شناسهٔ خبر: 82675 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اعلام كرد:

هم‌راستایی زیرساخت‌های بندر شهید رجایی با الزامات زیست‌محیطی و پارامترهای توسعه پایدار/ مولفه‌های بنادر سبز، مبنای تمام طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای این مجتمع بزرگ بندری

اله مراد عفیفی پور مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینكه ایجاد زیرساخت‌ها در بندر شهید رجایی هم‌راستا با الزامات زیست‌محیطی و پارامترهای توسعه پایدار در حال انجام است، گفت: در حوزه های عمرانی، توسعه‌ای و بخش‌های دریایی و بندری، كلیه اقدامات كمی و كیفی برمبنای مولفه‌های تعریف‌شده برای بنادر سبز ایجاد می‌شود.

اله مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینكه لازمه پیوستن بندر شهید رجایی به بنادر سبز دنیا با رعایت دقیق شاخصه های زیست محیطی درهمه ابعاد امكانپذیر می‌شود، اظهار داشت : در این خصوص اقدامات قابل توجهی در جهت كاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی در این بندر و شهرك‌های مسكونی انجام شده است.

وی افزود: بهره‌گیری از كنتورهای هوشمند ۳ زمانه، تعمیر و نگهداری (pm) به موقع پست‌های برق (۶۳ و۲۰كیلو وات ) از جمله اقدامات در زمینه کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در این مجتمع بندری به‌شمار می‌آید.

این مقام مسئول آغاز عملیات تقویت برق رسانی به اسكله‌های مجتمع بندری شهیدرجایی جهت تامین برق پایدار جرثقیل‌ها، مكنده‌ها و آنلودرها با هدف كاهش استهلاك تجهیزات، كاهش مصرف سوخت فسیلی، افزایش راندمان و بهره‌وری تجهیزات تخلیه و بارگیری و كاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را گامی مهم درجهت متعادل کردن الزامات زیست محیطی با فعالیت‌های بندری دانست .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه با اشاره به استقرار ایستگاه‌های پایش برخط آلودگی هوا در بندر شهید رجایی خاطر نشان کرد: این ایستگاه اندازه‌گیری پارامترهای هوای پاك براساس استاندارد مربوطه، مورد ارزیابی قرار داده و به شکل آنلاین در اختیار بخش‌های مرتبط قرار می‌دهد.

وی افزود: انجام این مهم تاثیر بسیار زیادی در پایش لحظه‌ای زونهای بندر از حیث سالم بودن محیط كار و تشخیص هوای ناسالم دارد.

عفیفی پور ساماندهی پسابهای فاضلاب بندر و شهرك‌ها را با هدف كاهش میزان مصرف انرژی و تصفیه پسابها جهت استفاده درآبیاری  فضای سبز را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان كرد و افزود: كنترل و ارزیابی این اقدام بشكل مداوم و داوطلبانه از طریق خود اظهاری به سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

این مقام مسئول نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسكله‌های نفتی بندر را اقدامی مهم در جهت انطباق پایانه‌های نفتی با ضرورت‌های زیست محیطی قلمداد كرد و گفت: این دستگاه با استفاده از امواج الکترو مغناطیسی آلودگی احتمالی نفتی را در محدوده دید سنسورهای خود رویت کرده و از طریق فرستنده‌های رادیویی به دستگاه گیرنده ارسال و پس از دریافت فرکانس مربوطه در صورت وجود هرگونه موادآلاینده نفتی بر روی آب، یافته‌های خود را به کامپیوتر کاربر اطلاع داده و از طریق آلارم‌هایی وقوع آلودگی را با ذکر موقعیت جغرافیایی اعلام می‌کند.

به گفته مدیر كل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان ایجاد زیرساخت‌ها در بندر شهید رجایی هم راستا با الزامات زیست محیطی و پارامترهای توسعه پایدار تعریف شده و بر مبنای همه اقدامات كمی و كیفی براساس مولفه‌های ترسیم شده برای بنادر سبز است .