شناسهٔ خبر: 82995 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری چهارمین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان اصفهان

چهارمین جلسه شورای هماهنگی با حضور دکتر ترکی ،اصفهان جلسه شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان اصفهان با حضور ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزير راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان به عنوان رئیس جلسه و دیگر مدیران کل زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان اصفهان صبح امروز در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد و مباحثی مرتبط با سیاست گذاری‌های وزارت متبوع، مشکلات حوزه های کاری مختلف، اصلاح ساختار اداری، ایجاد انگیزه پرسنلی و ساماندهی اموال مطرح و راهکارهایی ارائه شد.   

در این جلسه علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح وضعیت کنونی فعالیت های مختلف اداره کل، در خصوص اقدامات ویژه انجام شده در حوزه املاک و حقوقی  اذعان داشت: با تلاشی که همکارانم در این حوزه داشتند واحد املاک و حقوقی از حالت سنتی خارج شده و فعالیت ها بصورت کاملا دیجیتالی انجام شده به نحوی که ارتباط با ۱۰۸ شهر این استان بصورت سیستمی بوده و دیگر نیازی به نقل و انتقال پرونده ها نیست. که این امر ضمن جلوگیری از مفقود شدن مدارک، موجب تسریع در امور می شود و می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد.  

وی افزود از دیگر اقدامات الکترونیکی که در دستور کار حوزه فاوا این اداره کل قرار دارد بحث هوشمندسازی حوزه شهرسازی و معماری است که در صدد هستیم همچون حوزه املاک در این بخش نیز موراد مرتبط با کارگروه ها، شورای برنامه ریزی، کمیسیون ماده ۵ بصورت سیستماتیک انجام شود.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به راه اندازی و استفاده از سامانه داشبورد مدیریتی این اداره کل اشاره کرد و گفت:   با بهره گیری از این سامانه که مبتنی بر علم داده، پایه ریزی شده است با مصورسازی کلیه آمار و اطلاعات سازمانی در کلیه سطوح، وضعیت موجود اداره کل مورد شناسایی، تحلیل و بصورت گرافیکی با نمودار های مختلف داینامیک نشان داده می شود.  

وی با اشاره به اینکه، طی چند ماه گذشته این اداره کل با همت و تلاش همکاران حوزه های "معاونت شهرسازی و معماری" و "فن آوری اطلاعات و ارتباطات"، نسبت به تهیه سامانه یکپارچه امور زیربنایی و شهرسازی (سیاوش) اقدام نموده است، اذعان داشت: یکی از مشکلات اساسی این استان تعدد شهرستان ها و تعداد زیاد درخواست های مرتبط با کمیسیون ماده ۵ است که طبق قانون این کمیسیون توسط استانداری تشکیل می شود و اداره کل راه و شهرسازی دبیرخانه آن است و پاسخگویی به مراجعین در این موارد را هم در بر میگیرد. مشکل دیگر در مبحث کارگروه ها بود که جهت تعیین کاربری از زمان شروع پروسه تا پایان آن حدود ۷ ماه به طول می انجامید و استعلامات از حدود ۲۱ دستگاه اجرایی بصورت سنتی انجام می شد اما با راه اندازی سامانه سیاوش مهلت ۱۵ روزه برای استعلامات در نظر گرفته شده و کل این پروسه به کمتر از یکماه کاهش یافته است.  

قاری‌قرآن با اشاره به واگذاری برخی امورات به دفاتر پیشخوان دولت اظهار کرد: یکی از سیاست های این اداره کل این است که جهت تسهیل و تسریع در فعالیت ها تا جایی که امکان دارد امورات خدماتی به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شود که میسر شدن این موضوع، پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد.  

وی یکی از دغدغه های اصلی در مبحث منابع انسانی را عدم یکپارچگی حقوق و رفاهیات پرسنلی برشمرد و گفت: در مقایسه با دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی عدم یکنواختی در مبحث حقوق و رفاهیات کارکنان وجود دارد که این موضوع یکی از مقوله های مهم پرسنلی محسوب می شود و می بایست رسیدگی های لازم در این خصوص انجام شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان یکی از مهمترین اقدامات در حوزه ی مسکن و ساختمان را طرح اقدام ملی مسکن عنوان کرد و گفت: در این طرح بیش از ۷۰  هزار سهم برای استان اصفهان پیش بینی شده است که بیشترین میزان آن مربوط به شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی می‌باشد و با توجه به حجم کاری افزوده شده، حوزه های املاک، مسکن و شهرسازی در حال انجام اقدامات مرتبط با آن هستند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان از جمله اقدامات ویژه حوزه مهندسی و ساخت راه ها، تکمیل پروژ های اولویت داری همچون کنارگذر شرق اصفهان، قطار سریع‌السیر و دوباند شدن جاده‌ها را عنوان کرد و گفت: همواره مشکل اصلی این حوزه بحث اعتبارات بوده است همچنین با ترکیب دو وزاتخانه "مسکن و شهرسازی" و "راه و ترابری" و با وجود حجم زیاد پاسخگویی به بخش های مسکن و املاک بیشترین وقت و انرژی برای این دو حوزه صرف میشود لذا مبحث راه تا حدودی با کمبود زمان مواجه است.  

