شناسهٔ خبر: 82812 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

تقویت همکاری مرکز تحقیقات با ۸ منطقه آزاد در زمینه مهندسی آتش، زلزله و شتاب‌نگاری و ایجاد شهرهای هوشمند/معرفی توانمندی‌های مرکز تحقیقات در زمینه پژوهش به مشاور رییس‌جمهور

هم‌اندیشی دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد و هیات همراه با رییس و کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تقویت همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با روسای هشت منطقه آزاد در زمینه مهندسی آتش، زلزله و شتابنگاری، ایجاد شهرهای هوشمند و راهکارهای مولدسازی سرمایه‌های فیزیکی، خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جلسه هم‌اندیشی آن مرکز با دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و روسای هشت منطقه آزاد کشور که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین مناطق آزاد و مرکز تحقیقات در سال ۹۷ برای انجام پروژه‌های مشترک به امضا رسید، گفت: جلسه هم‌اندیشی برای آشنایی فعالیت‌ها و معرفی توانمندی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تشکیل شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه پیشنهادهای مرکز تحقیقات به شورای عالی مناطق آزاد ارایه شد و نهایتا شورای عالی مناطق آزاد با موضوعات مهندسی آتش، زلزله و شتاب نگاری، انرژی و مولدسازی دارایی‌ها، برای همکاری مشترک مرکز با مناطق ازاد موافقت کرد، افزود: همکاری مرکز تحقیقات با شورای عالی مناطق آزاد در زمینه مهندسی آتش، زلزله و شتاب‌نگاری، انرژی و مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها، و مسائل مالی و مولدسازی دارایی‌ها، تقویت می‌شود.

شکرچی‌زاده همچنین از بازدید دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و روسای هشت منطقه ویژه اقتصادی از فعالیت‌های آزمایشگاه‌های آتش، زلزله و شتاب نگاری، انرژی و بخش مالی و اقتصادی مرکز خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: دولت موضوع مصرف بهینه انرژی را در ساختمان های دولتی در دستور کار دارد و به همین دلیل درصدد است تا مصرف انرژی را در ساختمان‌های دولتی به سمت قیمت‌های واقعی ببرد.

وی ادامه داد: به پیشنهاد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد مقرر شد تا بهینه‌سازی مصرف انرژی در یکسری از ساختمان‌های منطقه آزاد اجرایی و عملیاتی شود. همچنین پیاده سازی شهرهای هوشمند در مناطق آزاد نیز از دیگر مواردی بود که مورد تایید طرفین قرار گرفت.

شکرچی‌زاده همچنین از توافق دبیر شورای عالی مناطق آزاد با مرکز تحقیقات در خصوص راهکارهای مولدسازی سرمایه‌های فیزیکی خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی دولت در اجرای پروژه‌ها و با درنظر گرفتن اینکه سالانه بیش از ۳ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد برای اجرای پروژه‌ها انجام می‌شود راهکار مولدسازی سرمایه‌های فیزیکی که راهکاری شناخته شده در تمام دنیاست و مرکز تحقیقات مطالعاتی را در این خصوص دارد، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.  

وی افزود: مقرر شد تا از طریق معاونت برنامه‌ریزی مناطق آزاد همکاری و ارتباط مرکز تحقیقات با مناطق آزاد برقرار شده و مرکز بتواند در زمینه همکاری های مشترک با هشت منطقه ازاد تبادل نظر داشته باشد.