شناسهٔ خبر: 82738 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای توسعه شهری سنندج توجه به تاریخ و فرهنگ آن ضروری است

فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: اساسا کردستان به ویژه شهر سنندج، تاریخ و فرهنگ را به ذهن انسان‌ها متبادر می‌کند، بنابراین هرگونه تصمیم‌سازی، تصمیم‌‌گیری و اقدام برای این شهر بدون توجه به این موارد مانا نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  فرزانه صادق‌مالواجرد در سفر به استان کردستان و در روند بازدید تعدادی از پروژه‌های راه و شهرسازی در سنندج اظهار کرد: امروز این توفیق حاصل شد سفری به استان کردستان داشته باشیم و در این سفر یک بازدید میدانی از برخی پروژه‌ها در شهر سنندج انجام گرفت.

وی تصریح کرد:  اساسا کردستان به ویژه شهر سنندج، تاریخ و فرهنگ را به ذهن انسان‌ها متبادر می‌کند، بنابراین هرگونه تصمیم‌سازی، تصمیم‌‌گیری و اقدام برای این شهر بدون توجه به این ایتم‌ها مانا نخواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:  در خدمتی که به مردم شهر سنندج می‌شود،  باید هر سه این گزینه‌ها دیده و براساس آن برای اقدامات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی وجود محدودیت‌هایی که به واسطه توسعه در سنندج وجود دارد را از مشکلات این شهر عنوان کرد و گفت: در مورد این محدودیت‌ها باید تدابیر لازم صورت بگیرد.

وی افزود:‌  با توجه به رشد جمعیتی و درخواست‌های دیگر، پیش‌بینی‌های لازم برای اینکه با برنامه‌ریزی این توسعه انجام شود یکی از مهم‌ترین دلایل سفر ما به استان کردستان است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ اگر قرار است توسعه‌ای انجام شود باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد و بازدیدهایی میدانی که امروز با حضور مسئولان استانی انجام گرفت نیز در همین راستا بود.

وی با اشاره میراث طبیعی که در سنندج وجود دارد، گفت:  این شهر شبیه کاسه‌ زیبایی است که به خاطر تپه‌های اطراف این شهر محاط شده مورد توجه ویژه‌ای بود که البته از خود استان به ستاد بازآفرینی شهری معرفی شد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: استاندار کردستان تاکید داشتند که این تپه‌ها حفظ و صیانت شود، اما در عین اینکه این ظرفیت حفظ می‌شود باید سرزندگی لازم را هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی هم در این خصوص وجود دارد،  گفت:  نکته‌ای که در این راستا مورد تاکید است صیانت از این میراث طبیعی است و قطعا اگر این حساسیت و ورود به موضوع وجود نداشت احتمال دست‌درازی به آن دور از تصور نبود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:  با توجه به رویه و حساسیتی که می‌بینیم به این نتیجه می‌رسیم که خوشبختانه در کردستان به مصوبه شورای عالی اعقتاد وجود دارد و مصوبات این شورا انجام می‌شود.

وی در ادامه به پروژه پیاده راه فردوسی سنندج هم گریزی زد و گفت: در اجرای این پروژه به معنای واقعی بازآفرینی شهری اتفاق می‌افتد، مشکلاتی در نوع مالکیت و جابجایی‌ها وجود دارد؛ اما این پروژه انقدر مهم است که باید از تمام این مشکلات گذر کنیم،  چراکه سرزندگی را به شهر سنندج کاملا تزریق می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  اجرای این پروژه کمبودهایی که در حوزه هنری و فرهنگی و غیره با توجه به علاقه و عشق خاصی که مردم این استان به موسیقی دارند جبران می‌کند، چراکه در حال حاضر خلاء‌‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: با کمک مسئولان استانی سعی می‌کنیم با تعامل هرآنچه در حوزه معاونت شهرسازی وزارت راه و یا شرکت بازآفرینی شهری وجود دارد را بکارگیرم و قدم‌های مناسبی را به صورت برنامه‌ریزی شده در راستای بازآفرینی شهری در این استان برداریم.

وی گفت:  امیدوارم در سفر بعدی که تا پایان امسال به سنندج خواهیم داشت، وعده‌ها که در این سفر دادیم به صورت اجرایی شروع شده باشد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از محدوده منفصل شهری در سنندج، گفت:  در سال گذشته اقداماتی در زمینه بهسازی خیابان اصلی در این محدود انجام گرفته است اما همچنان نیازمند اقدامات اساسی از نظر ترافیک و دسترسی و خدمات است.

صادق‌مالواجرد در خصوص مناطق حاشیه سنندج هم گفت: توسعه برخی زیرساخت‌ها با همکاری سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در مناطق حاشیه و منفصل شهری از ماموریت‌های این وزارتخانه در قالب بازآفرینی شهری است.

وی تصریح کرد: این اقدامات در حوزه شرکت بازآفرینی است که هماهنگی‌های لازم برای بازدید این شرکت انجام می شود و اگر در حوزه شهرسازی و معمار لازم باشد ضوابط ویژه‌ای در مورد چگونه خدمات به این مناطق انجام گیرد همکاری لازم صورت خواهد گرفت.