شناسهٔ خبر: 81839 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خبر داد:

واریز ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بافت فرسوده/ توسعه گردشگری با توانمندسازی محلات هدف

ستاد بازآفرینی قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: به زودی بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار برای انجام خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهر قم واریز می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهر قم که با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از محل تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در کشور، مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور، ویژه خدمات زیربنایی و روبنایی بافت فرسوده برای کشور امضا شد که سهم شهر قم ۳۵ میلیارد تومان بوده است. 

دبیر ستاد بازآفرینی شهر قم افزود: در تخصیص مرحله اول، ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و در مرحله دوم، اعتبار خدمات زیربنایی و روبنایی بافت فرسوده قم به مبلغ ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به زودی واریز می‌شود.

وی با اشاره به کسب رتبه الف ستاد بازآفرینی شهر قم در سال ۹۷ اذعان داشت: با وجود برنامه جامع اقدام مشترک، در سال های گذشته اقدامات درخور و موثری در بافت های مختلف شهر انجام شد ولی در طول دو سال اخیر شاهد کاهش همکاری دستگاه های اجرایی عضو ستاد در راستای برنامه بازآفرینی شهری قم هستیم.

صبوری تاکید کرد: براساس قانون، دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری، می بایست ۳۰ درصد از منابع خود را در راستای سیاست های بازآفرینی شهری هزینه کنند که تا حدودی در این مسئله همکاری لازم انجام نمی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در بافت های مختلف شهر قم، در خصوص ابعاد محرک توسعه این اقدامات توضیح داد: این اقدامات موجب بهبود جریان ترافیک، خوانایی و نظم فضایی، توالی منظر، امنیت پیاده، فضای امن محلی و پاتوق محلی، حس تعلق و انگیزه می شود.

صبوری در زمینه توسعه گردشگری با توجه به توانمندسازی بافت های مختلف شهر، پیشنهادهایی ارائه کرد و افزود: در محدوده بافت تاریخی، ساماندهی و بهسازی بازار نو و کهنه، گردشگری اقتصادی و اجرای مجموعه شهری پیرامون حرم امامزادگان چهل اختران، گردشگری اجتماعی را در پی دارد.

به گفته دبیر ستاد بازآفرینی شهری قم در محدوده پیرامون بافت اطراف حرم مطهر، بهسازی و جداره سازی خیابان چهار مردان، ساماندهی قبرستان نو، تملک کوچه ارگ در امتداد ضلع جنوبی حرم مطهر- خیابان ارم به ترتیب گردشگری تاریخی- فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را دنبال می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان با رویکرد آسیب شناسی به عدم تحقق برنامه بازآفرینی شهری و برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: کاهش چشمگیر اعتبارات در نظر گرفته شده در موافقت نامه های ابلاغی و مبادله دیرهنگام این موافقت نامه ها، عدم تکافوی مبلغ وام در نظر گرفته شده برای نوسازی واحدهای فرسوده شهر و حذف ردیف برخی از پروژه ها که در سال های گذشته مقدمات آن انجام شده است از مهمترین مسائل و مشکلات حوزه بازآفرینی شهری قم محسوب می شود.