شناسهٔ خبر: 80391 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه‌وشهرسازی و نیروی انتظامی به امضا رسید

همکاری پلیس و وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی عبور و مرور جاده ای

امضای تفاهم نامه همکاری وزارت راه وشهرسازی با نیروی انتظامی تفاهم نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی به منظور روان‌سازی و کنترل ترافیک، ارتقای ایمنی عبور و مرور در حمل‌ونقل جاده‌ای و اعمال قانون و تلاش برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تصادفات در محل ایستگاه‌های اخذ عوارض به مدت دو سال، به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور روان‌سازی و کنترل ترافیک، ارتقای ایمنی عبور و مرور در حمل و نقل جاده‌ای، و اعمال قانون و تلاش برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تصادفات در محل ایستگاه‌های اخذ عوارض، به مدت دو سال به امضا رسید.

این تفاهم نامه در ۶ ماده به امضای طرفین رسیده است. در ماده یک و دو این تفاهم‌نامه به موضوع و مدت زمان، اشاره شده و آمده است که همکاری وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی برای نصب، بهره‌برداری و پشتیبانی از سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی به مدت دو سال برقرار می‌شود که بعد از اتمام زمان تفاهم‌نامه چنانچه طرفین مخالفتی نداشته باشند اینکار به شکل خودکار تمدید می‌شود.

در این تفاهم نامه تعهدات وزارت راه و شهرسازی شامل این موارد است: نصب، راه اندازی، پشتیبانی و فعال نگه داشتن سامانه های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، نصب و راه اندازی پلاک خوان وسایل نقلیه عبوری و ارسال برخط اطلاعات به پلیس راهور ناجا، انتقال اطلاعات و تصاویر کلیه خودروهای عبوری از طریق یکی از بسترهای مخابراتی ممکن به مرکز داده پلیس راهور، ایجاد دسترسی مرکز پلیس راهور به بانک اطلاعاتی پرداخت عوارض الکترونیکی، ایجاد مکانیزم امنیتی برای حصول اطمینان از عدم دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مبادله شده و تغییر ناپذیری آن، و حفظ محرمانگی اطلاعات تبادل شده و عدم استفاده از آنها در غیر موضوع تفاهم نامه. همچنین وزارت راه و شهرسازی تعهده است که با توجه به ضرورت ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های جدید برای انجام مفاد تفاهم‌نامه توسط پلیس، به منظور اجرای مفاد تفاهم‌نامه توسط پلیس بسترها و زیرساخت‌های لازم را اعم از توسعه و تقویت پایدار سرورها، شبکه ارتباطی امن و نرم افزار تشخیص و اعمال الکترونیکی و اطلاع رسانی به مالکان وسایل نقلیه را برای پلیس راهور، فراهم کند.

همچنین در این تفاهم نامه تعهدات و وظایف پلیس راهور ناجا اعلام شده است که این وظایف شامل این موارد است: اختصاص شناسه به سامانه‌های ایجاد شده یا در حال توسعه شناسایی تردد مرتبط با اخذ عوارض الکترونیکی آزادراهی پس از گذراندن مراحل آزمایشی و انجام تست و ارزیابی و تایید توسط پلیس راهور، ثبت تخلف و صدور قبوض جریمه الکترونیک برای متخلفان و ارایه گزارش تعداد و میزان جرایم صادره به شکل ماهیانه، همکاری با وزارت را و شهرسازی به منظور اعمال قانون متخلفان، عدم پرداخت به موقع عوارضی متناسب با نوع وسیله و سه طیف جرایم از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار ریال بر اساس مصوبه ۱۴ اسفند ۹۸ هیات دولت که از تاریخ اول اردیبهشت ۹۹ برای پلیس راهوار قابل اجرای خواهد بود. همچنین، پلیس مجاز است از اطلاعات تبادل شده فی‌مابین به منظور تشخیص وسایل نقلیه سرقتی، تحت تعقیب قضایی، مخدوشی و ... استفاده کند.

بر اساس این گزارش، روش اجرایی تفاهم‌نامه نیز بدین نحو است: مسئولیت اجرای تفاهم‌نامه برعهده معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا به عنوان نماینده فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که با برگزاری جلسات منظم نسبت به برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای تحقق اهداف این تفاهم نامه و رفع موانع و اختلافات احتمالی در اجرا، اقدا می‌کند. همچنین نمایندگان یاد شده مسئولیت نظارت بر تنظیم و امضای قراردادهای موردنیاز برای انجام تعهدات مندرج در بند ماده ۴ که شامل وظایف نیروی انتظامی است را دارند.