شناسهٔ خبر: 83398 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مكاتبه وزير راه و شهرسازى با وزارت صمت، دادستانى و روساى دادگسترى تاكيد شد

تمديد قراردادهاى اماكن استيجارى/ ثبت معاملات املاك و اخذ كد رهگيرى الزامى شود

محمد اسلامی امضا وزير راه و شهرسازى در مكاتبه با سرپرست وزارت صمت، دادستان كل استان ها، روساى دادگسترى كل استان ها و رييس مشاوران املاك بر اجرايى شدن مصوبات بيست و ششمين جلسه ستاد ملى كرونا در خصوص تمديد قراردادهاى اماكن استيجارى تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در نامه ای با موضوع مصوبات بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۸ تیر ۹۹، به مدرس خيابانى سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دادستان كل استان ها، روساى دادگسترى كل استان ها و رييس مشاوران املاك كشور، ضمن تاكيد بر اجراى مصوبات ستاد ملى كرونا، بر اجرايى كردن مواد ٩ و ١٠ مصوبه در خصوص تمدید قراردادهای اماکن استیجاری و الزامى شدن ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور و اخذ كد رهگيرى تاكيد كرد و خواستار اتخاذ تصميم در اينباره شد.

در بند ٩ مصوبه ستاد ملى كرونا آمده است: با عنایت به شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه و با لحاظ ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر، کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ ۸ تیر۹۹ هنوز تمدید نشده است در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید می شود. حداکثر افزایش اجاره بها یامبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، کلان شهرهای دیگر (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه) تا ۲۰ درصد و سایر شهرهای کشور تا ۱۵ درصد خواهد بود.

اين ماده شامل چهار تبصره است كه در تبصره يك آن قيد شده است: املاک مورداجاره که قبلا یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشد، مستاجر می بایست ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیله و تحویل آن اقدام کند.

تبصره ۲- مستاجرینی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص دادگاه صالح به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییف حقوق موجر شوند مشمول این مصوبه نخواهند شد.

تبصره ۳- چنانچه مستاجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ های فوق الذکر موافقت ننماید، واحد قابل تخلیه است.

تبصره ۴- چنانچه در قرارداداجاره مدت زمان بیشتری نسبت به این مصوبه برای انقضای قرارداد در نظر گرفته شود، مدت زمان قراردادی معتبر است.

در ماده ١٠ مصوبه بيست و ششم ستاد ملى كرونا آمده است: در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن و ... در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ کد رهگیری الزامی است. 

تبصره: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است امکان دسترسی برخط وزارت راه و شهرسازی را ظرف مدت دو هفته پس از تصویب این بند، برقرار کند.