شناسهٔ خبر: 8053 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان خبر داد:

جزئیات طرح جامع مسکن/ ساخت ۸۷۰۰ واحد برای محرومان/ کاهش شاخص توانپذیری مسکن به ۸ سال/ نهایی شدن طرح جامع مسکن در تیر ماه

نشست خبری معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری طرح جامع مسکن برخی جزئیات این طرح را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ حامد مظاهریان صبح امروز یکشنبه ۱۷ خردادماه در نشست خبری طرح جامع مسکن با اشاره به تلاش وزارتخانه برای تدوین طرح جامع مسکن که برای ۱۲سال آینده سیاست های مسکن را تدوین و طراحی می کند، گفت: طراحی این برنامه از تکالیف برنامه چهارم توسعه بود که در سال ۸۴ نخستین طرح جامع مسکن تصویب شد حال با گذشت ۱۰ سال از طرح اولیه و وقوع تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسکنی کشور بازنگری مصوبه سال ۸۴ یک ضرورت بود که امروز سند نهایی رونمایی شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر خانه دار شدن تک تک آحاد جامعه به عنوان هدف این طرح و نیز کاهش شاخص توانپذیری مسکن از ۱۲ سال فعلی به ۸ سال در سال ۱۴۰۵ افزود: محورهای اصلی طرح جامع مسکن در خصوص تامین مسکن خانوارهای کم درآمد، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، بهبود مسکن روستایی و هدفمند کردن مسکن استیجاری است.

وی ضمانت اجرایی طرح جامع مسکن را تهیه مکانیزم پایش اجرای آن در دبیرخانه پایش طرح جامع از سوی اداره کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد و ادامه داد: این دبیرخانه علاوه بر رصد تحولات اقتصاد کلان و اقتصاد مسکن کشور می تواند تغییرات لازم در طرح جامع مسکن را اعمال کند زیرا این برنامه شناور دیده شده تا بتواند همگام با تحولات اقتصادی برنامه های عملیاتی موجود در طرح جامع، اصلاح شود.

مظاهریان با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی در کشور تاکید کرد: این مشکلات مانع از طراحی اقدامات لازم برای اجرایی شدن طرح جامع مسکن نشده است که برخی از این اقدامات به این شرح است:

۱.باید بخشی از توسعه مسکن را معطوف به بازسازی بافت فرسوده درون شهری کرد که از خدمات روبنایی و زیربنایی و همچنین هویت برخوردار است. به همین منظور پرداخت ۳۰۰ هزار وام بازسازی بافت فرسوده به مدت ۶ سال و با تضمین پرداخت ۹ درصد از سود تسهیلات از سوی دولت تصویب شده که در دوماه نخست امسال ۳۵ هزار وام آن پرداخت شده است.

۲. پرداخت ۲۰۰ هزار فقره وام ۱۵ میلیونی بهسازی مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد تصویب شده است.

۳. افزایش سقف وام خرید مسکن که با افزایش قیمت زمین، قیمت مسکن نیز رشد زیادی داشت و وام ۳۵ میلیون تومانی خرید مسکن، پاسخگوی انتظارات مردم را نداشت بنابراین وام ۸۰ میلیون تومانی را توانستیم از طریق استمهال خط اعتباری مسکن مهر  ایجاد کنیم هرچند وام ۸۰ میلیونی باز هم نمی تواند جوابگوی خرید مسکن باشد اما همین ارتقاء از ۳۵ به ۸۰ اقدام خوبی بود که مخصوص خانه اولی ها و زوج های جوان است.

۴. ابلاغ قانون پیش فروش مسکن که با این قانون می توان بین تسهیلات خرید مسکن بانک ها، پیش سازنده ها و بانکها یک حلقه واسطه ایجاد کرد به این معنا که کسی که پیش خرید می کند مطمئن است که وام خرید مسکن به واحد پیش خرید شده اش تعلق می گیرد و پیش سازنده نیز از پرداخت مبالغ از سوی پیش خریداران مطئمن است.

۵. بانک مسکن باید به عنوان بانک توسعه ای معرفی شده تا بتواند در توسعه مسکن اثر گذار باشد در حال حاضر بانک ها در ایران تنها دو نوع تجاری و تخصصی هستند که به معنای لزوم سوداور بودن انهاست اما بانک توسعه ای با سود سنجیده نمی شود بلکه با اجرای برنامه ها سنجیده می شود اگر بانکی داشته باشیم که دغدغه اجرای سیاست های مسکن را داشته باشد می تواند پشتوانه اجرای طرح جامع مسکن باشد که بهترین بانک در این زمینه بانک مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح جامع مسکن در بخش مسکن محرومان از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: این بنیاد با همکاری نهادهای دیگر مانند بهزیستی، بنیاد مستضعفان و سازمان ملی مسکن به تامین مسکن محرومان می پردازد که تا به حال در همین مدت کوتاه ساخت ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی برنامه ریزی شده است./

نظر شما