استاندار قم انجام شد

اعلام مصوبه نهایی شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح جامع ناحیه قم

شانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با ارسال نامه‌ای به استاندار قم، مصوبه این شورا در خصوص "طرح جامع ناحیه قم" را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به بهرام سرمست، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم، ملاحظات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص "طرح جامع ناحیه قم" را اعلام کرد.

در این نامه آمده است:

پیرو نامه شماره ۳۰۰/ ۱۴۱۱۳۶مورخ ۱۵/۱۰/۹۷ موضوع اعلام مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع ناحیه قم به استحضار می رساند طرح یاد شده در کمیته فنی شماره پنج شورایعالی (کمیته طرح های فرادست) مورد بررسی مجدد قرار گرفته و کمیته فنی بدین شرح اتخاذ تصمیم نموده است:

۱- سازمان پدافند غیرعامل مدارک تکمیلی و نظر خود را ظرف مدت دو هفته به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، اعلام نماید تا در مدارک ابلاغی طرح لحاظ شود.

 ۲- مصادیق بندهای ۴ و ۱۰ صورتجلسه مورخ ۲۴/۵/۹۷ کمیته ۵، قبل از ابلاغ مدارک طرح توسط دبیرخانه شورای‌عالی مورد بررسی و تأیید قرار خواهد گرفت. همچنین لازم است عناوین پهنه‌ها در اسناد طرح، مطابق با شرح خدمات قرارداد همسان شماره ۱۹ سازمان برنامه و بودجه اصلاح شود.

٣- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ظرف مدت یک ماه، فهرست و موقعیت جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی با ارزش و آثار تاریخی موجود در طرح ناحیه به همراه حرایم آن‌ها، همچنین مناطق نمونه گردشگری مصوب و روستاهای هدف گردشگری و کانون‌های صنایع دستی را با توجه به مقیاس طرح ناحیه و به همراه ضوابط و مقررات مربوط کتبأ به مشاور طرح و دبیرخانه شورای‌عالی اعلام نماید تا در اسناد طرح منعکس شود.

۴- درارتباط با مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، پهنه سایر اراضی حفاظتی، حذف و راهنمای نقشه‌های پیشنهادی بر اساس شرح خدمات تیپ ۱۹ و بر اساس طبقه‌بندی سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت تمایز رنگ‌ها اصلاح شود.

۵- در بخش مطالعات حمل و نقل، شبکه جابه‌جایی و ارتباطات، پروژه‌های مصوب و در دست احداث و اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های مصوب با هماهنگی معاونت حمل و نقل و مطابق با طرح جامع حمل و نقل در مطالعات و اسناد طرح لحاظ شود.

۶- در اسناد ابلاغی طرح ناحیه، آخرین تقسیمات کشوری ملاک عمل خواهد بود.

۷- مکان‌یابی فرودگاه قم با توجه به مکاتبات و سوابق ارائه شده و توضیحات معاون محترم عمرانی استانداری قم مبنی بر ارائه مطالعات انجام شده در مورد فرودگاه قم، عملکرد شهر قم به عنوان شهر زیارتی و مرکزیت آموزشی و پژوهشی و نیز اهمیت فزاینده آن به لحاظ جمعیتی و اقتصادی و نیز اقدامات و پیگیری‌های انجام شده از مراجع ذی‌ربط، مشروط بر اخذ و ارائه مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری در اسناد طرح منعکس خواهد شد.

۸- اماکن و اراضی نظامی پس از تأیید نماینده محترم وزارت دفاع در کمیته فنی در نقشه‌های پیشنهادی با کاربری نظامی تثبیت شود.

۹- وزارت نیرو موارد مورد نظر خود را به‌ همراه مدارک و اسناد لازم و ضوابط و مقررات مربوطه، ظرف مدت یک ماه کتبا به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام نماید تا با رعایت مقياس طرح ناحیه، در مدارک ابلاغی طرح لحاظ شود.

۱۰- انجام مفاد سایر بندهای صورت‌جلسه مورخ ۲۴/۵/۹۷ کمیته فنی ۵ مورد تأیید است.

 بر اساس تصمیم جلسه مورخ ۲۶/۹/۹۷ شورای‌عالی، نظر کمیته فنی، به‌عنوان نظر نهایی شورای‌عالی قابل ابلاغ و ملاک عمل می‌باشد . مراتب در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌های توسعه و عمران ..." اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید به نحو شایسته به کلیه مراجع ذی‌ربط انعکاس یابد. همچنین اسناد و مدارک طرح حداکثر ظرف مدت ۲ ماه با رعایت اصلاحات زیر جهت ابلاغ به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال گردد.