شناسهٔ خبر: 8368 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

اجرای بیش از ۳۵ پروژه عمرانی در سکونتگاه‌های غیررسمی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از اجرا یا انعقاد قرارداد بیش از ۳۵ پروژه عمرانی با هدف ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی در دو سال اخیر از سوی این شرکت و وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت، احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور در یکی -دو سال اخیر گفت: اقدامات ما در کل در دو بخش تئوری و اجرایی بخش‌بندی می‌شود که می‌توان گفت در این دو حوزه روند خوب و مثبتی داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در تشریح این مطلب افزود: بیش از ۳۵ پروژه عمرانی با هدف احیای سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهرهایی چون سنندج، ارومیه، خوی، قم، اراک، ساوه، سبزوار، مشهد، خمینی شهر، بوشهر، کرج، ایلام و اردبیل با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان داریم در مرحله اجرا یا انعقاد قرارداد قرار دارند.

مصطفایی ادامه داد: تشکیل ستادهای استانی بازآفرینی شهری در سراسر کشور ﴿یک هزار و ۱۲۲ ستاد در کل کشور﴾ یکی دیگر از برنامه‌های ما در این بخش است که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون نزدیک به ۱۳۰ جلسه با حضور مسئولان استانی در این ستادها برگزار شده است.

این مقام مسئول همچنین افتتاح هشت پروژه آموزشی، بهداشتی و بهسازی در سکونتگاه‌های غیر رسمی قم، افتتاح کلانتری شهرک فاطمیه در این استان و کلنگ‌زنی کتابخانه در دوگنبدان با حضور محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران را از دیگر اقدامات این شرکت برشمرد.

مصطفایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: برگزاری همایش‌های علمی بازآفرینی شهری و همایش تجلیل از مرمت‌گران در استان فارس از اقدامات قابل ملاحظه وزارت راه و شهرسازی در بخش تئوری فعالیت‌ها در حوزه ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به شمار می‌رود.

وی در ادامه مصوبات وزارت راه و شهرسازی را امری مثبت ارزیابی کرد و گفت: مصوبه ارائه تسهیلات بانکی، تدوین سند ملی بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۷ قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله آنها است. تصویب این آیین‌نامه اجرایی با هدف ارائه روش‌های مختلف تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌های بهسازی شهری انجام شد.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌های هماهنگی با نهادهای داخل کشوری یاد کرد و گفت: این اقدام با هدف افزایش همکاری با نهادهای گوناگون در اجرای برنامه‌های مشترک در حوزه ساماندهی و بهسازی شهری انجام گرفته که ایجاد تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و همچنین انجمن‌هایی چون مددکاران اجتماعی ایران از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.

وی درباره بحث تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی و بهسازی نیز بیان کرد: با توجه به کم بودن این میزان اعتبارات، اقدامات لازم در بخش‌های مختلف انجام شده که در حال حاضر برخی از آن‌ها در دست اجراست و برخی دیگر آماده شروع عملیات هستند.

مصطفایی همچنین از تهیه طرح نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده برای ۱۵ شهر کشور خبر داد و در تشریح اقدامات و فعالیت‌های شرکت عمران و بهسازی تحت نظارت مستقیم وزارت راه و شهرسازی گفت: سیاست‌گذاری، هوشمندسازی و توسعه و ارتقای دارایی‌های فکری، مدیریت برنامه‌ها و اقدامات نرم افزاری با رویکرد ظرفیت‌سازی و توانمندسازی و همچنین مدیریت برنامه‌ها و اقدامات سخت افزاری با رویکرد محرک برنامه‌های بازآفرینی شهری سه اقدام مهم از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری در این بازه زمانی محسوب می‌شود.

مصطفایی در این بخش تشکیل کارگروه‌های محرک توسعه و همسان‌سازی را نمونه‌ای در بخش سیاست‌گذاری‌، تهیه طرح و برنامه‌های عملیاتی بازآفرینی شهری را نمونه‌هایی از اقدامات نرم افزاری و هدایت و راهبری بهسازی و نوسازی مسکن را مثالی برای اقدامات سخت افزاری اعلام کرد./

برچسب‌ها:

نظر شما