شناسهٔ خبر: 80481 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

حریم گسل‌های شهر قزوین تهیه می‌شود/ تهیه لکه حریم گسل شهر قزوین تا پایان تابستان با تامین منابع مالی/گسترش شهرهای ایمن

علی بیت اللهی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن اعلام موافقت شورای فنی استان قزوین با تعیین حریم گسل‌های آن شهر، گفت: چنانچه منابع مالی تامین شود تا پایان تابستان امسال لکه حریم گسل‌های شهر قزوین که نیاز مبرم این شهر است، تهیه می‌شود.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تصویب تعیین حریم گسل‌های شهر قزوین در شورای فنی استان خبر داد و گفت: موضوع تعیین حریم گسل‌ها در قانون جدید مدیریت بحران در بند ض ماده ۱۴ حکم قانونی شده است. در همین خصوص و با توجه به تاکیدی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای طراحی مجموعه‌های شهری، ایمنی و ارتقای ایمنی شهری وجود دارد، موضوع حریم گسل‌ها به جد دنبال می‌شود که در مورد حریم گسل قزوین نیز این اتفاق مثبت رخ داد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تعیین حریم گسل‌های شهر قزوین از حدود یک سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: سه جلسه با کارگروه زلزله، سازمان برنامه و بودجه استان و همچنین استانداری قزوین برگزار شد که خوشبختانه به دلیل اهمیت موضوع، شورای فنی استان، ضرروت انجام اینکار را مصوب کرد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: چنانچه منابع مالی تامین شود تا پایان تابستان امسال لکه حریم گسل‌های شهر قزوین که نیاز مبرم این شهر است، تهیه می‌شود.

 وی در بیان اهمیت تعیین و تهیه لکه گسل‌های شهر قزوین، توضیح داد: گسل شمال قزوین دقیقا همانند گسل شهر تهران متصل به شهر قزوین است و سمت و سوی توسعه شهر قزوین نیز به این سمت که بخش پرخطر شهر است، می‌رود.

به گفته بیت‌اللهی، اگرچه ساخت و ساز در در قزوین به مرحله حاد تبریز، تهران و مشهد که احداث ساختمان‌های مهم و بلند عموما روی گسل‌ها فراوان رخ داده، نیست. اما این خطر وجود دارد ظرف چند سال آتی که مناطق شمالی که مناطق گسل دار شهر هستند پوشیده از ساختمان های مهم و بلندمرتبه شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد، عملا انجام کار غیرممکن است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد:  با توجه به آنکه قزوین جمعیت‌پذیری بالایی دارد و همچنین به دلیل نزدیکی نسبی به تهران، انجام تعهدات از پیش‌اندیشیده شده و اقدامات پیشگیرانه کمک فراوانی می‌کند تا شهری ایمن برای سال‌های آتی در قزوین داشته باشیم.