شناسهٔ خبر: 81121 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بازآفرینی شهری انجام شد

بسیج تمام امکانات برای ادامه روند نوسازی بافت فرسوده هرمزگان

جلسه عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران خواستار اعطای معافیت های ویژه برای ترغیب مردم هرمزگان به بازسازی بافت فرسوده شد و گفت: باید از تمام ظرفیت های دولتی و پتانسیل شهرداری ها برای حل این معضل استفاده شود

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان هرمزگان، «سيد مسلم سيدالحسينی» عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در هرمزگان و در جمع مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان و شهرداران شهرهای مختلف استان با بیان این که شهرهای ایران از لحاظ کمی و کیفی از سطح کیفیت زندگی مناسبی برخوردار نیستند، اذعان داشت: همه ما با چالش های متعددی در حوزه شهری روبرو هستیم و به ناچار هر روزه افول کیفی خدمات و زندگی ساکنان شهری را نظاره گر هستیم.

وی بافت فرسوده را یکی از اولویت های مهم در هرمزگان به ویژه در شهر بندرعباس دانست و عنوان کرد: در حوزه باز آفرینی شهری و بافت های فرسوده بر وسعت و حجم کار روز به روز افزوده می شود و ما از این جریان عقب افتاده ایم و تنها راهکار در این زمینه پیشگیری و ساماندهی بافت فرسوده است تا دیگر شاهد وقوع این مشکلات در شهرها نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه پیشگیری از سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ساخت و ساز در حاشیه شهرها نیازمند پیگیری های مجدانه‌تر است، گفت: در صورت پیشگیری کمتر شاهد وقوع این دست مشکلات در شهرها خواهیم بود.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری در پیشبرد این امر تکالیفی دارند که در ماده ۵۵ قانون شهرداری نیز بر این امر تاکید شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هست و ما با حل مسائل پیش رو باید موفق شویم چالش ها را در بافت فرسوده ساماندهی و مدیریت کنیم.

سیدالحسینی در ادامه عنوان کرد: فلسفه تشکیل شرکت عمران، بهسازی یا بازآفرینی شهری است که در نهایت منجر به تدوین سند یا بهسازی یا نوسازی بافت های فرسوده و برنامه ملی بازآفرینی شده که در واقع تصمیم ما بر این بوده که موضوعات، راهبری و هدایت شود تا به صورت یکپارچه و منسجم در سطح ملی با همکاری سطوح محلی به هدف نهایی برسد.

وی گفت: این یک برنامه اقدامی مشترک است که دولت به عنوان حاکمیت، مسئولیت پیدا کرده که اقدامات را راهبری کند تا در بخش های مختلف تمام دستگاه های اجرایی با هماهنگی در مسیر مشخص سوق یابند.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: ما با کمبود آمایش سرزمینی و توسعه متوازن در سطح کشور مواجهیم و این موضوعات تفاوت سطح توسعه یافتگی و شکاف های موجود را در سطح ملی و محلی نمایان کرده و نقش دولت رفع این شکاف ها و ایجاد تعادل پایدار در شهرها و مناطق مختلف کشور است.

وی اظهار کرد: برنامه ملی همه را مکلف کرده است که تا سال ۱۴۰۴ بتوانند به سطح متوسطی از خدمات مناسب شهری برسند که لزوم موفقیت همکاری تمام دستگاه های مربوطه در این زمینه است.
وی با اعلام اینکه شرکت بازآفرینی شهری برنامه ای را پیگیری می کند که بتواند همکاری لازم را بین سطح محلی و ملی به صورت مدون و رسمی در چهارچوب قانون دنبال کند، افزود: به عنوان مثال دولت تقبل کرده است ۵۰ درصد از هزینه های پروانه ساختمان را که شهرداری ها رایگان اعطا می کنند، جبران کند.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه تقاضا داریم شهرداری در راستای سامان دهی بافت های فرسوده با راه و شهرسازی مشارکت های لازم را داشته باشند، ابراز کرد: اعطای مجوز رایگان نوسازی و بهسازی باید سرعت بخشیده شود و تسهیل امور صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی تاکید فراوانی بر حوزه مسکن دارند از همین رو نوسازی مسکن را موتور محرک توسعه پایدار بافت فرسوده دانسته اند، عنوان کرد: آن چیزی که می تواند امنیت سکونت را فراهم و شوق زندگی در ساکنین ایجاد کند این است که مسکنی پایدار و استاندارد داشته باشند.

سیدالحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته بود، اذعان داشت: همه دستگاه های متولی امر باید کمک کنند تا این آرمان به تحقق بپیوندد.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: یک صد هزار تسهیلات برای بافت فرسوده به صورت خودمالکی و هم در قالب جریان های انبوه ساز و سازندگان حرفه ای تخصیص می یابد.

وی خطاب به مدیران زیر مجموعه راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت: در شهرهای خود به دنبال جذب تسهیلات باشید و آماری که اعلام شده، برای ما نگران کننده است.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: موانع عدم تحقق جذب این تسهیلات باید روشن شود و در استان هرمزگان باید بتوانیم آن سهمیه ای را که در نظر گرفته اید، جذب کنید و باید با اعطای معافیت ها جذابیت این وام ها را افزایش دهید.

سیدالحسینی، گفت: تفاهم نامه ای را با نظام مهندسی امضا کرده ایم با این محوریت که ۵۰ درصد هزینه های خدمات طراحی، محاسبه و نظارت توسط نظام مهندسی و مهندسان ناظر پرداخت شود که این مساله بخشی از هزینه های ساختمان را کاهش می دهد.

وی گفت: با نظام مهندسی درباره هزینه هایی که بابت صدور شناسنامه فنی و هزینه های خود می گیرد نیز موافقت هایی داشته ایم که این خدمات با ۵۰ درصد تخفیف انجام می شود و به زودی این تفاهم نامه را به سایر ادارات کل استان ها ابلاغ و اعلام خواهیم کرد.

وی اذعان داشت: در قالب طرح اقدام ملی نیز معافیت هایی اعمال شده است که می تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: استان هرمزگان نیز با مدیریت جناب آقای آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان، نیز پکیج پیشنهادی خود را در بحث اعمال معافیت ها و مشوق هایی که در سطح محلی داده می شود، به ما اعلام کنند.

وی عنوان کرد: در بحث احداث مسکن در بافت های ناکارآمد برنامه های شهرداری بندرعباس را از طریق استانداری به ما اعلام کنید که به چه صورتی قادر به همکاری در این راستا هستید تا ما بتوانیم در بحث مناطق نیازمند و پرخطر شهری برنامه هایی مدون را با کمک شهرداری پایه ریزی کنیم.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، عنوان کرد: شهرداری و دولت اگر در بافت های ناکارآمد زمین دارند، پیشنهاد مشارکت و همکاری دهند تا محمدوده هایی که نیازمند بهسازی و بازسازی است با اقدامات لازم و با کمک دستگاه های زیر مجموعه به بافت کارآمد تبدیل شود.

سیدالحسینی، گفت: مردم را تشویق کنید به نوسازی تا جریان نوسازی را در بافت های فرسوده سرعت ببخشیم این جریان نوسازی نیاز به حمایت دولت دارد و البته فراموش نکنیم که طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، شهرداری نیز در قبال مسکن گروه های کم درآمد شهری مسئولیت دارند.

عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، عنوان کرد: شهرداری بندرعباس در این راستا تجربه فراوانی کسب کرده است.

شایان ذکر است در پایان این نشست سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و مهندس آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان از پروژه های ۳۵۰ هکتاری بندرعباس، بافت فرسوده محله اسلام آباد، بافت فرسوده محله گلکنی بندرعباس، بافت فرسوده محله ی چاهستانی ها و پروژه سرای محله تپه الله اکبر بازدید کردند.