شناسهٔ خبر: 80649 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به اقدامات شاخص بنادر شرقی و غربی استان هرمزگان در سال ۹۸

تقویت اقتصاد ملی و توسعه زیرساخت های بندری و حمل و نقل دریایی/ رونق خصوصی سازی با ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰ نفر/ هوشمندسازی دروازه های ورودی منطقه ویژه اقتصادی/ توسعه صنعت گردشگری پایتخت دریایی ایران

بندر علاوه بر بندر شهید رجایی به عنوان قلب تپنده بنادر استان هرمزگان در مرکز، بنادر شرقی و غربی هم نقش بسزایی در رونق حمل و نقل دریایی و توسعه صنعت گردشگری در این استان که پایتخت دریایی ایران شناخته می شود، داشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بخشی از گزارش مجموعه اقدامات شاخص بنادر استان هرمزگان به معرفی بنادر مرکزی استان پرداختیم. در این گزارس، بیان شد که بندر شهید رجایی به عنوان قلب تپنده بنادر استان هرمزگان، در سال ۹۸ سال پرفروغی را تجربه کرد و توانست اقدامات موثری را در بحث شاخص‌های مهم دریایی در سالی که گذشت انجام دهد. در ادامه این گزارش بررسی روی بنادر شرق و غربی استان انجام گرفت که این بررسی مشخص می کند در این بنادر هم مجموعه اقدامات مناسبی در سال گذشته انجام گرفته است.

مشخصات بندر شهید باهنر

بندر شهید باهنر از بنادر قدیمی استان و جزء ۸ بندر فعال ایران به شمار می رود. در سال ۱۳۳۴ در بررسی محل مناسب برای ایجاد اسکله جدید بندرعباس(بندر شهید باهنر فعلی) کارشناسان خورچلو در منطقه سورو با توجه به عوامل طبیعی و تاریخی، محلی مناسب برای اولین اسکله مدرن بندرعباس در نظر گرفتند و در آبان ماه سال ۱۳۴۶ ساخت بنای اسکله سورو(بندر شهید باهنر فعلی) آغاز گردید. این اسکله تا مدتی بنام اسکله سورو یا اسکله جدید خوانده می شد. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی این بندر به نام بندر شهید باهنر تغییر نام داد. این بندر از فعال ترین و بزرگترین بنادر تجاری کشور بعد از خرمشهر در دهه ۵۰ و ۶۰ بوده و فعالیت سالیانه آن به ۸ میلیون تن می رسید. بندر شهید باهنر در جنوب ایران و در شمال خلیج فارس و در مختصات ۵۶ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و کیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی در منطقه تبدیل کرده است. از لحـاظ موقعیت دریایی، این بندر در پناه جزیره قشم قرار گرفته و از تأثیر امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس مصوناست. بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که در امور صادرات کالای غیر نفتی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد. ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۰,۲ متر در زمان جذر کامل است که پس از بنادر امام (ره) و شهید رجایی بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارا است. این بندر در گذشته نه چندان دور تنها بندر اصلی بندرعباس بوده و به لحاظ این که در محدوده شهر بندرعباس قرار دارد، همه روزه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بوده و حجم قابـل توجهی از تجـارت بندرعباس وابسته به فعالیت این بندر است و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارد.

در مورد بندر شهید حقانی نیز این بندر در مرکز شهر بندرعباس قرار داشته و بزرگ‌ترین بندرمسافری استان است. بندرشهید حقانی به واسطه نزدیکی و قرار داشتن در مرکز شهر، مسافران زیادی دارد.

مجموعه اقدامات انجام گرفته در بنادر شرقی استان در سال ۹۸

درخصوص مجموعه اقدامات شاخص انجام گرفته در بنادر شرقی استان هرمزگان در سال ۹۸ می توان به مواردی همچون اجرای پروژه سیمیلاتور (شبیه ساز) رادار و آرپا و سامانه نقشه های الكترونیكی (ECDIS) پروژه تاق دود آموزش پیشرفته اطفای حریق، پیاده سازی موفق سیستم جامع سفرهای دریایی در بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین پایانه مسافری دریایی، ساخت یك فروند بارج فلزی شناور مخصوص پهلوگیری كشتی سانی،  خرید، ساخت و نصب یك فروند رمپ فلزی شناور چند منظوره بندر سیریك، استانداردسازی بنادر مسافری به تجهیزات استراتژیك مخابراتی، ساماندهی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همیار ناجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای همیاران ناجی، برگزاری مانورهای بزرگ امداد و نجات و همچنین مانورهای اطفا حریق، ایمنی و امنیتی در بنادر مسافری استان،  اخذ موافقت تخصیص ۳ فروند شناور واکنش شرایط اضطراری همیار به بندر شهید باهنر و بنادر زیرمجموعه،  عملیات کنترل و جلوگیری از گسترش آلودگی دریایی آلاینده های سنگین و وسیع بار شناور مضطر حامی ۱۰۰۱، برگزاری نخستین همایش استاندارد سازی شناورهای گردشگری بنادر شهید باهنر و بنادر شرق استان، پیگیری انجام ۵ عملیات هیدروگرافی، تجهیز بندر به پانتون شناور مناسب پهلوگیری شناورهای بزرگ بارو مسافر، راه اندازی سامانه مارین پلاس در بندر شهید باهنر و بنادر شرق استان، الکترونیکی شدن فرایند آبرسانی به شناورها، راه اندازی لاک بوک الکترونیکی، قرار دادن سیستم AIS بندر شهید حقانی تحت شبکه و ورود اطلاعات دریافتی AIS در سامانه مارین پلاس، خارج سازی شناور به گل زده سولینا و ادامه مسیر کشتی تانکر سولینا، تدوین و اجرای دستورالعمل ورود و خروج کامیون به بندر،  نوبت دهی به شناور های در انتظار و تخصیص اسکله بصورت آنلاین، راه اندازی زیرسیستم جامع دریایی برای ثبت دریافت زائدات کشتی‌ها دربنادرشرق استان، دریافت مجوز خرید و تامین تجهیزات مقابله با آلودگی دریا و  پایش آلاینده های زیست محیطی حوضچه اشاره داشت.

