شناسهٔ خبر: 80524 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

هیچ جاده غیر استانداردی در کشور نداریم/ لزوم انطباق رانندگی با طبقه‌بندی راه/ توسعه ۲۵ درصدی شبکه آزادراهی تا پایان دولت/ عملیات اجرایی اتصال راه‌آهن به استان ایلام در روزهای آینده کلید می‌خورد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هیچ جاده غیراستانداردی در کشور نداریم از توسعه قابل‌توجه شبکه حمل و نقل جاده‌ای تا پایان دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در مصاحبه با شبکه ایران کالا  یکی از اولویتهای جدی دولت در حوزه حمل و نقل را گسترش و اتصال ریلی از طریق برنامه‌های جهشی خواند و گفت: وعده دولت اتصال پنج استان به شبکه ریلی بود که اتصال سه استان گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در سال گذشته انجام شد. دو استان کرمانشاه و همدان نیز پیشتر و در سال ۹۷ به شبکه متصل شده بودند و در چند استان دیگر نظیر کردستان و اردبیل عملیات اجرایی در حال انجام است. در استان سیستان و بلوچستان نیز خط آهن مهم و استراتژیک چابهار- زاهدان که از پروژه‌های بزرگ راه‌آهن کشور است در برنامه قرار دارد و عملیات اجرایی اتصال راه‌آهن به استان ایلام نیز در روزهای آینده کلید می خورد.

او میزان خطوط اصلی و فرعی راه‌آهن کشور را بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر خواند و افزود: به همین میزان خط آهن جدید در دست تکمیل و اجرا داریم. در بخش ترانزیت ریلی نیز سعی داریم بیش از پیش از ظرفیت ریلی استفاده کنیم. به همین منظور اتصال ریلی به کشور افغانستان در دستور کار ما قرار داشت و امیدواریم امسال بتوانیم فاز اول این پروژه را افتتاح کنیم تا قطار ما به خاک افغانستان برسد. همچنین اتصال ریلی به کشور عراق از طریق اتصال شلمچه به بصره در دست انجام است تا سهم بار را برای راه آهن افزایش دهیم. همچنین امسال بعد از ۱۵ سال، نرخ تحویل بار از بندر به راه آهن افزایش یافت و در فروردین‌ماه امسال حجم باری که از کشتی به شکل مستقیم به ریل تحویل شد هفت درصد رشد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آیین نامه‌هایی که در ایران اجرا می شود بر استانداردهای جهانی منطبق است و ما هیچ جاده غیراستانداردی در کشور نداریم عنوان کرد: رانندگی در کشور باید مطابق بر طبقه‌بندی جاده‌ها باشد. امروز توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها که شریان‌های مهم ما هستند در اولویت ما است. هم اکنون دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم و ۵۸۰ کیلومتر آزادراه نیز در دست ساخت است که تا قبل از پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲۵ درصد حجم آزادراه های کشور امسال افزایش خواهد یافت.

او آزادراه تهران-شمال را از پروژه‌های بزرگ، پر هزینه و مدرن کشور خواند که منطقه یک آن، سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ادامه داد: تلاش می‌کنیم در صورت تامین منابع مالی باند رفت منطقه دوم این آزادراه  را تا پایان دولت افتتاح کنیم.  همچنین کنارگذر جنوبی تهران، مهم‌ترین پروژه آزادراهی است که به زودی افتتاح می‌شود. این پروژه به طول ۱۶۲ کیلومتر از آبیک تا چرمشهر ادامه دارد و بار سنگینی را از ترافیک اتوبان کرج-تهران بر می‌دارد. افتتاح این کنار گذر در کنار امتداد اتوبان همت به سمت کرج که افتتاح شده است، گشایش بزرگی برای مردم است. ما در مجموع سال گذشته ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه به شبکه بزرگراهی کشور افزودیم و تا پایان دولت حداقل هزار کیلومتر دیگر بزرگراه به این شبکه اضافه خواهد شد.

اسلامی در خصوص اقدامات انجام شده در بخش راه روستایی بیان کرد:  ما در این بخش ساخت دو هزار کیلومتر راه روستایی وعده کردیم که ۳۷۵ کیلومتر از این میزان را تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته آسفالت کردیم و بعد با بارش برف و باران در این محورها مواجه شدیم. هم‌اکنون ۱۵۵۰ کیلومتر دیگر از این راه‌ها ساخته شده و آماده آسفالت است و به محض اینکه شرایط جوی در این مناطق اجازه دهد آسفالت آن شروع خواهد شد. بهسازی و توسعه راه‌های روستایی به عنوان یکی از راه‌هایی که می‌تواند به تثبیت جمعیت روستایی بیانجامد در اولویت است و برقرار کردن عدالت و توسعه این مناطق از طریق توسعه محورها ی روستایی در دستور کار قرار دارد.

او در خصوص کیفیت راه‌های کشور نیز گفت: برای سنجش کیفیت راه‌ها در کشور از سیستم PMS استفاده می‌کنیم که در این روش، روسازی راه با دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری می شود. اکنون ۱۲ هزار کیلومتر از شبکه جاده‌ای کشور نیازمند بهسازی است. در طراحی جاده‌ها و پل‌ها ملاک قبلی دوره ۲۸ ساله و ۳۰ ساله بوده است اما بارش‌های امسال و سال گذشته نشان داد که این معادلات به هم خورده است و باید در مفروضات مهندسی و مطالعات این حوزه تجدید نظر کنیم. به این منظور مطالعات لازم در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است. نکته حائز اهمیت ایمن نگه داشتن جاده ها از آب است.