شناسهٔ خبر: 81570 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر داد

پالایش شروط ۵ گانه اقدام ملی مسکن /دریافت مسکن ملی برای بانوان سرپرست خانوار بالای ۳۵ سال سن بلامانع است /استعلام سابقه مالکیت افراد از سازمان ثبت اسناد گرفته شد

آیین افتتاح طرح‌های مسکن مهر پردیس با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام پالایش شروط پنج‌گانه اقدام ملی مسکن گفت: دریافت مسکن ملی برای بانوان سرپرست خانوار بالای ۳۵ سال بلامانع است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در خصوص روند پالایش متقاضیان مسکن ملی که به شکل اینترنتی با ورود به سامانه tem.mrud.ir و یا به شکل پیامکی در دوران بحران کرونا ثبت نام کردند، و همچنین میزان برنامه‌ریزی دولت در احداث مسکن ملی، اعلام کرد: در ابتدا قرار بود طرح اقدام ملی مسکن احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار بدهد که ۱۰۰ هزار واحد آن در بافت فرسوده و ۳۰۰ هزار واحد آن در سایر بافت‌ها و برای اقشار کم درآمد و میان درآمدی باشد که به مرور این تعداد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دهک‌های ۴ تا ۷ که شامل اقشار میان‌درآمدی هستند، احداث بیش از ۳۷۰ هزار واحد مسکونی در تفاهم با وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال انجام است.

اصلانی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه قانون ساماندهی، متقاضیان استفاده کننده از برنامه‌های حمایتی دولت کسانی هستند که فرم ج آنها قرمز نشده باشد یعنی از هیچیک از امکانات و تسهیلات دولتی، زمین دولتی و واحد مسکونی دولتی از سال ۵۷ به بعد استفاده نکرده باشند. همچنین، از دیگر شروطی که مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که متقاضیان مسکن ملی سابقه مالکیت از سال ۸۴ را نداشته باشند یعنی  از تاریخ ۸۴ تاکنون، نه ملکی داشته باشند و نه نقل و انتقالی انجام داده باشند.

وی ادامه داد: برای بررسی موضوعات اعلام شده، استعلام لازم از سابقه مالکیت متفاضیان مسکن ملی و افراد تحت تکفل آنها از سازمان ثبت اسناد اخذ شده است که اینکار برای اولین بار در کشور رخ داده است. حتی در زمان مسکن مهر، این استعلام برای همه متقاضیان اخذ نشده بود، بلکه متقاضیان به شکل انفرادی خود به ارایه استعلام اقدام می کردند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: سابقه اخذ تسهیلات بانکی اعم از خرید مسکن، مشارکت در ساخت و جعاله متقضیان مسکن ملی از بانک اخذ شده است. بدین معنا متقاضیانی که از این تسهیلات استفاده کرده باشند باید سند ارایه داشته باشند که این افراد خود به خود از واجدان شرایط دریافت مسکن ملی ریزش خواهند کرد.

اصلانی شرط تاهل را یکی از شروط مهم دریافت مسکن ملی عنوان کرد و گفت: افراد و متقاضیان مسکن ملی باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشند. تنها شرط عدم تعادل شامل بانوانی است که بالای ۳۵ سال سن داشته باشند و سرپرست خانوار محسوب شوند.

وی همچنین در خصوص سایر موارد اعتبارسنجی متقاضیان مسکن ملی، اعلام کرد: از انجاییکه تامین مالی برنامه اقدام ملی بخشی از طریق تسهیلات بانکی و بخشی دیگر توسط آورده متقاضیان انجام می شود، افرادی که متقاضی دریافت وام هستند اعتبار سنجی آنها از سوی بانک انجام می شود. اگر در آن مرحله نتوانند مولفه های اعتبارسنجی بانک را پشت سر بگذارند، قطعا نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.

اصلانی در عین حال اعلام کرد: چنانچه متقاضیانی باشند که اعلام کنند نیازی به تسهیلات بانکی ندارند و تمامی تسهیلات ساخت را به شکل آورده متقبل می شوند، و در عین حال واجد شرایط شناخته شوند و شرایط لازم را داشته باشند واجد دریافت مسکن ملی و طی مراحل مانند سایر متقاضیان پذیرفته شده، هستند.