شناسهٔ خبر: 82476 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های آزادراهی استان اصفهان مطرح شد

افتتاح کنارگذر شرقی اصفهان در ماه‌های آینده

پروژه کنارگذر شرق اصفهان در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث کنارگذر شرقی اصفهان بر افتتاح این آزاد را در ماه های آینده تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر امروز خود به استان فارس با سفر به استان اصفهان در جریان آخرین وضعیت پروژه آزادراهی کنارگذر شرق اصفهان قرار گرفت. 
در این بازدید محمد اسلامی را محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه همراهی می کرد.

آزاد راه کنار گذر شرق اصفهان با حمایت و سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شرکت آزاد راه شرق سپاهان در حال ساخت است. این آزادراه با ۶ باند رفت و برگشت ، از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می یابد. این کنارگذر، جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می شود و با راه اندازی و استفاده از این کنارگذر شرقی، استان های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک تر می شوند.

این آزاد راه از نظر اجرایی به ۳ قطعه مجزا تفکیک می شود.

قطعه اول به مساحت بیش از ۲۹ کیلومتر از آزاد راه اصفهان-کاشان منشعب شده و به جاده اصفهان- اردستان ختم می شود این قطعه دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد است.

قطعه دوم از جاده اردستان شروع می شود و تا جاده نایین-اصفهان ادامه دارد این قطعه از کیلومتر ۲۹ تا ۶۳، مساحت بالغ بر ۳۴ کیلومتر را در بر گرفته است و دارای پیشرفت فیزیکی حدود۹۰ درصد است.

قطعات ۱ و۲  جمعا به طول ۶۳ کیلومتر و با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵  و با مبلغ اولیه ۳.۳۰۰ میلیار ریال آغاز شد و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر که کیلومتر ۶۳ تا ۹۳ را در بر میگیرد با اعتباری بالغ بر ۶۵۰۰ میلیارد ریال است و قرارداد مشارکت آن با سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان  در دیماه سال ۹۸ مبادله شده است .

این قطعه به دلیل نزدیکی به مناطق شهری، کشاورزی و صنعتی تعداد ابنیه، از بقیه قطعات بیشتر است و در این قطعه تقاطع بزرگ با راه آهن اصفهان، زاینده رود و شهرجدید بهارستان وجود دارد. در این بخش از ۵/۴ میلیون متر که باید خاکریزی انجام شود ۵/۲ میلیون متر خاکریزی صورت گرفته است اما از نظر ابنیه و روسازی برآورد باقی مانده بسیار زیاد است. انتهای این قطعه از گردنه لاشتر عبور کرده و دو تونل ۴۰۰ متری در انتهای مسیر وجود دارد که از نظر حجم و زمان بندی قابل توجه است.

گفتنی است در این بازدید بر بهره برداری از این پروژه ظرف ماه های آینده تاکید شد.