شناسهٔ خبر: 81826 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به قم:

بافت فرسوده پیرامون حرم حضرت معصومه(س) ساماندهی می‌شود/ تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی برای حل معضلات حاشیه‌نشینی

سفر معاون وزیر راه وشهرسازی به قم مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به قم از برخی پروژه‌های در دست اقدام این شرکت، بازدید و در دیدار با مسوولان استانی، راهکارهای تسریع خدمت‌رسانی به ساکنان محلات هدف بازآفرینی را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفری یک‌روزه به قم، با سردار میرفیضی، فرمانده انتظامی، مدیرکل راه و شهرسازی و احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این جلسه از اتمام کلانتری سیزده و احداث کلانتری‌های جدید در زمین‌های تحت تملک شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد و این اقدامات را در راستای عمل به وظایف ذاتی و تعهدات قانونی این شرکت خواند. 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پس از این جلسه به همراه امیرآبادی فراهانی از اراضی، محلات و پروژه‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران بازدید کرد و در گفت‌و‌گو با اهالی برخی از محلات واقع در بافت فرسوده شهر قم از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر به دیدار آیت‌الله سعیدی، تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) رفت و در جلسه‌ای که با حضور سرمست، استاندار و سقائیان‌نژاد، شهردار قم برگزار شد در خصوص توسعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) و ساماندهی بافت فرسوده اطراف آن گفت‌وگو کرد.

او در این جلسه از توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به استان قم خبر داد و بر انجام وعده‌های داده شده برای نوسازی بافت فرسوده در این استان تاکید و پیشنهاد کرد، مسئولان قم از ظرفیت‌های قانونی موجود مانند ظرفیت ستاد بازآفرینی شهری پایدار و ظرفیت مغفول‌مانده صندق توسعه حرم‌های مطهر، بهره بیشتری ببرند.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه این سفر یک‌روزه با سردار شاهچراغی، فرمانده سپاه استان قم دیدار و با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حل مساله حاشیه‌نشینی به‌عنوان یکی از سه اولویت اول کشور بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی به این منظور تاکید کرد.

شاهچراغی نیز از آمادگی کامل سپاه استان برای همکاری با شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت کاهش مشکلات ساکنان این مناطق خبر داد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به بازدید از مدرسه علمیه حجتیه پرداخت و در دیدار با حضرت آیت‌الله دکتر تلخابی، ریاست این مدرسه گفت: ردیف بودجه‌ای را به‌منظور بهسازی این بافت تاریخی که یکی از آثار ثبت ملی ایران بوده و حوادث مهم تاریخی را به چشم دیده است در نظر خواهد گرفت. گفتنی است مدرسه علمیه حجتیه که توسط سید محمدحجت کوه‌کمری، بنا شده، محل تحصیل بزرگانی چون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

بخش آخر سفر  مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قم اختصاص داشت. در این جلسه ساخت کلانتری در منطقه قلعه کامکار، نیروگاه و شیخ‌آباد، توسعه ضلع جنوبی حرم مطهر فاطمه معصومه(س)، اجرای طرح ساماندهی خیابان طالقان(آذر)، تکمیل طرح توسعه چهل اختران و بهسازی مدرسه حجتیه از جمله مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبوری در پایان این سفر یک‌روزه در گفت‌و‌گویی کوتاه با صدا و سیما قم به تشریح بسته‌های تشویقی دولت به‌منظور ایجاد انگیزه نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت و خاطرنشان کرد: مواردی از جمله افزایش تخفیفات پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده، بخشودگی ۵۰ درصدی هزینه معماری و نظام مهندسی و ارائه تسهیلات کم‌بهره را از موارد در نظر  گرفته‌شده در این بسته‌ها برشمرد.