شناسهٔ خبر: 82666 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

امضای تفاهمنامه احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان- بافق/ هدف‌گذاری افزایش ۴۵ درصدی تولید واگن در سال جاری

تفاهم نامه مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر "سنگان-تربت حیدریه- جندق – بافق" با سازمان ایمیدرو روز سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان راه آهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سومین مرحله از آیین بهره‌برداری ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در دنیایی هستیم که بسیاری با پیشرفت ما مخالف‌اند، گفت: بدخواهان پیشرفتی که ریشه در باور توان و خلاقیت نیروهای ایرانی داشته باشد را بر نمی‌تابند.

او با بیان این که امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم و می‌توانیم تمام کاستی‌ها را بر طرف کنیم،افزود: امروز با الگوهای جدیدی که در تعاملات و کسب و کارهای بین‌‌‌‌المللی و داخلی خلق کرده‌ایم، باید اقتصاد را در مسیر شکوفایی قرار دهیم تا تاثیر آن در زندگی مردم نمود پیدا کند و همبستگی ملی افزایش یابد.

اسلامی با اشاره به بازدید خود از مرکز جهانی تحول و پیشرفت راه‌آهن، خاطرنشان کرد: این مرکز کار بازشناسایی راه‌آهن و ایجاد فرصت‌های توسعه و بهره‌وری  را در سرفصل‌‌های گوناگون در دستور کار قرار داده و به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند.

او در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در خصوص واگذاری بهره‌برداری از تونل ریلی تهران_تبریز، گفت: این تونل با طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق ۱۷و ۱۸ فراهم می کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۶۵ناوگان ریلی تصریح کرد:سال گذشته رکورد تولید را در ساخت واگن در داخل کشور داشتیم و امسال نیز یک برنامه افزایش ۴۵درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم.

گفتنی است، راه‌آهن محور شرق، بخشی از مسیر راه‌آهن بندرعباس به مشهد است که از شمال به راه‌آهن تهران-مشهد و از جنوب به راه‌آهن بافق-بندرعباس متصل می‌شود و شریان اصلی حمل‌ونقل ریلی کشور در شبکه حمل و نقل بار و مسافر  به شمار می‌رود. این محور همچنین جریان بار معادن شرق به اصفهان را نیز پوشش می‌دهد. خط دوم سنگان-بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است. ظرفیت این خط ۱۶/۵ میلیون تن برآوردشده  در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷/۲ میلیون تن است.

  تقاضای حمل قابل توجه

این مسیر کمتر از ۲۰ درصد از طول خطوط کشور را شامل می‌شود؛ با ابن وجود، بیش از ۴۵ درصد از مجموع بار کشور از این مسیر عبور می‌کند. از دیگر مزایای راه اندازی محور  شرق( سنگان-تربت حیدریه- جندق – بافق) مجاورت با معادن سنگ‌آهن مجتمع صنایع معدنی سنگان نظیر احیا سپاهان و امیر سنگان و بارهای عبوری از صنایع معدنی به شمار می‌رود. همچنین این محور، بخشی از کریدور ترانزیتی سرخس-بندر عباس است که اتصال کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به آب‌های آزاد از طریق این مسیر انجام می‌شود و نقش کلیدی در زنجیره تامین صنعت فولاد کشور و کاهش هزینه‌های تولید این بخش دارد.