شناسهٔ خبر: 8262 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مومنی رخ در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

خرید سیستم‌های جدید فرود خودکار هواپیما از اروپا/ افزایش ضریب ایمنی پرواز در کشور

هواپیمایی آتا عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور از انعقاد خرید تجهیزات کمک ناوبری فرود هواپیما و موقعیت یاب هواپیما در فضا خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها خریداری شده و تا شش ماه آینده وارد ایران می‌شود.

سید احمد مومنی‌رخ در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تامین تجهیزات کمک ناوبری فرودگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری تجهیزات کمک ناوبری برای تجهیز فرودگاه‌های گرگان، یزد و ساری که به این سیستم مجهز نبودند در دستور کار است.

وی با بیان اینکه سه سیستم کمک ناوبری هدایت فرود هواپیما (ILS) خریداری شده است گفت: قرارداد خرید این دستگاه‌ها پس از یک سال تلاش اخیرا منعقد شده که تا 6 ماه آینده وارد ایران می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: همچنین تجهیزات کمک ناوبری هدایت هواپیما به سمت فرودگاه (DVOR) و موقعیت‌یاب هواپیما در فضای استان اصفهان نیز خریداری شده که تا 8 ماه آینده در این فرودگاه نصب خواهد شد. تکنولوژی دستگاه هدایت و موقعیت یاب هواپیما در فرودگاه اصفهان مربوط به ۲۰ سال گذشته است که با خرید این دستگاه به‌روز می‌شود.

وی درباره کشورهای تامین کننده این تجهیزات گفت: کشورهای سازنده این نوع تجهیزات اروپایی هستند و به دلیل اینکه حفظ اصول تعمیر و نگهداری بر اساس استاندارهای ایکائو صورت می گیرد و خدمات هوانوردی ارائه شده استاندارد است با خرید و نصب این تجهیزات ضریب ایمنی پرواز افزایش می‌یابد.

مومنی‌رخ درباره فرودگاه‌هایی که پرواز در شب در آنها انجام نمی‌شود گفت: پرواز در شب برای فرودگاه‌‌هایی که مجهز به سیستم روشنایی باند و سطوح پروازی هستند دستورالعمل‌هایی دارد که طبق آن باید عمل شود. به عنوان مثال در فرودگاهی  که سیستم روشنایی باند موجود است هواپیما برای انجام پرواز در شب باید بین ۲ تا ۴ کیلومتر (بسته به نوع فرودگاه) دید داشته باشد که در صورت نصب دستگاه کمک ناوبری فرود هواپیما (ILS) با رعایت ارتفاعات اطراف امکان فرود هواپیما با دید 1200 متر نیز فراهم می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد فرودگاه ‌هایی هستند که ارتفاعات در حدی است که به دلیل کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در دنیا نیز این فرودگاه‌ها وجود دارند و از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشند استفاده می‌شود اما به علت عدم وجود این نوع ناوگان پروازی در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد:البته فرودگاه‌ها با هر نوع تجهیزات ارتباطی و کمک ناوبری که مجهز باشد، با این حال تصمیم نهایی جهت فرود هواپیما با خلبان است و هیچ کنترلری در برج‌های مراقبت پرواز خلبان را جهت نشست و برخاست هواپیما الزام نمی‌کند و تمام مشخصات و توانمندی‌ها و تجهیزات فرودگاه‌های کشور در کتاب AIP ایران موجود است و هر هواپیمایی به هر مقصد با رعایت مندرجات موجود در AIP عملیات پروازی خود را تنظیم و اجرا می‌نماید.

مومنی‌رخ گفت: تا پایان امسال خرید تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار فرودگاه مهرآباد و سیستم‌های اتوماسیون پروازی با اعتبار۲۰۰ میلیون دلار در دستور کار است.

نظر شما