شناسهٔ خبر: 81226 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بخشودگی سود تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان تمدید شد

نمای شیشه ای بانک مرکزی رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن گفت: بانک مرکزی مهلت اجرای بخشنامه بخشودگی سود تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان را تا پایان خرداد ۹۹ تمدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مالک آزادیان، رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن، با اشاره به اینکه بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور بانک‌های دولتی را موظف به بخشودگی سود و جرایم تسهیلاتی که رقم اصل آن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان باشد، کرده است، گفت: بانک مرکزی با صدور دستورالعمل اجرایی در خصوص بند" ل "تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸ کشور، تکلیف بانک‌های دولتی در این خصوص را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه شرط استفاده از مزیت این مجوز قانونی بودجه، این است که سقف اصل تسهیلات دریافت شده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی اولویت‌هایی برای این بخشودگی تعریف کرده که آنچه در بانک مسکن موضوعیت دارد، عمدتا مربوط به تسهیلات مسکن روستایی، مسکن مهر و نیز تسهیلاتی است که اقدام حقوقی توسط بانک علیه تسهیلات‌گیرنده انجام شده و به صدور اجراییه یا حکم قطعی دادگاه منجر شده است.

آزادیان با بیان اینکه مشمولان این تبصره می‌توانند با تسویه بدهی خود، از بخشودگی سود بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این امکان استفاده از امتیاز بخشودگی ۱۰۰ درصد خالص جرایم متعلقه بابت دیرکرد در بازپرداخت توسط بانک مسکن نیز برای آنها وجود دارد.

وی یادآور شد: مشمولان این قانون فقط تا سقف 100 میلیون تومان می‌توانند از بخشودگی سود تسهیلات استفاده کنند و مازاد بر آن سقف قابل بخشش نیست.

رییس اداره کل پیکیری وصول مطالبات بانک مسکن از اعمال برخی تغییرات و اصلاحات جزئی بر دستورالعمل اجرایی این قانون در اواخر سال ۹۸ خبر داد و گفت: بر این اساس تسهیلاتی که شرط سقف مذکور را داشته و در زمره اولویت‌های بخشودگی سود قرار داشته باشد، در صورتی که سررسید اولین قسط تسهیلات آنها تا پایان سال ۹۷ باشد، مشمول بهره‌مندی از بخشودگی سود و جرایم خواهند شد. این در حالی است که تا چندی پیش صرفا کسانی که سررسید نهایی تسهیلات آنها تا پایان سال ۹۷ بود می‌توانستند از مزایای این قانون برخوردار شوند و با توجه به اینکه عمده تسهیلات پرداختی بانک مسکن بلندمدت است، دایره مشمولان به این ترتیب محدود بود.

آزادیان با اشاره به اینکه شیوع کرونا و کاهش حجم مراجعات مشتریان به شعب سبب شد برخی نتوانند از مزایای این تبصره قانونی در هفته‌های اخیر برخوردار شوند، افزود: بر این اساس با تصمیم بانک مرکزی مقرر شده اجرای این تبصره تا پایان خرداد ۹۹ ادامه پیدا کند.

به گزارش هیبنا، بخشش سود تسهیلات منوط به پرداخت یکجا و نقدی مانده بدهی بابت اصل تسهیلات توسط متقاضی است و هر فرد جهت یک یا چندین فقره تسهیلات تا سقف یک میلیارد تسهیلات خود می‌تواند از این امتیاز استفاده کند.

بانک مسکن نیز نسبت به شناسایی مشمولان این طرح اقدام کرده و همچون روالی که در ماه‌های گذشته نیز دنبال شد، با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به بدهکاران، از آنها دعوت می‌کند برای استفاده از این شرایط ویژه به شعبه مراجعه کنند.