شناسهٔ خبر: 81665 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد

پرداخت ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام به صنعت هوایی آسیب دیده از کرونا

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی به نقل از صدا و سیما، مرتضی دهقان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تأثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد و از جمله حمل و نقل هوایی داشت، گفت: با کاهش تقاضای سفرهای هوایی، در برخی مقاطع تا ۹۵ درصد پروازهای هوایی لغو و بلیت‌های فروخته شده نیز باطل شد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: دولت و وزارت راه و شهرسازی برای جبران بخشی از این ضرر سنگین خطوط هوایی تسهیلات کم بهره‌ای برای شرکت‌های حمل و نقلی و از جمله شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفت که مبلغ تسهیلات هر شرکت بسته به نیروی انسانی شاغل و عملکرد این شرکت‌ها در دوران کرونا مشخص است و طبق بررسی‌ها ۱۶ شرکت هواپیمایی و تعدادی از شرکت‌های خدمات فرودگاهی و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد که از طریق سامانه کارا پرداخت می‌شود.

دهقان با اشاره به اینکه یکی از شروط دریافت این تسهیلات، تعدیل نکردن نیروی انسانی بود، گفت: هیچ شرکتی در بخش حمل و نقل هوایی تعدیل نیرو نکرد و بنابراین همه شرکت‌های فعال این بخش، مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقدامات این سازمان برای مبارزه با شیوع کرونا نیز گفت: از همان ابتدای شیوع این بیماری، کارگروه تخصصی مقابله با کرونا در صنعت حمل و نقل هوایی در سازمان هواپیمایی شکل گرفت و تمام مقررات و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی هوانوردی در قالب دستورالعمل‌های اجرای تدوین شده و به شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور برای اجرا ابلاغ شد.

وی افزود: از همان روز نخست، موضوع غربالگری در فرودگاه‌ها و شناسایی افراد مشکوک و ممانعت از سفر آن‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد و نقاط در دستور کار قرار گرفت و هواپیمایی‌ها مکلف شدند هواپیماها را قبل و بعد از پرواز ضدعفونی کرده و تمام پرسنل پروازی و کارکنان و مسافران ملزم به استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک و همچنین پرهیز از سوار کردن مسافران مشکوک به بیماری و ابطال بلیت آن‌ها بدون دریافت هرگونه جریمه شدند.

دهقان افزود: برای حفظ سلامتی مسافران و کادر پروازی، همه مسافران باید در طول پرواز و حضور در فرودگاه‌های مبدا و مقصد، ماسک داشته باشند و همچنین در سرو هرگونه غذا و پذیرایی بین سفر فقط باید از مواد غذایی بسته بندی شده و استریل استفاده شود.