وی با بیان اینکه این استان تا کنون در حوزه هایی که امکانات، بصورت کامل در اختیارش قرار گرفته است به نحو احسن استفاده نموده و خوش درخشیده است اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی قلب فعالیت های عمرانی و توسعه کل کشور محسوب می‌شود لازم است که ادارات و مجموعه‌های آن در استان ها نیز بیش از پیش قوی شوند و این مهم در صورتی بدست می‌آید که امکانات هر استان و تصمیم‌گیری در خصوص این امکانات در اختیار مدیران استانی قرار گیرد.   

قاری قرآن با اشاره به یکسان بودن چارت تشکیلاتی استان‌ها گفت: استان اصفهان بعنوان کلان شهراز نظر چارت تشکیلاتی با سایر استان هایی که از نطر مسافت کوچکتر بوده و جمعیت کمتری دارند یکسان دیده شده است. لذا تغییر در چارت تشکیلاتی متناسب با شرایط استانی می تواند مشکلات وضعیت پرسنلی و جذب نیرو در این اداره کل را مرتفع سازد.    

در ادامه این جلسه نعمت‌اله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزير راه و شهرسازی پس از استماع مشکلات حوزه های کاری مدیران حاضر در جلسه اظهار کرد: از ابتدای فعالیت اینجانب پس از بررسی‌های بعمل آمده به دغدغه های اساسی رسیدیم که اگر به آنها توجه نشود به معضلات بزرگتری تبدیل می شوند. یکی از این موارد تجمیع دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری با هدفی نامشخص بود که مشکلات عدیده پرسنلی با وضعیت های استخدامی متنوعی را بوجود آورد. لذا مشکل اصلی بحث چیدمان و ساختار سازمانی است که آن را در اولویت کاری قراردادیم و با تشکیل سه کارگروه و هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان امور استخدامی مقرر شده است طی یکسال ساختار سازمانی اصلاح و تعیین تکلیف شود.  

وی دومین موضوع را مبحث توانمند‌سازی نیروی انسانی مطرح کرد و گفت: جهت توانمندسازی پرسنل و رفع بی‌انگیزگی ناشی از قراردادهای متنوع و نظام ناهماهنگ پرداختی، سامانه تسا که قبلا طراحی شده بود را فعال نمودیم تا تمامی پرسنل با خوداظهاری اطلاعاتشان را ثبت نمایند و بدین ترتیب جهت تصمیم‌گیری اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشیم همچنین از این پس انتخاب مدیران از طریق کانون ارزیابی مدیران انجام می‌شود و بدین شیوه شایسته سالاری صورت می‌پذیرد.  

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزير راه و شهرسازی به ساماندهی اموال غیرمنقول اشاره کرد و اذعان داشت:  در چارچوب قوانین می‌توان اموال غیرمنقول را تبدیل به احسن نمود و براساس آن مشکلات سازمانی را مرتفع کرد. همچنین در مبحث تامین منابع‌مالی برای امورات مختلف، در حال حاضر براساس سناریوهایی که وجود دارد در وضعیت خوبی هستیم و می بایست جهت رفع مشکلات مالی به دنبال خلق منابع باشیم. که این امر با تشکیل کارگروه‌های علمی و تجربی و اتاق فکر امکان‌پذیر است.  

وی از دیگر اولویت‌های کاری را ایجاد انگیزه پرسنلی دانست و گفت: ما ملزم به پاسخگویی پرسنل در خصوص مسکن، معیشت و رفاه آنان هستیم چرا که هر سیستمی بتواند بخشی از این سه مورد را حل کند رضایتمندی پرسنل حاصل می‌شود. لذا برنامه‌های خوبی جهت حل مشکل کارکنان در این سه مقوله داریم که با هدف‌گذاری اجرایی می‌شود.   

گفتنی است، نعمت اله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزير راه و شهرسازی صبح امروز ضمن حضور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به بررسی و رایزنی مشکلات عمرانی، جاری و اعتبارات مرتبط اختصاصی پرداخت. همچنین با توجه به تشریح وضعیت اعتبارات و مشکلات پروژه‌های استان از سوی علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، ضمن بررسی موارد راهکارهایی جهت حل مشکلات ارائه کرد.