شناسهٔ خبر: 80485 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مديرکل فرودگاه‌های استان گلستان خبر داد

پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی ترمینال جدید/ افزایش ظرفیت اپرون فرودگاه / بهره برداری از ۹ پروژه جدید در سال جاری

علی متانت مديرکل فرودگاه‌های استان گلستان درباره مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در سال گذشته و اولویت‌های سال ۹۹ توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در سال ۹۹ ترمينال مسافربری جديد فرودگاه گرگان را افتتاح خواهیم کرد.

علی متانت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این که مهم‌ترین پروژه سال جاری افتتاح ترمینال مسافربری جدید فرودگاه گرگان است، در این باره توضیح داد: ترمینال جدید فرودگاه با ۹ هزار متر مربع مساحت، ظرفیت پذیرش ۳ میلیون مسافر را دارد این در حالی است که ترمینال فعلی تنها گنجایش پذیرش ۶۰۰ هزار مسافر را دارد.

او با بیان این که کار ساخت ترمینال جدید از سال ۹۰ شروع شده است، اظهار کرد: برای این پروژه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و اکنون ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

متانت یکی دیگر از پروژه‌هایی که در سال جاری به بهره‌‌برداری خواهد رسید، را توسعه اپرون فرودگاه برشمرد و گفت: اپرون کنونی ظرفیت پارک ۴ هواپیما را دارد اما با توسعه اپرون، ظرفیت پارکینگ هواپیما به ۶ فروند هواپیما می رسد. همچنین جانمایی پارکینگ‌های جدید هواپیما به گونه‌ای است که درست رو به روی ترمینال قرار دارند، این پروژه اکنون پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: احداث ترمینال جدید، توسعه اپرون فرودگاه، محوطه‌سازی که شامل مجموعه پارکینگ خودروها می شود، احداث ساختمان تاسیسات مرکزی، پست برق، احداث کانال آدم رو، احداث ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، ساختمان پاویون دولت به مساحت تقريبي ۳ هزار مترمربع و احداث منبع بتنی آب نیز در سال گذشته انجام شد و اکنون همه این موارد بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. اعتبار هزینه شده برای تمام این پروژه‌ها حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

مديرکل فرودگاه‌های استان گلستان مهمترین اقدام‌های انجام شده در فرودگاه گرگان طي سال ۹۸ را برشمرد و گفت: وارسی سيستم کمک ناوبریILS به همراه عملياتی شدن طرح هاي جديد پروازی بر اساس دستگاه کمک ناوبری ILS در راستای ارتقای ضريب ايمنی پروازها و جلوگيری از ابطال پروازها به دليل شرايط نامساعد جوی، از بين بردن نيزارها و تسطيح ناهمواری‌های اراضی ايرسايد و سطوح پروازی از جمله اقدام‌های انجام شده در سال گذشته به شمار می رود.

وی همچنين از شروع عمليات احداث ديوار بتنی حفاظت پيرامونی فرودگاه کلاله به طول تقريبی ۱۲ کيلومتر خبر داد و افزود: از ديگر اقدام‌های انجام شده در فرودگاه گرگان مي توان به محصور کردن محوطه سايت راداری درازنو از فنس به ديوار و نرده، پيگيری افزايش درآمدهای غير هوانوردی، برقراري مجدد پرواز کيش_گرگان_کيش و افزايش پروازها اشاره کرد.