شناسهٔ خبر: 8360 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری از وضعیت تحویل واحدهای مسکن مهر؛

آمار افتتاح و تحویل واحدهای مسکن مهر در ۱۵ ماه گذشته/ جدول وضعیت افتتاح‌ مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان سال

مسکن مهر باغملک برنامه‌های افتتاح و تحویل واحدهای مسکن مهر در سه ماهه نخست امسال اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برای پیگیری مستقیم‌تر روند تکمیل مسکن مهر، مهرآبادی را به عنوان قائم‌مقام خود در طرح مسکن مهر منصوب کرد. مهرآبادی نیز هر هفته دو یا سه سفر به استان‌های کشور برای بازدید مستقیم از پروژه‌های مسکن مهر انجام می دهد تا از نزدیک در جریان روند اجرایی و مشکلات آنها قرار گیرد. در این بازدیدها علاوه بر طرح مشکلات از سوی سازندگان، ساکنان، متقاضیان و مسئولان مستقیم پروژه‌ها، افتتاح‌ و تحویل‌ واحدها در حال انجام است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۲۳۴ هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان و در کنار تحویل این تعداد، حدود ۲۰۰ هزار واحد هم در سال گذشته افتتاح شد.

لازم به ذکر است که از ابتدای امسال تاکنون یعنی در سه ماهه نخست سال تعداد ۶۵ هزار واحد تحویل متقاضیان و ۳۰ هزار واحد هم به بهره‌برداری رسیده است.

در روزهای آینده نیز مسکن مهر استان‌های ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، همدان و البرز در لیست افتتاح‌ توسط مهرآبادی قرار دارند. این افتتاح‌ها در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر، شهرهای جدید و بافت فرسوده صورت خواهد گرفت.

گفتنی است آمارهای افتتاح کاملاَ مجزا از آمارهای تحویل واحد است و بین «افتتاح»  واحد با «تحویل» واحد تفاوت وجود دارد به این معنا که افتتاح یک واحد به معنای تحویل آن نیست و ارقام دو گانه در این زمینه به معنی تناقض در آمار نیست.

تمام این اقدامات در حالی صورت می گیرد که اکثر مدیران عامل شرکت‌های عمران شهرهای جدید از عدم همکاری شرکت‌های خدمات‌رسان برای تکمیل انشعابات و خدمات زیربنایی خبر می‌دهند. براساس انتقادات برخی از مسئولان شرکت‌های مذکور، دستگاه‌ها در مقابل دریافت هزینه‌ها خدمات را به موقع ارائه نمی‌دهند که این امر سبب کند شدن روال تحویل واحدهای مسکن مهر می‌شود و گرچه اکثر واحدها آماده تحویل است اما برخی از آن‌ها فاقد امکانات زبربنایی و انشعابات هستند.

وضعیت افتتاح‌ مسکن مهر در شهرهای جدید در سال جاری

مجموع واحدهای مسکن مهر در نظر گرفته شده برای ساخت در شهرهای جدید حدود ۴۱۰ هزار واحد است و بر اساس جدول افتتاح واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید، در سال جاری تعداد ۱۶۴ هزار و ۶۸۸ واحد افتتاح می‌شود.  

جدول افتتاح واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید در سال ۹۴

ردیفشهر جدیدبرنامه اجرایی سال ۹۴-تعداد به واحد
۱امیرکبیر۱.۱۳۱
۲اندیشه۳.۰۹۳
۳ایوانکی۵۴۴
۴بهارستان۷.۱۹۶
۵بینالود۱.۴۸۸
۶پردیس۳۵.۰۰۰
۷پرند۴۰.۰۰۰
۸رامشار۸۰۴
۹رامین۱.۶۰۰
۱۰سهند۱۲.۷۱۱
۱۱شیرین شهر۱.۵۰۰
۱۲صدرا۱۴.۲۳۰
۱۳عالیشهر۱۱۰
۱۴علوی۱۰۰
۱۵فولادشهر۱۱.۷۵۶
۱۶گلبهار۱۰.۰۰۰
۱۷مجلسی۲.۲۸۳
۱۸مهاجران۱.۱۴۲
۱۹هشتگرد۲۰.۰۰۰
مجموع۱۶۴.۶۸۸

بر اساس این جدول، شهر جدید پرند با ۴۰ هزار واحد برای افتتاح در صدر است و شهر جدید علوی هم طبق برنامه هر ۱۰۰ واحد خود را افتتاح خواهد کرد. لازم به ذکر است که شهر جدید علوی تنها ۱۰۰ واحد مسکن مهر دارد. /

نظر شما