شناسهٔ خبر: 81809 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد

تامین بخشی از اراضی مسکن ملی کارکنان نیروهای مسلح توسط سازمان ملی زمین و مسکن/مشارکت شهرهای‌جدید و سازمان ملی در تامین بخشی از اراضی مسکن فرهنگیان

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی مجموعه برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه احداث مسکن ملی را در تفاهم با سه وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تعاون کار و رفاه اجتماعی، و آموزش و پرورش اعلام کرد.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای سازمان ملی زمین و مسکن را برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مسکن بازنشستگان و کارگران، و همچنین وزارت دفاع برای تامین مسکن فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی کشور اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با یادآوری اینکه نقش سازمان ملی زمین و مسکن در انجام تفاهم‌نامه‌ها اجرای سیاست‌های تامین اراضی برای بخشی از احداث واحدهای مسکونی موضوع تفاهم‌نامه وزارتخانه راه و شهرسازی با دیگر وزارتخانه‌هاست، گفت: نخستین تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به امضا رسید که در این راستا، مجموعه برنامه‌های هماهنگی با همکاران وزارت دفاع انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از اراضی در اختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مربوط به مجموعه‌های نظامی و بخشی از آنها اراضی سازمان ملی زمین و مسکن بود که در اختیار وزارت دفاع برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.

نبیان تصریح کرد: در تمامی تفاهم‌نامه‌های منعقده قید شده که دستگاه‌های دولتی زمین‌های خود را بیاورند و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا احداث مسکن در این زمین‌ها انجام شود. در همین راستا نیز بخشی از اراضی وزارتخانه‌ها به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده که در استان‌ها با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری و همکاران اداره کل راه و شهرسازی موضوع تغییرکاربری در دست بررسی قرار دارد. مقرر شده تا موضوع تغییر کاربری‌ها با بررسی‌های انجام شده به کمیسیون ماده ۵ استان‌ها برود و تغییر کاربری‌های موردلزوم داده شده و اراضی موردنظر به امر ساخت و ساز تخصیص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر تکلیف چهار وزارتخانه برای تامین زمین و کمک به تولید مسکن تاکید کرد و توضیح داد: در مناطقی که زمین وجود ندارد مکاتباتی با اداره کل راه و شهرسازی انجام شد. در خصوص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار در حال انجام است. همچنین در موضوع تفاهم با وزارت وزارت آموزش و پرورش برای تولیدمسکن فرهنگیان، مکاتباتی مشابه با اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است. در شهرهایی که وزارت آموزش و پرورش زمین دارد، مراحل باید طی شود. در مناطقی که وزارت آموزش و پرورش زمین ندارد و وزارت راه و شهرسازی زمین دارد می توان اراضی را در اختیار تحقق موضوع تفاهم نامه قرار داد تا ساخت مسکن رونق بگیرد.

وی گفت: در تفاهمی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش داشت، تعدادی زمین از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در مناطقی نیز سازمان ملی زمین و مسکن، زمین در اختیار خود را به تحقق این موضوع اختصاص داد. بنابراین این موضوع توسط سازمان ملی زمین ومسکن به ادارات کل اعلام شده و آن ادارات در حال رایزنی با ادارات آموزش و پرورش برای تخصیص زمین به تولید مسکن فرهنگیان هستند.