شناسهٔ خبر: 82221 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن همدان - سنندج در سال جاری

بازدید از راه اهن سنندج2 معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به همراه مقامات استانهای کردستان و همدان از روند اجرایی راه آهن همدان - سنندج بازدید به عمل آورد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، در این بازدید که بیشتر معطوف به حل مشکل تقاطع راه آهن مذکور با راه ارتباطی گنج تپه به لالجین در ابتدای روستای دینار اباد بود پس از ارائه گزارش توسط مشاور پروژه ، تصمیم گیری برای اجرای تقاطع برای بررسی بیشتر به جلسه ای با حضور مسئولین راه و شهرسازی ، راهداری و شرکت ساخت موکول شد .

 معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: با فراهم کردن تجهیزات لازم و تامین ریل از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان عملیات ریلگذاری راه‌آهن همدان- سنندج در حال انجام است و تلاش می‌شود این مسیر ریلی تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود.

خطیبی احداث این خط‌آهن را گامی دیگر در اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور دانست و گفت:  راه‌آهن همدان- سنندج قسمتی از محور ریلی تهران- همدان- سنندج است که بخش تهران تا همدان در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به شبکه ریلی پیوست.

 معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها پیشرفت فیزیکی کل پروژه را حدود ۳۸ درصد اعلام کرد و افزود:‌ هم‌اکنون زیرسازی محور ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمام تلاش ما این است که عملیات اجرایی کل محور تا پایان دولت به اتمام برسد و این پروژه آماده بهره‌ برداری شود.

خطیبی از تامین ریل مورد نیاز این پروژه از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت:‌ حدود ۶۰۰ تن ریل تاکنون تحویل داده شده است و حدود ۵ کیلومتر نیز از سمت سنندج ریلگذاری صورت گرفته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ادامه داد: تجهیزات لازم ریلگذاری مانند ریل، تراورس و ادوات لازم تامین شده است تا فرآیند ریلگذاری در بخش‌هایی از مسیر که زیرسازی کامل شده است تسریع یابد.

وی اعتبار هزینه شده در این مسیر ریلی را ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: اعتبار سالجاری این پروژه نیز ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در این بازدید با تاکید بر اهمیت اجرای سریع تقاطع بر برگزاری جلسه و اتخاذ تصمیم تاکید کرد

داریوش حسینی در پایان خاطر نشان ساخت : طول طرح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج، ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و طول خط ریلی همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود