شناسهٔ خبر: 80820 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزييات زلزله ٥.١ فيروزآباد لرستان در گفتگو با رييس بخش زلزله مركز تحقيقات

۱۱ شهر و ۱۲۷۴ آبادی متاثر از زلزله فیروزآباد لرستان/گسل مرتفع زاگرس و گسله دورود، گسل‌های مسبب زلزله/بنای قلعه فلک الافلاک آسیب ندید

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله با بزرگی ۵.۱ که امروز ۱۷ اردیبهشت در ۱۷ کیلومتری جنوب فیروزآباد لرستان رخ داد را تشریح کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان را که امروز ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۷ به وقوع پیوست، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بنا بر گزارش مرکز لرزه‌نگاری ملی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای با بزرگی ۵.۱ امروز در ۱۷ کیلومتری جنوب فیروزآباد لرستان، ۲۱ کیلومتری جنوب‌غرب الشتر و ۳۸ کیلومتری شمال‌غرب خرم‌آباد رخ داد، گفت: رومرکز زلزله در مجاورت گسله زاگرس مرتفع واقع شده است و احتمالا سه شهر فیروزآباد با جمعیت ۳۳۹۹، الشتر با جمعیت ۳۳۵۵۸ نفرو سراب دوره با جمعیت ۱۷۱۳ نفر شدت ۵ این زلزله را احساس کرده باشند.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: آبادی‌های نزدیک به رومرکز عمدتا از حوزه شهری هنام بوده و از نزدیکترین آنها می‌توان به دو آبادی چم‌تکله پائین و چم‌تکله بالا با جمعیت ۵۹ و ۱۵۹ نفر نام برد که احتمال خسارت در این دو مرکز جمعیتی به طور خفیف داده می‌شود. علاوه براین دو آبادی، چشمه شاه‌قلی، ورنهد، ژیریان، بیدقطار پائین،  بیدقطار بالا و سراب سقا از آبادی‌های نزدیک به رومرکز هستند.  

به گفته بیت‌اللهی، رومرکز زلزله در مجاورت گسله طویل و لرزه‌زای زاگرس مرتفع که از مجاورت شهر خرم‌آباد عبور می‌کند قرار می‌گیرد و احتمالا فعالیت این گسله موجب رخداد زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان شده است.  دو مرکز لرزه‌نگاری جهانی بزرگی زلزله را ۴.۸ اعلام کرده‌اند.  

وی توضیح داد:محدوده رومرکز زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان، زون فعالی از نظر لرزه‌خیزی است. دو شهر الشتر و فیروزآباد در فرادیواره گسل مرتفع زاگرس قرار گرفته اند. به سمت شرق در حدفاصل بین خرم‌آباد و بروجرد در فاصله‌ای به طول ۶۰ کیلومتر، گسل‌های لرزه‌زای فعالی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به گسله دورود اشاره کرد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه وجود گسله‌های فعال و کار در گستره اطراف محل وقوع زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان، موجب لرزه‌خیزی بالای منطقه نیز شده است، گفت: در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله، از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون در مدت ۱۴ ساله، ۱۳۷۰ زلزله بالای ۲.۵ رخ داده است. زلزله زاغه با بزرگی ۶.۱ در این بازه زمانی بزرگترین زمین‌لرزه است. دو زلزله بالای ۵ و ۵۰ زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۵ و ۱۳۰۶ زلزله کوچکتر از ۴ در منطقه رخ داده است.

به گفته وی، مرکز جمعیتی روستائی که شدت ۵ و ۴ این زلزله را تجربه کرده‌اند ۱۲۷۴ پارچه آبادی بوده که دارای جمعیت زیاد به تعداد۳۴۱ هزار و ۵۲۱ تفر است که این تعداد جمعیت در ۸۵ هزار و ۸۸۹ واحد مسکونی زندگی می‌کنند که ۴۸درصد آن بدون اسکلت است.

بیت‌اللهی ادامه داد:  ۱۱شهر نیز در بیضوی شدت ۴ و ۵ زلزله ۵.۱ فیروزآباد لرستان واقع می‌شوند که دارای جمعیتی بالغ بر ۶۶۴ هزارو ۹۹۲ نفراست. تعداد واحدهای مسکونی این منطقه نیز  ۱۸۴هزار و ۸۷۴ واحد است که  از این تعداد ۴۰ درصد آن فاقد اسکلت است.  

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: تعداد بالای واحدهای فاقد اسکلت روستائی و شهری محدوده اطراف زلزله معرف ریسک بالای زلزله است که ضرورت دارد به ارتقای کیفیت آنها پرداخته شود.  

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرد: با توجه به جمع بندی اخبار دریافت شده از زلزله فیروز آباد تا این لحظه، گروه های ارزیاب به روستاهای اطراف اعزام شده اند اما هنوز جمع بندی و اعلام خسارتی انجام نشده است.  اما طبق اظهار نظر مسئولان محلی، خسارات در حد بروز ترک هایی در دیوار و سقف برخی منازل در این محدوده مشاهده شده است.  

وی تصریح کرد:طبق اعلام اداره ميراث فرهنگى لرستان، در پی وقوع زلزله امروز به جز دو کنگره روی قلعه که سر جای خود آجرهای آن از هم باز شده‌ و می‌توان گفت تخریب شده‌اند، اتفاق دیگری رخ نداده است. طبق آخرين مشاهدات بناى قلعه تاکنون دچار خسارت نشده است.

ابر اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در سه روستای چم تکله پایین، چم تکله بالا و چشمه شاه‌قلی شاهد بروز ترک‌هایی در چند منزل مسکونی رخ داده که البته هیچگونه صدمات جانی به دنبال نداشته است.  گفتنی است، خطوط مخابرات و تلفن همراه لرستان به دلیل شلوغی در ساعت‌های اول پس از رخداد، از دسترس خارج شده‌اند.