شناسهٔ خبر: 8062 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشروح پرسش و پاسخ خبرنگاران و مدیران طرح جامع مسکن؛

مظاهریان: پس‌اندازهای سابق مردم در بانک مسکن برای وام ۸۰میلیونی قابل استفاده است/ یزدانی: تنها ۳۰ درصد مردم می‌توانند بدون کمک دولت خانه‌دار شوند

نشست خبری معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: گروه هدف وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن، اقشار متوسط هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جلسه پرسش و پاسخ درباره طرح جامع مسکن که امروز یکشنبه ۱۷ خرداد برگزار شد در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه‌ریزی ساخت ۶۰۰ هزار واحد در طرح جامع مسکن علی‌رغم نیاز سالانه کشور به ۱.۵ میلیون واحد مسکونی و نحوه جبران این کمبود گفت: تولید مسکن در ایران توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت تنها سیاستگذار بخش مسکن است اما دولت در حوزه تامین مسکن گروه‌های کم درآمد ورود کرده و ۶۰۰ هزار واحد مذکور در طرح جامع مربوط به اقشار کم درآمد است.

دولت در طرح جامع مسکن به اقشار کم درآمد یارانه پرداخت می‌کند

فردین یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن نیز یکی دیگر از حاضران در این نشست خبری بود که درباره جزئیات این طرح و میزان هزینه‌کرد مطالعات طرح جامع مسکن گفت: مجری اجرای این طرح مطالعاتی دانشگاه صنعتی شریف است و من تنها مدیرعلمی طرح بودم نه مدیر مالی؛ ضمن اینکه از دی ماه ۹۲ مطالعات این طرح آغاز شد که پس از چندین ویرایش به جایگاه فعلی رسیده است.

یزدانی نیز در همین خصوص گفت: یکی از اصول اقتصادی دنیا ورود دولت‌ها به بازارهایی است که با شکست روبرو می‌شوند بنابراین دولت در طرح جامع مسکن تنها به اقشار کم درآمد یارانه پرداخت می‌کند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر تمرکز این طرح بر ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی ویژه اقشار کم درآمد افزود: ۵۰ درصد مردم در سال ۸۰ توانایی خرید مسکن از بازار آزاد را داشتند اما به دلیل مشکلات اقتصادی ۱۰ سال اخیر، در حال حاضر ۳۰ درصد مردم می‌توانند مسکن خود را از این بازار تامین کنند.

یزدانی همچنین در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی در خصوص تفاوت نسخه‌های طرح جامع مسکن در تیر ۹۳ و خرداد ۹۴ گفت: نسخه تیرماه ۹۳ چشم انداز و پرسپکتیو طرح جامع مسکن بود و برنامه‌های عملیاتی در آن دیده نشده بود اما نسخه خرداد ۹۴ نقشه عملیاتی طرح جامع مسکن است که اصلاحات زیادی نسبت به نسخه تیر ۹۳ داشته است.

فرصت یکماهه به کارشناسان و منتقدان برای اعلام نظر درباره طرح جامع مسکن

در این جلسه نیز حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکماه برای اعلام نظر منتقدان در خصوص جزئیات طرح جامع مسکن زمان اختصاص داده‌ایم گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخش مسکن اقشار کم درآمد را در طرح مسکن جامع راهبری می‌کند که در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و نهادهای حمایتی نوع آورده خود را تعیین کردند؛ بهزیستی پنج میلیون تومان برای ساخت هر واحد پرداخت می‌کند و سازمان ملی زمین و مسکن نیز به نمایندگی از وزارت راه وشهرسازی، زمین مورد نیاز برای ساخت واحدها را تامین می‌کند.

مظاهریان در پاسخ به پرسشی در خصوص اثر گذار نبودن وام ۸۰ میلیونی مسکن در تهران اظهار کرد: این مبلغ به همراه ۴۰ میلیون پس انداز خریدار مسکن در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان می‌شود که ۶۰ درصد مبلغ یک واحد مسکونی متوسط ۷۰ متری را به ازای هر مترمربع چهار میلیون تومان، تامین نقدینگی اولیه می‌کند. این در حالی است که اجاره همین آپارتمان در تهران ماهانه دو میلیون تومان است ولی اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ماهانه یک میلیون تومان است ضمن اینکه گروه هدف دریافت وام ۸۰ میلیونی، اقشار میان درآمد و متوسط است.

مظاهریان تاکید کرد: قرار نیست پرداخت وام ۸۰ میلیونی از سال آینده آغاز شود بلکه کسانی‌ که قبلا نیز سپرده‌گذاری کرده‌اند می‌توانند پول خود را به صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن منتقل کرده و مشمول دریافت وام شوند. /

نظر شما