شناسهٔ خبر: 82849 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در صد و هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تصویب شد

پیاده‌سازی مدیریت شرایط فنی ناوگان عمومی/تهیه ۵ پروتکل برای طرح مدیریت سرعت

یکصد و هشتمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور درجلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف شد با همکاری پلیس راهور ناجا با توجه به امکانات فنی موجود در ناوگان عمومی، زمینه «مدیریت شرایط فنی ناوگان عمومی»( FMS ) از طریق بستر موجود ارتباطی و پایش هوشمند ناوگان را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در یکصد و هشتیمن جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور طرح پیشنهادی سازمان راهداری برای «نصب سیستم های FMS بر روی ناوگان باری و مسافری» ارایه و با توجه به مخالفت با این طرح مقرر شد پیاده‌سازی «مدیریت شرایط فنی ناوگان عمومی» توسط آن سازمان بر اساس برنامه‌های در دست اقدام در قالب سامانه سپهتن صورت پذیرد و فرایند اجرایی پیاده‌سازی طرح به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارایه شود.

بر این اساس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف شد با همکاری پلیس راهور ناجا با توجه به امکانات فنی موجود در ناوگان عمومی زمینه «مدیریت شرایط فنی ناوگان عمومی»( FMS ) از طریق بستر موجود ارتباطی و پایش هوشمند ناوگان را فراهم کند.

همچنین در این کمیسیون مصوب شد تا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به بازنگری در برخورد با تخلفات رانندگان و شرکت‌ها و صدور آرا در کمیسیون ماده ۱۲ جهت ارتقای بازدارندگی برخوردها و حذف عوامل ریشه ای اقدام کند.

آموزش رانندگان خاطی و سنجش سلامت و روان و جسم‌ها، اخذ التزام از رانندگان و شرکت‌های خاطی برای پذیرش مسوولیت آن‌ها در ارایه خدمات حمل و نقل از مبدا تا مقصد، انضباط بخشی به مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی و شرکت‌ها  به صورت سیستمی در چارچوب اختیارات قانونی سازمان،  از دیگر مصوبات این کمیسیون در این زمینه بود.

همچنین دراین جلسه گزارش طرح مدیریت سرعت در ایران ارایه شد. بر اساس این گزارش سه استان مرکزی، اصفهان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت انتخاب شدند و بعد از فازبندی پروژه، ۵ پروتکل شامل مهندسی ایمنی، اعمال مقررات، واکاوی تصادفات، بازاریابی اجتماعی و خدمات پس از سانحه تهیه شده است.

نوری، نماینده وزارت بهداشت در این جلسه با اشاره به طرح مدیریت سرعت در کشور گفت: در این طرح شاخص شدت تروما درسه استان یاد شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس شاخص‌های بین المللی ارتباط بین شدت مصدومیت و مرگ و میر ، شدت مصدومیت و نوع برخورد و شدت مصدومیت با طراحی راه محاسبه خواهد شد و توصیه‌هایی برای کاهش شدت تصادفات ارایه می شود.

سردار حمیدی نماینده پلیس راهور نیز عنوان کرد: مشکل اصلی در کشور ما یکنواخت بودن سرعت برای همه وسایل نقلیه (تریلی- اتوبوس و سواری) است در حالی که در کشورهای توسعه یافته برای هر گروه از وسایل نقلیه سرعت‌های مجاز متفاوتی تعیین شده است و سرعت نسبت به شرایط جاده تنظیم می شود.

شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این باره گفت: در طرح مدیریت سرعت، قرار است مدیریت مناسب سرعت در شبکه جاده‌ای برای انواع وسایل، نوع کاربری و رده عملکردی در ایران تهیه و تدوین شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز عنوان کرد: سرعت ناوگان باید متناسب با شرایط جاده هماهنگ باشد، باید مدیریت هوشمند تردد به حداکثر برسد و مدیریت سرعت و فرهنگ جامعه به صورت ترکیبی دیده شود.