شناسهٔ خبر: 8200 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گردهمایی مدیران فنی و اجرایی و مدیران حراست ادارات کل راه و شهرسازی مطرح کرد:

توجه ويژه به معماري سازه‌هاي دولتي با تکیه بر میراث معنوی / پرداخت مطالبات پیمانکاران با استفاده از اسناد خزانه / نظارت بر عملكرد پيمانكاران مهم و پيشگيرانه است

گردهمایی مدیران فنی و اجرایی و مدیران حراست وزیر راه و شهرسازی با اشاره به الهام بخش بودن پروژه‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی کشور در خصوص معماری شهری، شبستان حرم حضرت معصومه(س) را نمونه موفق بنای مدرن و معاصر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی ظهر امروز چهارشنبه ۲۰ خردادماه در گردهمایی مدیران فنی و اجرایی و مدیران حراست ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها با بیان اینکه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی دولتی کشور سازمانی مهم و پیشتاز در حوزه مدیریت دولتی و اجرای پروژه‌های ساختمانی دولتی است گفت: ایجاد این سازمان تدبیری بود که در سال ۱۳۷۲ و در زمان وزارت مسکن و شهرسازی سابق اندیشیده شد تا نظام ال سی در پروژه‌های دولتی کشور ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ادغام معاونت فنی وزارت مسکن سابق با چند شرکت دولتی عمرانی و ایجاد سازمان مجری ساختمان‌های دولتی در وزارت مسکن و شهرسازی افزود: در آن زمان قرار شد نحوه جبران هزینه‌های سازمان از محل درصدی از پروژه‌ها باشد؛ سازمان‌دهی یک سازمان جدید کار سختی بود ولی این سازمان توانست به مرور یادگارهای مهمی مانند کتابخانه ملی٬ مجموعه فرهنگستان‌ها٬ نگارستان٬ حافظیه٬ سالن اجلاس سران٬ مجلس شورای اسلامی و بسیاری از پروژه‌های بیمارستانی و ورزشگاه‌های شهرهای سراسر کشور را از خود به جا بگذارد.

وی به موضوع مهم معماری در پروژه‌های این سازمان اشاره و اظهار کرد: بحث معماری در سازه‌های دولتی فارغ از کارکرد آموزشی٬ درمانی٬ ورزشی و ... موضوع مهمی است که باید در این پروژه‌ها لحاظ شود زیرا بیشتر سازه‌ها و پروژه‌های در دست اجرای این سازمان جزو برترین و بهترین ساختمان‌های شهرهای مختلف است و محصولات سازمان مجری ساختمان‌های دولتی الهام بخش دیگر ساختمان‌های بیشتر شهرها از نظر معماری است.

آخوندی با بیان اینکه معماری بحثی ذوقی است که مبین تفکر ما نسبت به سبک زندگی است، ادامه داد: معماری پروژه‌های این سازمان باید مبین معاصر بودن زمان ساخت این پروژه‌ها باشد. به عنوان مثال، ساختمان‌هایی که با کاشی کاری ساخته می‌شوند هر چقدر هم که کاشی‌کاری قوی داشته باشند نمی‌توانند به پای بناهای دوره صفویه و قاجاریه برسند بنابراین کاشی کاری در ساختمان مبین معاصر بودن آن نیست یا اینکه نباید از سیستم‌‌های تکراری گذشته در نما مانند نمای سنگی یا سنگ کاری در داخل ساختمان استفاده شود. ساختمان‌ها باید با تکیه بر میراث معنوی باشند و همه مردم متوجه معاصر بودن آن بشوند.

وزیر راه و شهرسازی به شبستان حرم حضرت معصومه (س) اشاره و خاطرنشان کرد: این شبستان فضایی کاملاَ معنوی و احساسی دارد ولی در عین حال همه چیز بر اساس فناوری نوین و معماری معاصر ساخته شده است؛ در این شبستان از کاشی‌کاری یا سنگ در نما استفاده نشده است و حتی کاشی‌کاری را در محراب هم نمی‌بینیم بلکه محراب این شبستان سنگ یک‌تکه مرمر است و ستون‌ها از بتن است که مخاطب متوجه تفاوت ساخت دوره تاریخی آن همچنین تطابق معماری این سازه با معماری قم می‌شود.

وی با اشاره به گنبد کم ارتفاع شبستان حرم حضرت معصومه(س) که گنبد طلایی بقعه مبارکه را تحت الشعاع قرار نداده است، گفت: حتی نورپردازی این بنا نیز مدرن است ولی زائران در آن احساس نامانوس بودن ندارند. 

