شناسهٔ خبر: 82355 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

حمل‌و‌نقل انبوه ریلی، اولویت اصلی شهرهای جدید/ برنامه‌ریزی برای ایجاد شهری جدید در منطقه مکران

طاهرخانی معاون وزیر در برنامه تلویزیونی معاون وزیر راه و شهرسازی، ایجاد سیستم حمل و نقل انبوه ریلی را اولویت اصلی شهرهای جدید خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در گفت‌گوی ویژه اقتصادی شبکه تلویزیونی ایران‌کالا در تشریح تاریخچه شهرهای جدید و اهداف تشکیل این مجموعه بیان کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید در اواخر دهه ۶۰ آغاز و با هدف پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار متوسط و کم‌درامد کشور در مناطق کلانشهری در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفت.

او در ادامه کلانشهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز را مناطق مکان‌یابی‌شده برای نسل اول شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: در حال حاضر علاوه بر شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، ۱۹ شرکت تابعه در شهرهای جدید مشغول به کارهستند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساکن شهرهای جدید

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مجموعه شهرهای جدید ساکن هستند، گفت: این شهرها ظرفیت دارند تا جمعیت سه میلیون نفر را در خود اسکان داده و به رونق بازار مسکن مناطق کلانشهری کمک کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در اشاره به نقاط ضعف و قوت سیاست ایجاد شهرهای جدید بیان کرد: ورود دولت ها در این سیاست درکشورهایی که با رشد سریع جمعیت روبه روهستند بسیار جدی‌تر از کشور ما است، در حالی‌که در ایران، تأمین زیرساخت‌ها وآماده‌سازی کامل شهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی آن‌هم با بودجه‌ای محدود است. از سوی دیگر در سایر کشورهای جهان تأمین زیرساخت و دسترسی‌پذیری شهرها نسبت به ساخت مسکن در اولویت قرار دارند؛ درحالی‌که در کشور ما این تقدم رعایت نشده است.

او در این خصوص ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ایجاد سیستم حمل و نقل انبوه بین‌ شهرهای جدید و شهرهای مادر به‌عنوان یکی از سیاست‌های محوری دولت و وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته است. در این راستا شاهد افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد درسال گذشته بودیم و تلاش داریم امسال نیز عملیات اجرایی متروی شهر جدید پردیس را آغاز کنیم. همچنین با توجه به حجم بالای جمعیت در شهر جدید پرند نیز تصمیم داریم طبق هماهنگی‌های انجام گرفته تکمیل پروژه متروی پرند از فرودگاه امام (ره) تا این شهر جدید رابرعهده بگیریم.

توفیق شهرهای جدید منوط به دسترسی‌پذیری به مناطق کلانشهری

طاهرخانی در ادامه سخنان خود، توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید را منوط به دسترسی‌پذیری این شهرها به مناطق کلانشهری مرکزی دانست و گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری بالایی برروی این حوزه در کشور نشده است اما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که این موارد در اولویت قرار گرفته و به جد پیگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت و توسعه حمل و نقل ریلی انبوه در شهرهای جدید را نویدی برای تأثیر مثبت شهرهای جدید در رونق بازار مسکن کشور در دهه آینده دانست و اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلات متعددی در شهرهای جدید در حوزه حضور دلال‌ها و موارد این چنینی نداشتیم و تنها در مدت زمان اخیر در شهر جدید پردیس با این مسئله روبه رو شدیم که با تهمیدات انتظامی و مالی اتخاذشده آن‌ها رارفع خواهیم کرد.

بررسی پیشنهاد افزایش نرخ سود تسهیلات واحدهایی که مالکان در آن سکونت نمی‌کنند

به گفته طاهرخانی، اتخاذ سیاست دریافت مالیات بر واحدهای خالی و همچنین مسئله افزایش نرخ سود تسهیلات واحدهای آماده‌ای که مالکان در آن سکونت نمی‌کنند از چهار به ۱۸ درصد(که هنوز مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است) در رفع مشکلات مذکور بسیار مؤثرخواهدبود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح وضعیت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن درشهرهای جدید اعلام کرد: شرکت عمران موظف به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تحت عنوان این طرح در شهرهای جدید است که عملیات اجرایی برخی از آن‌ها شروع و بخش عمده دیگری نیز در سال جاری آغاز خواهد شد. متقاضیان این طرح همچنین هم اکنون در حال غربالگری و ثبت‌نام هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: بدون شک از تجربیات مثبت و منفی خود در اجرای طرح مسکن مهر برای طرح اقدام ملی مسکن استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم ضعف‌های موجود در برخی از پروژه‌های مسکن مهر را جبران کنیم. به طور مثال اصلی‌ترین مشکل ما در اجرای طرح مسکن مهر، مکان‌یابی آن بود که تلاش کردیم در طرح اقدام ملی واحدها را عموما در بافت‌های ساخته‌شده شهری و دارای زیرساخت احداث کنیم.

وی در این خصوص افزود: چارچوب قراردادهای ما در این طرح با سازندگان در قالب نظام فنی– اجرایی کشور بوده و مشکلاتی که مسکن مهر در نما و بخش نازک‌کاری داشت در این طرح مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

متوسط طبقات مسکن اقدام ملی در شهرهای جدید ۵ تا ۶ طبقه

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: در طرح اقدام ملی تصمیم داریم از احداث ساختمان‌های بلندمرتبه پرهیز کرده و متوسط طبقات در این طرح در شهرهای جدید را ۵ تا ۶طبقه در نظر گرفته ایم. وجه دیگر مورد توجه ما در این اقدام احداث همزمانخدمات روبناییو مسکن در شهرهاست.

طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود از اتمام بخش ساخت واحدهای مسکن مهر باقیمانده در شهرهای جدید تا شهریورماه امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۲۷ هزارواحد از ۳۶۰ هزار واحد مسکن مهر موجود در شهرهای جدید در مرحله نازک‌کاری قرار دارند و تنها تعدادی از پروژه‌ها با برخی مشکلات زیرساختی روبه رو هستند که در حال پیگیری آن‌ها نیز هستیم.

وی در این خصوص ادامه داد: خوشبختانه با تدابیری که در قانون بودجه سال گذشته و امسال در جهت کمک شرکت عمران شهرهای جدید از منابع داخلی به دستگاه‌های خدمات‌رسان اندیشیده شده، توانستیم مشکلات بسیاری را در این حوزه رفع کنیم؛ تا آن‌جایی که برای امسال نیز پیش‌بینی کرده‌ایم ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات خود به این دستگاه‌ها دراحداث زیرساخت‌ها کمک کنیم تا خلا موجود رفع شود.

ایجاد شهرهای جدید در منطقه مکران

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامه‌ریزی برای مکان‌یابی نسل نو شهرهای جدید و شهرک‌سازی در مناطق کلانشهری، مراکز با فعالیت گسترده و مناطق ساحلی به خصوص منطقه مکران خبر داد و گفت: در حال حاضر شهر جدید "ایوانکی" برای پاسخگویی به نیازهای جمعیتی منطقه شرق تهران و شهر جدید "تیس" در چابهار آغاز به کار کرده و از سویی دیگر شهر جدید "مکران" در منطقه جاسک نیز در حال پیگیری است.

طاهرخانی در پایان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون برنامه بسیار متنوعی در حوزه مسکن دارد، خاطرنشان کرد: تلاش داریم این برنامه با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور به عرضه‌های متفاوت ختم شده و باعث متعادل‌سازی قیمت مسکن دربخش‌های مربوطه شود.