شناسهٔ خبر: 81783 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران:

عامل انسانی، متهم ردیف اول آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها/ شرایط دما و رطوبت در دو هفته گذشته به اندازه‌ای نبود که منجر به آتش‌سوزی شود

احد وظیفه رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در هفته‌های گذشته، می‌گوید، شرایط دما و طوبت در این مدت به گونه‌ای نبوده است که منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها شود.

احد وظیفه، رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان بارندگی‌های سال آبی زراعی در اغلب مناطق کشور را نرمال و بیش از نرمال خواند و با بیان اینکه بارش در منطقه غرب کشور و در استان‌های، لرستان یا ایلام بیش از نرمال و در کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، نرمال و کمتر از نرمال بوده است، گفت: در بهار امسال، بارندگی‌های در غالب نقاط کشور از جمله نقاط غربی بالاتر از میانگین بوده است.

او با اشاره به اینکه بارش‌های بالاتر از میانگین در فصل بهار به رشد و توسعه علفزارها می‌انجامد، افزود: در نتیجه زمانی‌که فصل گرم فرا می‌رسد و بارش‌ها کم می‌شود، این مناطق خشک و مستعد آتش‌سوزی می‌شوند.

وظیفه، توسعه، رشد و در ادامه، خشکی علفزارها را از عوامل توسعه سریع آتش‌سوزی خواند و هشدار داد، امسال از سال‌هایی است که باید بسیار مراقب باشیم و این آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی غرب، جنوب‌‌غرب و شمال کشور می‌تواند رخ دهد.

او تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی(مهرماه) تا اوایل خرداد، میانگین دمای کشور در شرایط نرمال بوده است ولی از ابتدای خرداد، به‌خصوص نیمه‌شمالی کشور دمای بالاتر از نرمال را تجربه می‌کند. در دو هفته گذشته نیز دمای هوا در تهران، مناطق غرب و شمال‌شرق کشور به‌طور متوسط ۳ تا ۴ درجه بالاتر از نرم بوده است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در تشریح خروجی مدل‌های عددی، گفت: دمای هوا برای ماه‌های باقی‌مانده فصل گرم به‌خصوص در نیمه‌شمالی کشور در حد میانگین و بالاتر از آن پیش‌بینی می‌شود. این عدد به‌طور کلی در کشور حدود یک درجه و در برخی مناطق حتی بیش از میانگین خواهد بود و به این مفهوم است که سه ماه تابستان در مقایسه با دوره طولانی‌مدت، دمای یک تا دو درجه بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه خواهیم کرد.

او همچنین هشدار داد: عرصه‌های جنگلی غرب کشور در چند ماه آینده، بارندگی چندانی نخواهند داشت و با افزایش دما و خشک شدن علفزارها بسیار مستعد آتش‌سوزی می‌شوند. بنابراین هر فردی که وارد عرصه‌های طبیعی می‌شود باید متوجه باشد، هر اشتباه کوچک، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وظیفه تصریح کرد: هنوز وارد فصل خشک نشده‌ایم تا علفزارها کاملا خشک شوند و احتمال آتش‌سوزی بیشتر شود. بنابراین علت آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع با توجه به شرایط دما و رطوبت در دو هفته گذشته به احتمال زیاد خطای سهوی یا عمدی عامل انسانی بوده است.