شناسهٔ خبر: 80482 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

تا پایان سال عوارض در همه آزادراه‌ها به صورت الکترونیک اخذ خواهد شد/ حمل و نقل هوشمند توسعه پیدا می‌کند

شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اخذ عوارض الکترونیک در همه آزادراه‌های کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی امروز با حضور تلفنی در شبکه خبر با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین این مجموعه و نیروی انتظامی، در خصوص مفاد این تفاهم اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی ارتباطات بسیار خوبی به خصوص در حوزه حمل و نقل با بکدیگر دارند

وی ادامه داد: نظارت بر تردد از ماموریت های مشترک این دو مجموعه بزرگ است که سهم غالبی از این ماموریت ها در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. خوشبختانه در این حوزه با توجه به همکاری مناسب بین دو ارگان اتفاقات بسیار خوبی رخ داده که نیاز به توسعه داشت

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه دو تفاهمنامه امضاد شد که موضوع آن درخصوص ایمنی و افزایش انضباط ترافیکی بود. مفاد این تفاهمنامه عمدتا حول محورهایی است که به واسطه آن بتوان توسعه استاندارد سیستم های حمل و نقل هوشمند در جاده ها را در قالب یکسری معیارهای فنی شاهد باشیم.

وی افزود: همچنین بنا شد اطلاعات بین دو مجموعه به صورت برخط رد و بدل شود تا هر دو ارگان بتوانند داده ها را به یکدیگر ارائه دهند. این مساله نکته مهمی بود که هر دو مجموعه بتوانند از اطلاعات یکدیگر به صورت کاربردی استفاده کنند. بخش بعدی این مرحله از تفاهم در خصوص عملیاتی کردن دیتاها و استفاده آن در جهت افزایش ایمنی در جاده ها و در مجموعه حمل و نقل بود.

معان حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه این گفت و گوی تلفنی اظهار داشت: تفاهمنامه دوم در بحث عوارضی و درخصوص ETC یا همان اخذ عوارضی با سیستم های هوشمند بود. استفاده از سیستم ETC سال گذشته در چند عوارضی آزادراه شروع شد که ویژگی های خوب این سیستم مورد استقبال قرار گرفت. به این شکل که دیگر برای عبور و مرور نیازی به توقف نیست و رانندگان می‌توانند به راحتی مسیر خودشان را ادامه می دهند. این اتفاق علاوه بر این ویژگی ها، کاهش مصرف بنزین و کاهش زمان توقف را به همراه داشت.

وی افزود: در این مسیر اما یکسری مشکلات جزئی بابت کسانی به وجود آمد که در مدت مقرر پول عوارض را پرداخت نمی کردند که خوشبختانه با این تفاهمنامه قرار شد چارچوب پرداخت عوارضی و نوع آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این مساله امسال سعی خواهیم داشت که همه عوارضی ها به صورت ETC اخذ شود و به این شکل کار در همه عوارضی‌های آزادراه ها انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این تفاهنامه عملیاتی خواهد شد، گفت: بخشی از این تفاهمنامه بعد از امضا بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان های زیرمجموعه آن و نیروی انتظامی عملیاتی شده است. در این تفاهمنامه چارچوب دیتاهایی که قرار بود در همه حوزه حمل و نقل بین این دو مجموعه ردوبدل شود، مشخص و بخش اعظمی از این کار در حال اتفاق است.

وی تصریح کرد: درخصوص توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند به ویژه در دوربین ها قراردادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بسته شده و امسال توسعه پیدا خواهند کرد. به این شکل و با توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند نحوه عملکرد بیشتر مرور شده و نتیجه آن افزایش ایمنی و راحتی رانندگان در جاده ها خواهد بود. همه این موارد براساس این تفاهمنامه رصد و در کمیته های مشترک بررسی می شوند.

آدم نژاد درباره اینکه چه موقع در همه عوارضی ها کار با سیستم ETC انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر عوارض در ۴ آزادراه به صورت ETC اخذ شده و عوارض نقدی در این آزادراه‌ها دریافت نمی‌شود. سال گذشته این مساله شروع شده و سعی داریم تا شهریور امسال یا حداکثر اواخر زمستان تمام عوارضی ها به این سیستم مجهز شوند.

