شناسهٔ خبر: 81916 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت واردات كالاهای اساسی در دو ماه ابتدایی سال جاری

افزایش ۶ درصدی کالاهای اساسی موجود در بنادر/افزایش ۲۴ درصدی حمل جاده‌ای کالاهای اساسی

حمل بار با ریل دفتر تجاری سازی و امور تشكل‌ها گزارش آخرین وضعیت واردات كالاهای اساسی و حمل آن به مقاصد داخلی در بازه زمانی ابتدای فروردین تا سوم خرداد سال جاری را ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این گزارش نیاز سالیانه كشور به كالاهای اساسی ۲۰ میلیون تن است که از این میزان ۷۸ درصد متعلق به بخش خصوصی، ۱۳ درصد متعلق به شركت پشتیبانی امور دام و ۸ درصد مربوط به شركت بازرگانی دولتی است.

همچنین مجموع موجودی كالاهای اساسی در بنادر كشور ۴.۱ میلیون تن برآورد شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشته است. انباشت كالاهای اساسی از ابتدای سال، روند ثابتی داشته است.

 بر اساس این گزارش بندر امام خمینی بیشترین سهم را در تخلیه و بارگیری كالاهای اساسی دارد، طی این مدت میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی از این بندر ۴.۶ میلیون تن، کالاهای نفتی۱.۴ میلیون تن و موجودی کالاهای اساسی۲.۹ میلیون تن(حداكثر ۱/ ۳ میلیون تن) بوده است.

بر این اساس ظرفیت شناورهای در حال تخلیه ۵۰۰ هزار تن، شناورهای منتظر تخلیه در لنگرگاه ۱.۱ میلیون تن (عمده در بندر امام خمینی) و متوسط خروج کالاهای اساسی ۴۱هزار و ۱۷۱ تن در روز است.

میزان حمل جاده‌ای کالاهای اساسی نیز روزانه ۳۶ هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۴ درصدافزایش داشته است.

همچنین میزان حمل ریلی کالاهای اساسی روزانه ۴هزار و ۵۰۰ تن بوده كه نسبت به سال گذشته، ۱۳۸ درصد رشد نشان می دهد.