شناسهٔ خبر: 83177 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

پرداخت بیش از ۸ هزار میلیارد ریال بابت پروژه ریلی چابهار – زاهدان/ عقد قرارداد تأمین ۵ هزار تن ریل ملی جهت شروع ریل‌گذاری مسیر/ اهمیت راه‌آهن چابهار – زاهدان در توسعه تجارت و تبادل کالا

امیرمحمود غفاری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی خط ریلی چابهار – زاهدان یک عزم جدی وجود دارد تا با سرعت و اقدامات ویژه این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عزم جدی این وزارتخانه درخصوص راه‌اندازی خط ریلی چابهار – زاهدان تا پایان دولت دوازدهم اظهار داشت: برای راه اندازی خط ریلی چابهار- زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر تا کنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ ۸۳۵۰ میلیارد ریال جهت پیشبرد پروژه پرداخت شده است.

وی افزود: در همین زمینه پیش‌بینی می‌شود با توجه به اراده دولت و همکاری خوب بانك مركزی، سایر اقساط تسهیلات یاد شده وفق برنامه زمانبندی طرح به پروژه تزریق شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ اگرچه باتوجه به شیوع ویروس كرونا و شرایط حاکم بر فضای كلان اقتصادی و تأثیر آن بر افزایش قیمت، اجرای پروژه با برخی دشواری‌ها روبرو است، ولی با این حال پروژه در كل پیشرفت فیزیكی حدود  ۶۰ درصد دارد.

وی تصریح کرد:‌ در همین خصوص وزارت راه و شهرسازی در تلاش است با اتخاذ تدابیر ویژه مابقی كارهای باقی مانده طرح را تکمیل کند.

غفاری افزود: باتوجه به عقد قرارداد تأمین ۵ هزار تن ریل ملی از شركت ذوب آهن اصفهان، عملیات ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن چابهار- زاهدان آغازشده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی به واسطه قرارگرفتن در تنها مسیرارتباطی بندری موجود در سواحل مکران كه كشور را به اقیانوس هند متصل می کند و با توجه به اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا، با سرعت و توجه ویژه درحال انجام است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این پروژه یکی از فنی‌ترین و حجیم‌ترین طرح‌های ملی بوده كه با ۱۵۴۰۰ متر پل ،۱۹۴۲ متر تقاطع، ۱۶۸۰۰ متر حفاری، حدود ۴۴ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۲۵ میلیون مترمکعب خاکریزی و ۲ میلیون مترمکعب بتن ریزی، دارای مختصات بسیار كم نظیر در میان طرح های عمرانی است.

وی در پایان گفت:‌ امیدواریم تمام ریل مورد نیاز این خط به طول تقریبی ۶۲۸ کیلومتر توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید و عرضه شود.