آخوندی پروژه‌های بیمارستانی در دست اجرای سازمان مجری ساختمان‌های دولتی و عمومی را پروژه‌هایی مهم دانست و گفت: این پروژه‌ها همه شهرهای کشور را پوشش می‌دهد ولی باید در معماری داخلی آنها به سمت استفاده از تکنولوژی مدرن و سیستم‌های بدون اکسپوز حرکت کنیم. همچنین در این معماری‌ها رنگ بنا، در و پنجره و سایر جزئیات نیز مهم است و باید با نمونه‌های موفق این گونه پروژه‌ها آشنایی بیشتری داشته باشیم.

وی سپس اهمیت بحث فناوری در پروژه‌های این سازمان را یادآور شد و گفت: به عنوان مثال در پروژه‌های بیمارستانی یا ورزشگاهی، موتورخانه اهمیت زیادی دارد. در گذشته موتورخانه‌ها بسیار جاگیر و بزرگ و پر مصرف در زمینه انرژی بودند ولی الان موتورخانه‌ها بسیار کوچکتر، کاراتر و کم مصرف‌تر هستند.

به گفته آخوندی، ساختمان‌های مهم شهرها مانند بیمارستان‌ها و ورزشگاه‌ها از نظر ضد زلزله بودن باید در حدی باشند که بتوان آنها را مامن مردم در زمان زلزله دانست. بنابراین سبک‌سازی و استفاده از مصالح جدید در ساختمان‌های دولتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در بیمارستان‌هایی که می‌سازیم قابلیت پاکیزگی و بهداشتی بودن مطرح شود از سنگ استفاده می‌کنیم ولی می‌توان با استفاده از فناوری نانو مصالحی را در کف و دیوار استفاده کرد که این قابلیت را دارا باشند؛ حجم سرمایه‌گذاری در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی بسیار قابل توجه است و می‌توان با این حجم از گردش مالی در خصوص استفاده از فناوری و ایده‌های نوین کار تحقیقاتی کرد تا در این مجموعه یک جهش فناوری داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به موضوع سیستم کنترل کیفیت و طراحی نظام جامع کنترل کیفیت در ساختمان‌ها و پروژه‌های سازمان مجری اشاره کرد و گفت: در این پروژه‌ها تضمین کیفیت نیز بسیار مهم است که باید وارد سیستم سازمان شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر مراحل طراحی، اجرا، بتن، سفت کاری، نازک کاری و غیره را وارد سیستم کنترل مهندسی کرده و بیمه می‌کنیم، افزود: ولی اینکه مجموع محصول نهایی تولیدی کارآیی لازم را داشته باشد نیاز به یک سیستم تضمین نهایی محصول دارد تا مطمئن باشیم بیمارستان یا ورزشگاهی را که به دستگاه بهره‌بردار تحویل می‌دهیم ۱۰ سال کارآیی داشته باشد. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به مبحث کنترل پروژه و سیستم کنترل پروژه در این سازمان اشاره و اظهار کرد: حتی می‌توان در سازمان مجری سیستم کنترل پروژه آنلاین در کارگاه‌‌ها را راه‌اندازی کرد تا بتوان برای مثال از سازمان مرکزی در تهران کارگاه‌ها را با استفاده از دوربین نظارت و کنترل کنیم.

آخوندی سپس مبحث رقابت میان پیمانکاران را یادآور شد و گفت: در این مبحث می‌توان نظامی ایجاد کرد که بر اساس ۲۲ سال تجربه همکاری سازمان مجری با پیمانکاران مختلف لیستی تهیه کرد تا شرکت‌های کم کار یا پرکار در آن لحاظ شوند و پروژه‌ها صرفاَ بر اساس حداقل قیمت به پیمانکاران واگذار نشود بلکه کیفیت کار آنها نیز در مناقصه‌ها دیده شود. این کار رقابت را در این سازمان با معناتر می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش به بخش حراست فیزیکی و انسانی اشاره و اعلام کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی نسبت به هیچ پیمانکاری هیچ گونه گرایش مثبت یا منفی نداریم و بحث ما تنها و تنها رقابت است بنابراین نظارت حراست در این بخش امر مهمی است که البته جنبه پیشگیرانه آن از اقدامات بعدی بسیار مهمتر است؛ اگر کوچکترین انحرافی دیده شود رسیدگی به آن در همان زمان‌های ابتدایی راحت‌تر از رسیدگی‌های بعدی است؛ با توجه به حجم دارایی‌های سازمان مجری در کارگاه‌ها حراست فیزیکی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط تنگنای مالی و اقتصادی سخت دولت تاکید کرد: تلاش داریم با استفاده از اسناد خزانه بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم./

نظر شما