شناسهٔ خبر: 81727 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در واکنش به یک خبر اعلام کرد:

فراهم شدن بستر مناسب بهره گیری تجار و صاحبان کالا از مزايای مناطق آزاد در چابهار / عدم وجود اختلاف برای اجرایی شدن قوانین منطقه آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فعالین اقتصادی و صاحبان کالا از مزايای قانون مناطق آزاد بهره مند هستند و مشکلی در ارائه خدمات تخصصی دریایی و بندری،  وجود ندارد.

بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در واکنش به خبری مبنی بر اینکه اختلاف منطقه آزاد و اداره‌کل بنادر سیستان و بلوچستان بر سر حاکمیت دو بندر چابهار موجب شده با وجود ابلاغ قانون الحاق، قوانین منطقه آزاد بعد از چهار ماه هنوز در بنادر چابهار جاری نشود، اظهار داشت: خطوط  کشتیرانی و صاحبان کالا که اقدام به جابجایی کالا از طریق بندر چابهار می کنند، علاوه بر بهره مندی از تخفيفات منطقه آزاد در ترخیص کالاهای تجاری، مشمول تخفیف‌های ویژه در تعرفه‌های دریایی و بندری  وارده بر کالا و کشتی نیز می‌شوند که موجب کاهش هزینه تمام شده واردات، صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه این تخفیفات شامل عوارض و هزینه های وارده بر کشتی، هزینه‌های انبارداری و باربری کالا می شود، تصریح کرد: در حال حاضر بستر مناسب بهره گیری تجار و صاحبان کالا از مزايای قانون تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد فراهم شده است. لذا مسئولان این اداره کل و منطقه آزاد در حال ایجاد فرآیندی برای هم افزایی و تقریب بیشتر  در افزایش بهره گیری ذینفعان  از این مزایا هستند.

بیشتر بخوانید: چابهار، نگین درخشان خلیج فارس

بیشتر بخوانید: بندر چابهار منطقه وي‍ژه اقتصادی شود

وی ادامه داد: مطمئنا هدف مشترک کلیه مدیران تسهیل و تسریع جریان ورود خروج کالا، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و از همه مهمتر رضایتمندی مشتریان و ذینفعان بندری و اقتصادی خواهد بود که برآیند کلیه بسترهای نرم افزاری، فرآیندی و سخت افزاری توسعه منطقه و بهره مندی مردم از امکانات موجود خواهد بود. لذا هیچ اختلافی در حاكميت و اجرای  امور تخصصي وجود ندارد.

آقایی تصریح کرد: میانگین تخفیف ۷۰ درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی های کانتینری در صورت ایجاد خط منظم کشتیرانی، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور از جمله مزایای انتخاب این بندر  برای صاحبان کالا و  خطوط کشتیرانی است.

وی اذعان کرد: تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و ۸۵ درصد در انبارداری کانتینرهای صادراتی،  تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارده بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور از دیگر مزایای این بندر استراتژیک است.