شناسهٔ خبر: 81136 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مديرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی خبر داد

برنامه ریزی برای بهره برداری سامانه پذیرش اشتراکی مسافر در فرودگاه‌های کشور/ تکمیل زیرساخت‌ها و فیبر نوری فرودگاه‌ها در سال جاری

کانتر هواپیما مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با اشاره به خریداری تجهیزات سامانه پذیرش اشتراکی مسافر (CUPPS) از نصب این سامانه در آینده نزدیک در فرودگاه های مهرآباد و مشهد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید یارندی، مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه های این اداره کل پرداخت. یارندی با اشاره به اینکه اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شامل دو معاونت عملیات مخابرات هوانوردی و راهبری و همچنین زیرساخت و سامانه های هوانوردی است، گفت: معاونت عملیات مخابرات هوانوردی و راهبری شامل اداره های عملیات سامانه های جامع داده های هوانوردی و هواشناسی، برنامه ریزی، دستورالعمل ها و آموزش عملیاتی، راهبری سیستم های فرودگاهی و پشتیبانی زیرساخت ها و بسترهای ارتباطی است و معاونت زیرساخت و سامانه های هوانوردی نیز اداره های ایجاد و توسعه شبکه ها و مرکز داده و سیستم های جامع فرودگاهی و هوانوردی و نیز بخش امنیت سایبری را شامل می شود.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه با تلاش کارکنان اداره عملیات سامانه های جامع داده های هوانوردی و هواشناسی طی سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون انواع پیام هوانوردی شامل سلامت پرواز، اطلاعات هوانوردی و نوتام ها و نیز مجوزهای پروازی و پیام های هواشناسی مبادله شده است، افزود: سال ۲۰۱۹ از طریق AFTN به افزایش سه درصدی (یک میلیون و ۳۰۰ هزار پیام) در تبادل پیام از طریق هشت مدار بین المللی و ۹۷ مدار داخلی دست یافتیم. همچنین از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار پیام در شبکه مخابرات هوانوردی مبادله شده است و در خدمتی دیگر مغایرت های صورتحساب پروازهای عبوری با همکاری اداره کل بازرگانی و سرمایه گذاری از طریق اطلاعات این شبکه مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به فراهم شدن مقدمات نصب سامانه به روز تبادل پیام های هوانوردی (AMHS) گفت: سال گذشته جلساتی را با شرکت های روسی ارایه دهنده این سامانه برگزار کردیم و امیدواریم امسال با وجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا بتوانیم این سامانه را نصب و بهره برداری کنیم.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی از برنامه ریزی برای بهره برداری از سامانه پذیرش اشتراکی مسافر (CUPPS) در سال ۹۹ خبر داد و افزود: تجهیزات مورد نیاز این نرم افزار خریداری شده و شرکت فروشنده به نصب و بهره برداری آن در فرودگاه های مشهد و مهرآباد اقدام خواهد کرد. از جمله مزایای این طرح می توان به صرف هزینه کمتر و بی نیازی از تعدد فیزیکی کانترهای پذیرش مسافر و نیز احصای آمار دقیق مسافران اشاره کرد.

یارندی در تشریح اقدامات و برنامه های اداره برنامه ریزی، دستورالعمل ها و آموزش عملیاتی نیز عنوان کرد: این اداره سال گذشته بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۸ ساعت دوره و پودمان آموزشی را برگزار کرده که نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد. طبق نظرسنجی های انجام شده در حیطه محتوا ۸۷.۱۷ درصد رضایتمندی را شاهد بوده ایم که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴ درصد رشد نشان می دهد و نیز به رشد ۲۳ درصدی در استفاده از استاد همکار و افزایش ۲۵ درصدی در تنوع عناوین آموزشی دست یافته ایم. همچنین سه دوره تخصصی مجازی را نیز به مدت ۴۰ ساعت برگزار کرده ایم.

وی به پیش بینی و تصویب ۶۰ دوره پودمانی جدید اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی نیز اشاره کرد و گفت: این دوره ها امسال آغاز و نیاز سال های آتی اداره کل در آنها لحاظ شده اند. همچنین برای ممیزی مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با رویکرد جدید و ایجاد داشبورد مدیریتی جهت تصمیم گیری بهتر در سطح ستاد و فرودگاه ها برنامه ریزی کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، یارندی یکی از مهمترین اقدامات اداره راهبری سیستم های فرودگاهی در سال ۹۸ را بروز رسانی نرم افزار اعلان پرواز(FIDS) برای ۳۱ فرودگاه کشور عنوان کرد و افزود: در این راستا همچنین می توان به ارایه ۳۹۰۴ سرویس خدمات پشتیبانی نرم افزاری، ارایه سرویس دوره ای فکس و تلفن سانترال (۱۵۲ دستگاه) ارایه سرویس‌های سخت افزاری اسکنر و پرینتر(۳۳۲ دستگاه)، خدمات مرتبط با آنتی ویروس، بازیابی رمزهای عبور کاربران و برطرف کردن اشکالات و آموزش کاربران در ستاد و فرودگاه ها اشاره کرد. امسال نیز برای افزایش رضایتمندی کاربران مختلف در ستاد و فرودگاه ها و هماهنگی بیشتر در استفاده از نیروهای پیمانکار پشتیبان فناوری اطلاعات در فرودگاه‌ها برنامه ریزی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اداره پشتیبانی زیرساخت و بسترهای ارتباطی در سال ۹۸ عملکرد درخشانی داشته است، گفت: از جمله اقدامات این اداره طی سال گذشته می توان به ارتقای اتوماسیون هشت فرودگاه و ستاد، تجهیز تمام فرودگاه ها به دستگاه ثبت چهره برای حضور و غیاب به جای اثر انگشت و ارایه سرویس پشتیبانی از تلفن های VOIP در ستاد و فرودگاه ها اشاره کرد.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی افزود: امسال برای ارتقای نرم افزار اتوماسیون اداری سایر فرودگاه ها، مستندسازی ارتباطات و فیبر نوری فرودگاه ها و نیز یکپارچه سازی سامانه حضور و غیاب برنامه ریزی کرده ایم.