مجموعه اقدامات شاخص در بنادر غرب استان در سال ۹۸

همچون شرق استان در بنادر غربی استان هرمزگان نیز در سال ۹۸ مجموعه اقداماتی انجام گرفته که شاخص‌ترین آنها شامل راه اندازی بندر شیوء در شهرستان پارسیان و آغاز صادرات به بندر الرویس قطر،‌ ساخت رمپ فلزی شناور بندرگاه شیوء، استانداردسازی بنادر مسافری به تجهیزات استراتژیك مخابراتی، ساماندهی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همیار ناجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای همیاران ناجی، برگزاری مانورهای بزرگ امداد و نجات و همچنین مانورهای اطفا حریق، ایمنی و امنیتی در بنادر مسافری استان،  افزایش کیفیت و کمیت عملیات تخلیه و بارگیری کالا و کنترل بیشتر فعالیت‌های بندری، توانمند‌سازی نیروی انسانی و ارائه خدمات بهتر به دریانوردان و فعالین اقتصادی در غرب استان، افزایش حجم تخلیه و بارگیری کالا،‌ راه اندازی خطوط صادرات کالاهای یخچالی به کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌ افزایش حجم سفرهای دریایی و پذیرش مسافر و گردشگر، ارتقاء توان عملیاتی با واگذاری عملیات تخلیه و بارگیری کالا به شرکت های پیمانکار، حفظ سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت با خارج سازی مغروقه ها، نصب علائم کمک ناوبری، ایجاد ایستگاه های همیار ناجی، تدوین مطالعات طرح جامع بنادر و دریانوردی بندرلنگه و شیوء، ساخت ساختمان رفاهی کارگری، اصلاح کانال های دفع آب های سطحی منتهی به بندر، ساخت یک فروند اسکله شناور برای پهلوگیری لندینگ کرافت ها، استقرار نرم افزار حوزه دریایی و بندری و نصب چراغ های موج شکن بندر شیوء،‌ حفظ ظرفیت پایانه های مسافری دریایی، ارتقاء توان عملیاتی بندر،ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت، ارتقاء سطح ایمنی بندری، ارتقاء سطح امنیت بندر، ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی، ارتقاء مدیریت و نظارت بر سواحل کشور،‌ توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی و رشد و بهره وری عوامل تولید در بنادر و دریانوردی بندرلنگه است.

نتایج اقدامات انجام شده:

اگر مجموعه اقدامات انجام گرفته در بنادر مرکزی، شرقی و غربی استان هرمزگان را مورد بررسی انجام دهیم، مشخص می‌شود این اقدامات نتایجی همچون تقویت اقتصاد ملی و توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی، افزایش ۲ درصدی تخلیه و بارگیری كالا در بنادر استان در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تخلیه و بارگیری حدود ۸۷ تن كالا، احداث پایانه های ترانزیتی و صادراتی، ایجاد اشتغال برای حدود ۱۰۰۰ نفر به همراه رونق خصوصی سازی، پاسخگویی سریع به سوانح دریایی عملیاتی،افزایش ایمنی ترددهای دریایی، بهره‌گیری از تجهیزات مخابراتی پیشرفته و روز آمد جهت ارتقاء ایمنی ناوبری دریایی، هوشمندسازی دروازه های ورودی منطقه ویژه اقتصادی به منظور ساماندهی ورود كامیون و تریلرها برای بارگیری كالا و توزیع عادلانه بار بین کامیون ها در بندر شهید رجایی،  بهره‌مندی گروه های اثرگذار مردمی به ویژه خانواده ها از لذت دیدن جاذبه های پایتخت دریایی ایران و توسعه صنعت گردشگری دریایی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی به همراه داشته است.