وی درخصوص وظایف وزارت راه و شهرسازی در این تفاهمنامه امضا شده با نیروی انتظامی اظهار داشت: در این تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی تعهداتی دارد که بخشی از آن تولید اطلاعات است تا در اختیار هر دو مجموعه باشد. بخش دیگری از وظایف هم در خصوص نصب تجهیزات مختلفی است که در جاده‌ها انجام داده و یا خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ساختار جدید کنترل بارنامه‌ها توسط پلیس با سیستم‌های توزین در حال حرکت که در جاده‌ها و شبکه اصلی شریانی کشور نصب شده اند، انجام می‌شود.

وی گفت: داده ها به این شکل به صورت مستمر توسط ۴ تا ۵ سامانه کنترل و رصد می‌شود. این سامانه‌ها شامل سامانه بارنامه، دوربین‌ها و سامانه توزین درحال حرکت است. اطلاعات تولید شده توسط این سامانه‌ها برای جریان جا‌به‌جایی کالا و رصد آن و کاهش کنترل‌های فیزیکی داده کاوی خواه شد. این ها جزو اصلی ترین وظایف وزارت راه و شهرسازی و سازمان های ذی ربط در این تفاهمنامه است.

آدم نژاد در ادامه درخصوص وظایف نیروی انتظامی در این تفاهمنامه گفت: در این تفاهمنامه قرار شد نیروی انتظامی در سریع ترین زمان ممکن دستگاه‌های  نصب شده توسط وزارت راه و شهرسازی در جاده ها را بررسی تا پس از تایید، شناسه تخلف انجام گرفته که به ثبت رسیده به راننده ارسال شود. قطعا این کار و ارسال کد شناسه تخلف به رانندگان در سریع ترین زمان ممکن به سرعت کار خواهد افزود. 

وی افزود: همچنین در بحث تصادفات و مشکلاتی که در بحث ایمنی داریم، قرار شد آمار را با فیلدهای مشخص که مورد تفاهم قرار گرفت، بین دو مجموعه ردو بدل شود. اقداماتی از این قبیل همه در چارچوب این است که بتوانیم این همکاری نزدیک را در قالب یک ساختار توسعه دهیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چقدر این نظارت و کنترل ها در کاهش تخلف موثر بوده و چقدر می توان امید به نتیجه بخشی آن داشت، گفت: در حوزه حمل و نقل با توجه به افزایش تقاضا به نظر می‌رسد به هیچ عنوان کنترل کردن و رصد رفتار در جاده ها بدون سیستم های حمل و نقل هوشند امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: در این خصوص یک تجربه خوب در مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشتیم و قطعا باید توسعه پیدا کند. تصور این است که در چند عامل از جمله سرعت برای حفظ ایمنی و حفظ جان مسافران این تجربه تاثیر خیلی زیادی داشته است.

وی افزود: از زمانی که دوربین های نظارتی را در کشور عملیاتی کردیم، هماهنگی های خوبی با پلیس انجام گرفت و قرار شد که جرایم از طریق دوربین ها اعلام شود. در این خصوص شاهد بودیم که سرعت‌های غیرمجاز به شدت کاهش پیدا کرد. اوایل که این طرح شروع شد فقط سرعت های لحظه ای ثبت و کنترل می شد، اما رفته رفته برای رانندگانی که تنها جلوی دوربین سرعت خود را کم و دوباره افزایش می دادند سیستم طوری تنظیم شد که سرعت متوسط بین دو دوربین کنترل شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه رفتار عمومی مردم در حمل‌و‌نقل جاده ای بهتر و فرهنگ خوبی ایجاد شده است، اظهار داشت: تقریبا تعداد افرادی که سرعت غیرمجاز و خطرآفرین داشتند بسیار کمتر شده است و این تعداد کم باید با سیستم‌های حمل و نقل هوشمند کنترل شوند. اتفاقی که امیدواریم با این تفاهمنامه انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نقاط پرحادثه و اصلاح آن در این تفاهمنامه تصریح کرد:  نقاط پرحادثه  و نه حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تعداد حادثه در آن ها زیاد است. این مساله ممکن است به خاطر مختصات هندسی، تقاطع یا موارد دیگری باشد که در جاده ها کار شده است.

وی افزود:  در این تفاهم قرار شد درخصوص نقاط پرحادثه چند کار انجام گیرد.  یکی از آن ها این بود که تمام نقاط آشکارسازی شود که  اینکار طی سه سال گذشته انجام شده است. بنابراین به دنبال این هستیم تا با آشکارسازی به رانندگان هشدار دهیم که قبلا در این نقاط تصادف‌هایی انجام گرفته است و از این ویژگی را به منظور انتقال مفهوم خطر ایجاد خواهیم کرد.