تجهیز چهار فرودگاه دیگر به ۱۹۹ در سال ۹۹

یارندی با بیان اینکه یکی از توفیقات مهم اداره ایجاد و توسعه شبکه ها و مراکز داده طی سال ۹۸، ارایه اینترنت ایزوله و ایمن برای بخش های مختلف ستادی و نیز مدیران و معاونان فرودگاه ها بوده است، گفت: سال گذشته سامانه ۱۹۹ را برای اطلاع رسانی به مسافران در ۱۷ فرودگاه از جمله فرودگاه های یزد، بندرعباس، بوشهر، ارومیه، همدان، بیرجند، سنندج، بجنورد، ایلام، شهرکرد و اراک راه اندازی کردیم. امسال نیز برای تجهیز چهار فرودگاه دیگر به این سامانه برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به شرکت موثر در اجلاسیه های امنیت سایبری و AMC به میزبانی اردن طی سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: امسال نیز نمایندگان ما در این اجلاسیه ها حضوری فعال خواهند داشت.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده توسط اداره ایجاد و توسعه شبکه ها و مراکز داده می توان به برگزاری ویدیو کنفرانس سراسری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران پیش از بحران کرونا و پس از بحران، تامین تجهیزات روتینگ و سوئیچینگ فرودگاه ها و نیز خریداری و توزیع تجهیزات ذخیره سازی و سوئیچ های مربوط برای فرودگاه ها، اصلاح ساختار شبکه فیبر نوری ستاد، راه اندازی تجهیزات NEXUS، FLEXPOD و رک پرظرفیت مرکز داده ساختمان ستادی اشاره کرد. همچنین UPS ستاد و ۳۷ فرودگاه کشور خریداری شده است که امسال مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی افزود: در آینده نزدیک شاهد بهرهبرداری رسمی تکمیل و توسعه مرکز عملیات شبکه NOC مرکز داده ساختمان ستادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خواهیم بود.

یارندی با اشاره به اینکه اداره سیستم‌های جامع فرودگاه های و هوانوردی متولی تمام نرم افزارهای شرکت است، افزود: از اقدامات سال ۹۸ این اداره می توان به همکاری با معاونت برنامه ریزی شرکت برای استقرار و نصب نرم افزار بودجه ریزی عملیاتی و نیز بهره برداری از سامانه ارزیابی عملکرد و مدیریت دانش با همکاری دفتر معاونت مدیریت راهبردی اشاره کرد.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی همچنین با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از سامانه جامع آماری مشتمل بر مارت پروازی، مارت اطلاعات فرودگاه ها و نیز منابع انسانی و منابع مالی خواهیم بود، گفت: اطلاعات به شکل اتوماتیک از سایر سامانه ها وارد این سامانه می شود و شامل داشبوردهای مدیریتی لازم است.

یارندی عنوان کرد: از دیگر اقدامات سیستم‌های جامع فرودگاه‌های و هوانوردی می توان به اصلاح و ایجاد فرایندهای جدید الکترونیکی بر بستر BPMS اشاره کرد. همچنین این اداره با همکاری دفتر مدیریت ایمنی شرکت مقدمات ایجاد سامانه جامع مدیریت ایمنی (SMS) را فراهم کرده که این سامانه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: از دیگر اقدامات این اداره می توان به برنامه ریزی برای ایجاد سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات تجاری جهت اتصال یکپارچه کلیه غرف تجاری فرودگاه‌ها و ایجاد سامانه جامع بازرگانی اشاره کرد که اشکالات فعلی موجود در محاسبه عوارض فرودگاهی و هوانوردی را به طور کامل برطرف می کند.

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در معرفی اقدامات بخش امنیت سایبری نیز گفت: از جمله این اقدامات می توان به راه اندازی مرکز پایش عملیات امنیتی در ستاد و فرودگاه های مشهد، مهرآباد، اصفهان، تبریز و کرمان برای بررسی تمام اطلاعات شبکه از لحاظ مخاطرات امنیتی اشاره کرد و امسال فرودگاه شیراز نیز به این سامانه اضافه خواهد شد.

یارندی همچنین عنوان کرد: سال ۹۸ با جذب اعتبارات سرمایه ای توانستیم بخش زیادی از تجهیزات زیرساختی و شبکه ارتباطی را فراهم کنیم که این روند تکمیلی در سال جاری ادامه می یابد. همچنین سال گذشته توانستیم بخش زیادی از نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی را تامین کنیم.